عضو انجمن غار و غارشناسی ایرانیان گفت: برخی از سرمایهگذارن غارها را سم پاشی میکنند تا به رشد گردشگری کمک کنند.
جواد نظام دوست در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش اظهار کرد: ایران کشوری است که نسبت به برخی از کشورها تعداد غارهای زیادی ندارد. با این حال حدود دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ غار در ایران نام برده شده است. وی افزود: غارها دهها کاربرد دارند که یکی از این کاربردها کاربرد گردشگری است. اگرچه ایرانیان بیشترین کاربردی که از غار میشناسند، همان ظرفیت گردشگری است اما حتی از ظرفیتهای گردشگری غارها هم به درستی استفاده نشده است. نظام دوست گفت: قبل از هر چیز باید اکتشاف اصلی و نهایی غار انجام شود. بعد از این که بررسی غارها تمام شد از هر ۱۰۰ غار یک غار برای گردشگری در نظر گرفته می شود که در این صورت هم باید احتیاط شود که با کمترین تخریب و با بهترین محافظتها از آن به به عنوان ظرفیتی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده شود. مثل غار نمکدان که بر روی آن کار علمی انجام شده و به عنوان یک پدیده خاص زمین شناسی و به عنوان بزرگترین غار نمکی دنیا پذیرای گردشگران است. عضو انجمن غار و غارشناسی ایرانیان ادامه داد: امروز شاهد این هستیم که برخی افراد بدون داشتن تخصص، مدیریت غارها را بر عهده می گیرند. آنها غار را سم پاشی میکنند که این نهایت بیدرایتی و بیعلمی است که دهها حیوان غارزی در گونههای مختلف را آزار میدهیم. برخی از این حیوانات بسیار ارزشمند هستند اما برداشت شخصی یک سرمایهگذار این است که کارهایی کند که در نهایت آن حیوانات را از دست میدهیم. وی گفت: این افراد درب آهنی بر دهانه غار میگذارند و با این غارها مثل یک ملک شخصی درآمد زا رفتار میکنند. بسیاری از حیواناتی که در دهانه غار زندگی میکنند و حیواناتی که در قسمتهای میانی غار زندگی میکنند، محل سکونتشان غار است و برای تهیه غذا ساعاتی از روز از غار خارج میشوند. مهمترین جانور غارزی خفاش است. خفاشها باید ساعتی از روز از غارها خارج شوند. به این ترتیب وقتی دهانه غار مسدود میشود آنها از بین میروند. این مربی غار نوردی اظهار کرد: ساختوسازهایی بدون مطالعه در غارها نیز انجام میشود. کابل نور پردازی، سیم تلفن، سالن سینمایی سه بعدی و... در غار علی سعد، قوری قلعه نمونههایی از این دست است. نظام دوست بیان کرد: گردشگران نیز با ناآگاهیهای خود، به غارها آسیب میزنند. گردشگر با سر و صدای اضافی مزاحمتی برای حیوانات ایجاد میکند. با ایجاد زبالههای غذایی، سیگار، دستمال و... محیط را آلوده میکنند. این محیط میلیونها سال پاکیزه مانده است و ما نباید اکو سیستم آنها را بر هم زنیم با این حال امروز شاهد چنین رفتارهایی هستیم که از سر ناآگاهی رخ می دهد. وی گفت: این مناطق علاوه بر این که ظرفیت گردشگری دارند، از اهمیتهای بالاتری نیز برخورداند. غارها، مناطقی هستند که سفرههای آب زیر زمینی را دارند و برای کشور ما که بحران آب داریم کمک کننده هستند تا سفرههای آب زیر زمینی را شناسایی کنیم. این سفرههای آب زیر زمینی به عنوان ذخیره گاههای آب در زمان هایی مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالی است که اگر این غارها پیش از بررسی های کامل مورد استفاده گردشگری قرار گیرند، ممکن است خیلی از اینها از دست بدهیم. عضو کارگروه غار شناسی کشور در ادامه گفت: از موارد دیگر مسائل جغرافیایی غار ها است. این غارها صندوقچه اطلاعات جغرافیایی هستند که دانشمندان علوم میتوانند از آنها استفاده کنند. نظام دوست گفت: حدود دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ دهانه غار با نام هایشان و منطقهای که در آن واقع شدهاند در کتابی توسط غار نوردی آلمانی ثبت شده است. یکی دو نفر از بزرگان غار نوردی ایران نیز اسامی و محدوده غارها را در کتاب هایشان نوشتهاند اما در هیچ سازمانی اسامی غارها ثبت نشده است. وی افزود: انجمن غار و غارشناسی ایرانیان تصمیم دارد تا با نقشه برداری از غارها به کار اکتشافی غارها کمک کند. در حال حاضر انجمن غار نوردان ایران و کمیته غار و غارشناسی فدراسیون کوهنوردی و غارنوردان آزاد افزون بر ۳۰۰ مورد غار را نقشه برداری کردهاند. نظام دوست گفت: اما تنها یک غار در ایران داریم که پژوهش زمین شناسی و زیست شناسی روی آن کامل شده است و آن غار شاپور در شیراز است. به گفته این مربی غار نوردی، در کنار تشکیلات دولتی کارگروه غار شناسی کشور را داریم که وظیفه قانونی ثبت، حفاظت و نگهداری از غارها را دارند. این کارگروه شامل ۱۱ عضو دولتی و دو عضو غر دولتی است که سایتی را در فدراسیون کوهنوری و انجمن غار شناسی طراحی کردهاند تا کلیه غارهای کشور را در آنجا ثبت کنند. این کارگروه زیر نظر سازمان محیطزیست است.