فرودگاهی که نام بینالمللی را با خود به یدک میکشد باید تمامی استانداردهای جهانی را نیز داشته باشد از نوع هواپیما و کادر حرفهای پرواز و کترینگ گرفته تا خدمات رفاهی که به مسافران در داخل سالن فرودگاه داده میشود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش ،رعایت این استانداردها است که از یک سو میتواند منجر به توسعه صنعت حملونقل هوایی شده و از سوی دیگر در دیدگاه مسافران خارجی که میتوانند بخش عمدهای از آنها خارجی باشند اثر مثبت گذاشته و به صورت غیرمستقیم بر صنعت گردشگری اثرگذار باشد. ایران نیز همانند سایر کشورها فرودگاه بینالمللی دارد فرودگاهی که از بینالمللی بودن فقط نامش را به یدک میکشد و استفاده از آن برای مسافرانی که هزینههای گزاف سفر و استفاده از خدمات آن را پرداخت میکنند به هیچ عنوان قابل توجه و جذاب نیست.
تابستان امسال فیلمی از وضعیت نامطلوب خدمات رفاهی در فرودگاه بینالمللی امام خمینی در شبکههای اجتماعی منتشر شد اما مسولان این شرکت با کمک روابط عمومی و تلاش برای سیاه نمایی چهره منتقدان از این انتقاد به سلامت عبور کردند؛ اما ظاهرا در روزهای پایانی زمستان با بارش یک برف قرار است که سیاهی بر چهره زغال باقی بماند و مشخص شود که انتقاداتی که از قبل نیز مطرح میشد چندان بیراه نبود.
با بارش کمی برف جادههای منتهی به فرودگاه که مسدود شد و گزارش خبرنگار پایگاه خبری گسترش حاکی از آن است که ساعت ۴ بامداد امروز سه شنبه ۱۱ بهمن و با گذشت ۳ روز از بارش کمی برف هنوز جادههای منتهی به فرودگاه مملو از برف است و یخبندان هم که جزو لاینفک این وضعیت محسوب میشود.
اما یکی دیگر از مسائلی که بارش نخستین برف زمستانی در پایتخت برای مسافران داخلی و خارجی کشور به وجود آورد این است که با گذشت بیش از ۳ روز از بارش برف هنوز تکلیف پروازها مشخص نیست و همین امر منجر به بروز مشکلاتی جدی برای مسافران شده زیرا آنها ناگزیر هستند که هر روز و هر شب این مسیر پرترافیک را که یخ بسته است را نیز تا فرودگاه طی کرده اما فردا صبح باز هم به شهر برگردند.
یکی از مسافرانی که قصد خروج از ایران را دارد در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش میگوید: سه روز است که برای انجام پرواز به فرودگاه بینالمللی امام خمینی میآیم اما هر بار پس از معطلی چند ساعته اعلام میکنند که پرواز باز هم کنسل شده است.
وی ادامه میدهد: پرواز ما بریتیش ایرویز به مقصد لندن است که در ۳ روز متوالی یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه کنسل شده است اما کسی پاسخگو نیست.
این مسافر ادامه میدهد: هر چند تابلوها نشان از انجام پروازها در فرودگاه امام خمینی دارد اما با نزدیک شدن به زمان پرواز به یکباره اعلام میکنند که پرواز لغو شده است.
تلاش ۲۴ ساعتهای که ثمر نداشت
با خواندن این مصاحبه شاید این سوال در ذهن شما هم متبادر شود که چرا مسافران قبل از اعزام به فرودگاه با واحد اطلاعات پرواز فرودگاهها تماس برقرار نمیکنند، مگر نه اینکه فرودگاه بینالمللی امام خمینی و فرودگاه مهرآباد دو شماره تلفن ۱۹۹ و ۰۹۶۳۳۰ را به منظور برقراری تماس مسافران با فرودگاه جهت دریافت اطلاعات سفر از جمله تاخیر در پروازها را تعیین کرده است و در اطلاعیه هایی که از سوی شرکت فرودگاهها صادر میشود همواره بر این مسئله تاکید میشود اما آیا به واقع اطلاعات پرواز پاسخگوی سوال مسافرانی که مدام با کنسلی پرواز روبهرو میشوند هست؟
یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که این دو خط تلفنی که مربوط به اطلاعات سفر فرودگاههای کشور است نیز همانند روابط عمومی هر دو فرودگاه مذکور با مردم رو راست نیستند و حقیقت را به برای شهروندان از وضعیت سفرهایشان بازگو نمیکنند.
گفتنی است؛ در حالیکه روابط عمومی شرکت فرودگاهها از مسافرانی که بخاطر بارش کمی برف لغو شده خواسته است تا پیش از عزیمت به سمت فرودگاه زمان سفر خود را با اطلاعات پرواز فرودگاه مربوطه چک کنند، اما تلاشها در این بخش عمدتا بینتیجه میماند.
لازم به ذکر است؛ تلاش خبرنگار ما برای برقراری ارتباط با اطلاعات هر دو فرودگاه بینتیجه مانده است، خط تلفن اطلاعات پرواز فرودگاه بینالمللی امام خمینی از شب گذشته تا کنون به صورت مداوم بوق اشغال میزند و خط تلفن فرودگاه مهرآباد نیز یا بوق اشغال میزند و یا با پیغامی شما را متوجه مشغول بودن خط تلفن هر ۱۵ اپراتور میکند.
بدون تردید در این روزها که شاهد لغو سفرهای متعدد داخلی و خارجی بوده ایم، تعداد زیادی با واحد اطلاعات پرواز فرودگاهها تماس برقرار میکنند و همین مسئله بخشی از بوقهای اشغالی را که مدام به گوش میرسد را توجیه میکند اما یک سوال از مسئولان این واحد داریم و آن این است که آیا به واقع نباید خدمات رسانی به مردم در روزهای که شرایط خاص و ویژه دارد با سایر روزها متفاوت باشد؟چرا نباید بر تعداد اپراتورهای این واحد اضافه شود؟