امروزه یکی از معضلات اساسی کشور بالا بودن نرخ بیکاری به ویژه در میان جوانان دانشآموخته دانشگاهی است. سازمان مدیریت صنعتی با درک اهمیت این مسئله و ضرورت تحقق مسئولیت اجتماعی این سازمان و در راستای پاسخگویی به دغدغههای دولت اقدام به ایجاد "مرکز کاریابی و توسعه اشتغال دانشآموختگان کشور" نموده است.
گسترشنیوز: مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی هدف از راهاندازی این مرکز را یاری رساندن به دولت برای حل مشکل بیکاری دانشآموختگان دانست و گفت: این مرکز در راستای کمک به کاهش نرخ بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی در رشتههای وابسته به مدیریت ایجاد شده است و به عنوان اهرمی برای توسعه مهارتهای شغلی مورد نیاز و استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی به شمار میرود.
ابوالفضل کیانی بختیاری در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که دانشآموختگان دانشگاهی از مهارتهای لازم برای انجام وظایف محوله در فضای کسب و کار برخوردار نیستند، همین امر موجب شده که شرکتها و بنگاههای اقتصادی تمایلی به جذب آنها نداشته باشند، از این رو، طراحی دورههای آموزشی حرفهای با هدف ارتقاء مهارتهای لازم به تفکیک هر یک از مشاغل موجود در حوزههای مدیریت را در دستور کار سازمان قرار دادیم.
به گفته، کیانی بختیاری، این دورهها تحت عنوان "دورههای آمادگی استخدام" به مخاطبین ارائه میشود و مراجعهکنندگان این دورهها را دانشآموختگانی تشکیل میدهند که از سازمان مدیریت صنعتی، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور فارغ التحصیل و عمدتا در رشتههای وابسته به مدیریت تحصیل کردهاند و درصدد استخدام به عنوان کارشناس در شرکتها و بنگاههای اقتصادی هستند.
وی در ادامه اظهار نمود: با توجه به عضویت بیش از ۵ هزار نفر مدیر صنعتی در خانه مدیران، همچنین تعامل عمیق سازمان با تعداد زیادی از بنگاههای بزرگ کشور که به مدد جمع آوری اطلاعات در مرکز رتبهبندی شرکتهای برتر (IMI-۱۰۰) و مرکز تعالی شرکتهای وابسته به این سازمان، به وجود آمده است، سازمان مدیریت صنعتی از این فرصت استفاده کرده و بانک اطلاعاتی از شرکتهایی که متقاضی استخدام هستند را ایجاد خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ادامه داد: علاوه بر این، تعامل با مدیران شرکتهای فوقالذکر، شرکای تجاری و موسسات کاریابی، «امکان برگزاری دورههای کارآموزی و استخدام» متقاضیانی که دورههای "آمادگی استخدام" این مرکز را گذراندهاند را در شرکتهای مذکور به وجود خواهد آورد.
کیانی بختیاری با اشاره به اینکه افراد حائز شرایط جویای کار که دورههای آموزشی "آمادگی استخدام" و فرآیند تشخیص صلاحیت حرفهای را طی میکنند، توسط این مرکز به شرکتها جهت استخدام معرفی میشوند، گفت: در این فرآیند، مرکز تا سه ماه پس از شروع اشتغال فرد معرفی شده به شرکت ارتباط خود را با شرکت حفظ میکند تا بازخورد لازم را از شرکت و فرد معرفی شده دریافت کند.
گفتنی است؛ کمک به توسعه ظرفیت مدیریت در کشور، افزایش برنامههای مناسب آموزشی و کمک به مدیران برای رفع کمبودهای اجرایی طرحها از طریق مشاوره و تحقیق در مقولههای مدیریت از جمله اهداف اصلی سازمان مدیریت صنعتی به شمار میرود که ایجاد این مرکز، میتواند تکمیلکننده اهداف سازمان در راستای بکارگیری دانش فارغ التحصیلان دانشگاهی در بنگاههای اقتصادی باشد.