محصولات فولادی از محصولاتی هستند که تحت تاثیر بهای دلار قرار دارند. از این رو در چند ماه گذشته که نرخ دلار روند افزایشی به خود گرفته بود، انواع محصولات فولادی نیز با افزایش نرخ روبهرو شدند،
به گزارش گسترش نیوز : هر چند برخی تولیدکنندگان معتقدند که این افزایش بهای فولادیها حبابی است و بهزودی فروکش میکند. موضوع دیگر که تولیدکنندگان فولادی از آن گلایه داشتند، پیشنهاد حذف صرافیهاست که صادرکنندگان را برای وارد کردن دلارهای صادراتی با مشکل روبهرو میکند.
فولادیها تحتتاثیر نرخ دلار
بیشتر محصولات فولادی با افزایش نرخ دلار در چند وقت گذشته با افزایش نرخ روبهرو شدهاند. در اینباره مصطفی عبداللهی، تولیدکننده نبشی و ناودانی اظهار کرد: از زمانی که نرخ دلار افزایش پیدا کرد، نرخ محصولات فولادی نیز افزایش یافته است. اما زمانی که از روند افزایش دلار جلوگیری به عمل آمد، نرخ محصولات فولادی نیز عقبنشینی کرد. البته از آنجا که برخی مواد اولیه محصولات فولادی صادر میشود، نرخ آن روی محصولات داخلی نیز تاثیرگذار است. البته مواد اولیه انواع محصولات فولادی در هر مرحله متفاوت است و منظور مواد اولیه در اینجا شمش است که در داخل مبنای قیمتگذاری آن، شمش فولاد خوزستان است.
عبداللهی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمتها که با توجه به افزایش نرخ دلار روی داده است تا چه اندازه میتواند واقعی یا حبابی باشد، گفت: بخش عمده این قیمتها همچنان بستگی به دلار دارد که البته در این بخش واقعی است اما ادامه روند آن، بستگی به تامین ارزی داخل از طریق دولت دارد و اینکه این نرخ تا چه زمانی قادر است در حالت ثابت قرار گیرد. برای نمونه، اگر قرار باشد دلار ۵ هزار تومان باشد مهمترین مسئله این است که ثابت باقی بماند و دچار نوسان نشود. وی در ادامه تاکید کرد: با فشار و خفقان نمیتواند جلوی اقتصاد را گرفت، اقتصاد معادلات خودش را دارد و باید آن را آزاد گذاشت.
ناتوانی صادرکنندگان بدون صرافها
این تولیدکننده نبشی و ناودانی در ادامه خاطرنشان کرد: واحدهای ما، تولیدکننده محصول نهایی هستند که برنامه آن بیشتر سمت و سوی صادراتی دارد. در پی تعیین نرخ دلار، یک بخشنامه از سوی دولت صادر شده است که هر کسی به دلار نیاز دارد دلار خود را باید از نظام بانکی دریافت کند. کدام نظام بانکی؟ کشورهایی چون عراق، افغانستان و ارمنستان مگر دارای نظام بانکی هستند که من تولیدکننده از نظام بانکی آنها دلار خود را دریافت کنم؟ مگر سوئیفت ما باز است که دلارهای صادراتی خود را از آن طریق بگیریم؟ دلارهای صادراتی واحدهای تولیدی داخلی از طریق صرافیها وارد کشور میشوند. اگر صرافی از بین برود دلارهای صادراتی چگونه وارد کشور شوند؟ آیا میتوان دلار را با چمدان حمل کرد و تحویل بانک مرکزی داد؟ به نظر میرسد این کار شدنی نیست. با این روشها تنها صورت مسئله پاک میشود و در حقیقت مسئلهای حل نمیشود.
عبداللهی در ادامه یادآور شد: دولت در این بخشنامه خاطرنشان کرده که اگر واحدهای صادراتی به وسیله نظام بانکی عمل نکنند، معافیت ۹ درصد ارزشافزوده برایشان حذف خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که نوسان نرخ دلار در چند وقت اخیر چه تاثیری بر تقاضا دارد، عنوان کرد: این نوسانها بازار را بهطور کامل میخواباند. واحد تولیدی با ۱۰۰ نفر نیرو تا ۱۵ روز مواد اولیه دارد و اگر این روند ادامه یابد، باید کارخانه را بخوابانیم. از سوی دیگر اگر کارخانهای مانند فولاد خوزستان، بازار خود را به سمت داخل هدفگذاری کند ورشکسته خواهد شد. اگر این واحد با مشکل ورود دلارهای صادراتی روبهرو شود، ممکن است جهت خود را به سمت بازار داخلی کند.
عبداللهی در پاسخ به این پرسش که نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای نرخ دلار تا چه اندازه منطقی است، گفت: اگر دولت بتواند دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به بازار تزریق کند و از سوی دیگر بهای آن را نیز ثابت نگه دارد، مناسب است اما من معتقدم دولت قادر به تزریق چنین دلاری نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تمام شرایط کنونی، نرخ پیشنهادی برای شما چیست، عنوان کرد: باید نرخ ارز را آزاد گذاشت تا نرخ واقعی خود را پیدا کند و به شکل دستوری پیش نرود. عبداللهی در پایان عنوان کرد: درحالحاضر با بسیاری از واحدهای تولیدی مشابه در تماس هستیم که در وضعیت پیش آمده چه میتوان کرد.