|
کدخبر: 33684

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی در گفت‌وگو با گسترش:

حرکت صنعت ریلی بر لبه تیغ زیان

عوامل داخلی دست‌و‌پاگیر منجر به تشدید تحریم‌های بین‌المللی و زیان صنایع می‌شود.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی وجود قوانین داخلی دست و پا گیر را مهمتر از تأثیر خروج آمریکا از برجام بر صنعت حمل و نقل ریلی دانست و در این باره به گسترش اظهار کرد: خودتحریمی‌ها و قوانین دست و پاگیر داخلی آسیب‌های جدی تری به صنایع کشور وارد می‌کند و این عوامل داخلی مزاحم است که منجر به تشدید تحریم‌های بین‌المللی می‌شود.

کاظم طاهرزاده تصریح کرد: مزایای تحریم‌ها در بلند مدت رسیدن به خودکفایی و توجه به تولید داخل است و در کوتاه مدت تنها صنایعی که وابستگی به واردات دارند را دچار مشکل می‌کند.

وی مهم‌ترین مشکل در این صنعت را نرخ ارز عنوان کرد و گفت: مواد اولیه با ارز خریداری می‌شود؛ اما فروش به ریال است و همین امر باعث می‌شود تا همیشه در لبه تیغ زیان حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی افزود: کمبود نقدینگی و عدم حمایت بانک‌ها و دولت از تولید از جمله دیگر مشکلات صنایع است. درحال‌حاضر شرکت‌های دولتی بار مالی خود را به دوش تولیدکنندگان می‌اندازند و به صورت اعتباری خرید می‌کنند؛ به همین دلیل صنایع کشور زیان ده شده‌اند.

طاهرزاده با اشاره به کشورهای که با ایران تا کنون همکاری داشته اند، گفت: اسپانیا، فرانسه، اتریش، چین، هند، ترکیه و... از جمله کشورهایی هستند که در صنعت ریلی با ایران همکاری داشته‌اند؛ از این رو خروج این شرکت‌ها از ایران فعالیت ما را دشوار می‌کند.

taherzade.jpg

وی تأکید کرد: اغلب مشکلات به وجود آمده در اثر تحریم‌ها مربوط به نقل و انتقالات بانکی است؛ اما با ارائه خطوط اعتباری از سوی این شرکت‌ها میتوان تاحدی مشکلات را رفع کرد.

طاهرزاده درباره سرنوشت ریل ملی نیز اظهارکرد: مصرف ریل در ایران هنوز به ۱۰۰ هزار تن نرسیده است این در حالی است که صنعت ریلی زیر ۴۰۰ هزارتن صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین نیاز ایران به قدری است که تولید داخل آن چندان توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ادامه داد: به دلایل فوق ریل ملی هنوز درحد شعار باقی مانده و عملیاتی نشده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها