رییس هیات عامل ایمیدرو از ۱۹ میلیون تن باطله برداری در پروژه معدن مهدی آباد خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایمیدرو، مهدی کرباسیان در بازدید از این پروژه گفت: کنسرسیوم پروژه معدن مهدی آباد با سرعت قابل قبولی در حال آمادهسازی فاز نخست تولید کنسانتره روی در این معدن است. وی با بیان اینکه مهدی آباد یکی از بزرگترین معادن روی دنیا است، اظهار کرد: کنسرسیوم مشارکتکننده در این طرح، برای راهاندازی فاز نخست مشغول فعالیت است که پیشبینی میشود در اواخر سال آینده یا ابتدای سال ۹۸ طرح را به تولید برساند. هدف از راهاندازی فاز نخست پروژه معدن مهدی آباد، تولید ۲۰۰هزار تن کنسانتـره روی است. کرباسیان یادآور شد: با آغاز تولید محصول در فاز یک، بخشی از نیاز کارخانههای روی تامین میشود. در حال حاضر صنایع روی ایران بیش از ۴۰۰هزار تن ظرفیت تولید شمش دارند. تاکنون بخش قابل توجهی از نیاز داخلی از معدن روی انگوران تامین میشد اما با توجه این که حدود ۱۰ سال از عمر معدن انگوران باقی مانده، معدن روی مهدی آباد میتواند نیاز آینده صنایع روی را برطرف سازد. به گفته وی، برنامه بعدی در این معدن، فعالیت در عمق معدن برای استخراج ماده معدنی است. رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین گفت: از سوی دیگر شاهد تجهیز کارگاه با تجهیزات مناسب هستیم به طوری که تعداد ۳۰ دامپ تراک، ۱۱ بولدوزر و همچنین تعداد قابل توجهی بیل مکانیکی و شاول مشغول به کار در این معدن هستند. انتقال آب و برق وی از همکاری مقامات استانی در این طرح خبر داد و افزود: موضوع قرارداد انتقال آب از محل پساب یزد به طول ۱۰۵ کیلومتر نهایی شده و در آینده نزدیک لولهگذاری آن انجام خواهد شد. به گفته وی خط انتقال ۸۰ مگاواتی برق پروژه معدن مهدی آباد نهایی شده و به زودی شاهد خریداری و حمل تجهیزات خواهیم شد. کرباسیان درباره وضعیت اشتغال طرح گفت: هم اینک ۵۰۰ نفر در این معدن مشغول به کار هستند که پیشبینی میشود با راهاندازی کامل فاز نخست تعداد اشتغال طرح به هزار نفر افزایش یابد. محیط زیست معاون وزیر صنعت معدن و تجارت به اقدامات زیستمحیطی در این معدن اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه با تلاشهای کارکنان متخصص معدن، تمامی نکات درباره حیات وحش منطقه رعایت میشود و علوفه رسانی برای حیوانات منطقه به دقت انجام میگیرد. مجتمع معدنی مهدی آباد در استان یزد، بزرگترین پروژه تولید کنسانتره روی و سرب ایران را در حال اجرا دارد. ایمیدرو، اسفند سال گذشته بنابر اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاستهای کلان دولت مبنی بر استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی، طرح تولید ۸۰۰هزار تن کنسانتره روی و ۸۰ هزار تن کنسانتره سرب را در اختیار کنسرسیومی از شرکتهای خصوصی قرار گرفت. معدن روی مهدی آباد دارای ۱۵۴ میلیون تن ماده معدنی روی باعیار ۶درصد است.