به نظر میرسد در شرایط کنونی تخصیص ارز مسافری که در مفهوم اقتصادی، پرداخت یارانه به مسافران خارج از کشور تلقی میشود، نمیتواند منطق اقتصادی داشته باشد.
گسترشنیوز: جریان تامین ارز برای مسافران خارج از کشور همچنان قطع نشده است. بنا بر اعلام بانک مرکزی ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت میشود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترکالمنافع به غیر از عراق ۵۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست.
به این ترتیب با توجه به فاصله قیمتها مسافرانی که قصد سفر به کشورهای مشترکالمنافع، غیر از عراق را دارند، با دریافت ۵۰۰ یورو، با توجه به فاصله قیمتی بین ارز آزاد و ارز پرداختی از سوی بانک مرکزی ، یارانهای معادل ۲ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان و مسافران سایر مقاصد ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان یارانه دریافت میکنند.
بی شک تداوم پرداخت این مبلغ به مسافران خارجی خود اقدامی فاقد منطق اقتصادی در شرایط جنگ اقتصادی تلقی میشود. در سال ۱۳۹۵، بر اساس آخرین آمارها ۹ میلیون نفر به خارج از کشور سفر کردهاند که با حذف تعداد مسافران خارجی به مقصد عراق و عربستان، همچنان تعداد مسافران رقمی قابل توجه را تشکیل میدهد.
سید علی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی تاکید کرد: سال ۱۳۹۰ ما ۱۲ میلیارد دلار ارز مسافری فروختیم، در صورتی که حداکثر بین ۳ تا ۴ میلیارد دلار ارز مخصوص مسافران واقعی بود. امروز هم اگر آمار بگیریم میبینیم وضعیت دوباره در همان حالت است. از این رو من بر قائل شدن محدودیت برای کنترل بازار تاکید دارم.
به نظر میرسد در شرایط کنونی تخصیص ارز مسافری که در مفهوم اقتصادی، پرداخت یارانه به مسافران خارج از کشور تلقی میشود، نمیتواند منطق اقتصادی داشته باشد.
منبع: خبر آنلاین