رئیس شورای شهر تهران گفت: تزریق ناامیدی و تنش به جامعه، نهتنها دوای درد آن نیست بلکه بجای آنکه مرهم و مسکنی بر این زخم عمیق و کهنه باشد نمک پاشیدن بر آن است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از شورا آنلاین، محسن هاشمی در چهل و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش اظهار کرد: در ایام دهه فجر قرار داریم همچنین امروز سالروز صدور حکم ریاست دولت موقت از سوی امام خمینی برای مهندس بازرگان است که این حکم توسط آیتالله هاشمی رفسنجانی در حضور امام قرائت شد و شاید بیمناسبت نباشد با توجه به شرایط فعلی جامعه و اعتراضات و دیدگاههای مطرحشده در رابطه با بازخوانی تاریخ و نقد انقلاب اسلامی نکاتی را عرض کنم. وی افزود: انقلاب مردم ایران در بهمن ۵۷، یک گام تکاملی در راستای تلاشهای آنان در طول سده اخیر محسوب میشد، انقلاب مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت دو جنبش اجتماعی فراگیر دیگری بود که پیشازاین ناکام شده بود و شاید اگر تجربه تلخ این دو گام ناکام نبود، میزان مصمم بودن مردم نسبت به سرنگونی نظام پهلوی متفاوت بود. وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک تجربه تاریخی بود، تجربهای که مانند سایر تجربههای یک ملت، توأم با سعی و خطا، دستاوردها و هزینهها، موفقیتها و شکستها، افتخارات و تأسفها، لبخندها و اشکها، تصمیمات درست و اقدامات اشتباه، و خرسندیها و حسرتهاست. اگر امروز و با آگاهی و تجربه امروز، بتوانیم به سال ۱۳۵۷ بازگردیم قطعاً بهگونهای دیگر و با عملکرد بهتری آن شرایط را سپری میکنیم اما افسوس که زمان به عقب بازنمیگردد و تجربیات گذشته میتواند نشانگر آینده باشد. هاشمی گفت: باقی ماندن در تاریخ و حسرت خوردن برای گذشته، دردی را از امروز ما دوا نمیکند، اگر از دادن تاوان اشتباهتمان در گذشته ناراحتیم، در عملکرد امروز خود دقت کنیم تا آن اشتباهات تکرار نشود. از سفر کارتر رئیسجمهوری وقت امریکا به تهران در کریسمس سال ۱۹۷۸ تا سقوط نظام پهلوی تنها یک سال سپری شد و زمانی که رئیسجمهوری ایالاتمتحده، ایران را جزیره ثبات خاورمیانه میخواند کسی تصور نمیکرد این ثبات دستخوش دگرگونی بیسابقهای شود که نهتنها ایران بلکه منطقه و جهان را دچار تحول و تلاطم کند. وی افزود: اکنون ما وارث این تجربه گرانسنگ و پرهزینه هستیم، شرط عقل آن است که نقاط قوت و مثبت این تجربه را حفظ و تثبیت کنیم و نقاط ضعف و اشتباهات آن را مایه عبرت و تجربه قرار دهیم، امروز نیز مانند گذشته صدای نارضایتی و اعتراض مردم را که با مشکلات شدید معیشتی و مطالبات پاسخ داده نشده اجتماعی، فرهنگی و سیاسی درگیرند را میشنویم. هاشمی خاطرنشان کرد: انتظارات مردم از جمهوری اسلامی و انقلابی که با هزینههای فراوان و تقدیم صدها هزار شهید به ثمر نشسته و حفظ شده است، با عملکرد فعلی سه قوه و سایر دستگاهها و نهادهای مسئول فاصله و شکاف عمیقی دارد. بهجای اینکه یکدیگر را متهم نموده و اعتراضات مردم و مشکلات و نارضایتی آنان را همانند سایر مسائل به موضوع مناقشه سیاسی تبدیل کنیم، بهتر است آن را بشنویم و هر شخص، گروه یا دستگاه و نهادی، قصور و تقصیر خود را در رقم زدن وضع موجود بپذیرد. به گفته هاشمی، تزریق ناامیدی و تنش به جامعه، نهتنها دوای درد آن نیست بلکه بجای آنکه مرهم و مسکنی بر این زخم عمیق و کهنه باشد نمک پاشیدن بر آن است. وی اظهار کرد: اکنون دهه چهارم انقلاب به پایان رسیده است، انتظار مردم از ما مسئولان، پرهیز از برگزاری جشنها و مراسمهای پرهزینه و تشریفاتی و بازگشت به شعارها و روحیات ابتدای انقلاب است که پیوند عمیقی میان مردم و مسئولان وجود داشت. هاشمی بیان کرد: صدای مردم را بشنویم، قبل از آنکه برای شنیدن دیر شده باشد و اصلاح و خدمت صادقانه و خالصانه را شتاب ببخشیم، قبل از آنکه اینگونه اقدامات دیگر اثرگذار نباشد. امروز همه حوزههای عمومی با نارضایتی مردم مواجه است، از شرایط اقتصادی و بی ثباتی قیمت ارز تا وضعیت قضایی، عملکرد قوه مقننه و نهادهای فرهنگی و اجتماعی. در این زمینه حوزه مدیریت شهری نیز خالی از اشکال و ضعف نیست و باید معترف بود در شش ماه سپریشده از دوره مسئولیت شورای پنجم و شهردار منتخب آن، انتظار عمومی از تحول در مدیریت شهری برآورده نشده است و آنگونه که باید مدیریت شهری در انجام وظایف خود فعال عمل نکرده است. وی افزود: در پایان امیدوارم، سی نهمین دهه فجر متفاوت و مؤثرتر از سالهای قبل سپری شود و اگر ورود به سن چهلسالگی برای انسان، باید همراه با اوج عقلانیت و پختگی فرد باشد برای انقلاب نیز ورود به سن چهلسالگی بتواند پویایی، بالندگی، نقدپذیری و عقلانیت بیشتری از گذشته را به همراه بیاورد.