رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: نخستین استانداردی که با استاندارد سایر کشورها نیز میتواند انطباق داشته باشد حدود ۲ ماه گذشته برای محصول یک شرکت دانشبنیان اخذ شد. تلاش داریم این طرح را به سایر واحدهای تولیدی و صنعتی و شرکتهای دانشبنیان تسری دهیم تا امکان صادرات محصولات دانشبنیان فراهم شود.
نیره پیروز بخت، در گفتوگو با پایگاه خبری گسترش اظهار کرد: بر اساس مصوبهای که دولت برای حمایت از تولید داخل به همه دستگاهها ابلاغ کرده است هر کالا یا خدمتی که تولید یا عرضه میشود باید با استاندارد مشخصی انطباق داشته باشد. وی افزود: اخذ استاندارد برای کالاهای ساخت داخل تنها محدود به استاندارد ملی ایران نیست و ازآنجاییکه نیاز داریم با دیگر کشورها در ارتباط باشیم ازاینرو، برای کالاهای ساخت داخل میتوان از استانداردهای قابلقبول بینالملل نیز استفاده کرد. به گفته پیروز بخت، بر اساس قوانین سازمان ملی استاندارد واحدهای تولیدی و صنعتی مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند اما علاوه بر این میتوان برای کالاهایی که با استانداردهای غیر از استانداردهای ملی انطباق دارند نیز استاندارد تعریف کرد. به عبارتی در کشورهایی که با ایران در ارتباط هستند این استانداردها موردقبول خواهد بود. رئیس سازمان ملی استاندارد بابیان اینکه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، ۱۰ ساختمان وابسته سازمان ملی استاندارد نیمهتمام بود که اکنون این ساختمانها کامل شده است، تصریح کرد: در دولت یازدهم کار آمایش آزمایشگاههای سراسر کشور را به نتیجه رساندیم. وی افزود: تلاش داریم، در سراسر کشور پژوهشکدههای منطقهای با ظرفیتها و متناسب با مزیتهای نسبی ایجاد کنیم. بهعنوان نمونه، با تجمیع آزمایشگاهها در رودبار آزمایشگاه مرجع گروه پژوهشی خاص زیتون راهاندازی خواهد شد تا پژوهشکدههای سراسر کشور را با مأموریت مشخص کاربردی و همراستا با سلامت مردم تسری دهیم.