|

توسعه صادرات، معادن را نجات می‌دهد

فهرست محتوا

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اراک رکود، را به عنوان علت اصلی تعطیلی معادن استان مرکزی عنوان کرد و افزود: راه نجات معادن، توسعه صادرات است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، بهنام نیک‌فر عنوان کرد: استان مرکزی دارای 180 معدن فعال بوده است که به دلیل رکود در بازار معدن کشور، امروز 120 معدن به فعالیت خود ادامه می‌دهد و باقی به تعطیلی کشیده شده‌اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از معادن به دلیل رکود در بازار خود اقدام به کاهش ظرفیت‌های پروانه معدن کرده‌اند، افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت هیچ‌گاه در پی ایجاد محدودیت برای معادن نبوده است، جز در مواردی که معادن دارای آلودگی زیست‌محیطی بوده‌اند که این رقم به تعداد انگشتان یک دست هم نیست، اما رکود بازار باعث شده است معدنکاران فعالیت‌های خود را محدود کنند.

نیک‌فر تصریح کرد: معدن شغلی مادر و پایدار است که عاملی جهت توسعه صنعت به شمار می‌رود و باید یک مالیات پرداخت کند در صورتی که امروز مالیات بر ارزش افزوده، مالیات حقوق دولتی معادن، مالیات عملکرد و ... باری بر دوش معدنکاران است که این امر بویژه در شرایط رکود فشار بالایی برای معدنکاران محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر مالیات‌های چندگانه هزینه‌های بالا و نبود قدرت رقابت ادامه کار را برای معدنکاران دشوار کرده است، گفت: در دوران رکود نباید معادن مختلف را با یکدیگر مقایسه کرد، برای مثال معدن عباس‌آباد محلات با 80 سال قدمت با معدن درجه 2 دیگر قابل مقایسه نیست و باید در این دوران فضا آزادتر باشد تا امکان فعالیت میسر شود.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی اراک افزود: امروز همه عوامل مذکور باعث تعطیلی بسیاری از معادن، انبار شدن سنگ‌ها و تعطیلی کارخانه‌های مرتبط با فعالیت‌های معدنی شده است و در مقابل شمار بسیاری از نیروهای این بخش اشتغال خود را از دست داده‌اند.

وی تنها راه توسعه فعالیت معدنی و خروج از رکود را توسعه صادرات دانست و بیان کرد: امروز تاجران و معدنکاران کشور و به تبع آن استان مرکزی همچنان با انواع تحریم ها و تحریم‌های بانکی مواجه هستند و حتی امکان رقابت با کشوری همچون ترکیه را ندارند و در این راستا بخش خصوصی به مانند گذشته باید خود وارد عمل شود.

نیک‌فر با تاکید بر اینکه یکی از پایه‌های توسعه صادرات دیپلماسی کشورهاست، عنوان کرد: امروز میزان تعامل با کشورها کاسته شده است و حتی کشور چین که ارتباط خوبی با ایران داشته امروز درصدد قطع برخی از ارتباطات خود است و سختگیری‌هایی را در تعاملات خود با ایران لحاظ کرده است و حتی خرید از سرمایه‌گذاران کشور را محدود کرده است که قطعا در این شرایط نمی‌توان ادامه داد و یکی پس از دیگری تعطیلی معادن را شاهد خواهیم بود.

توسعه صادرات، معادن را نجات می‌دهد
کد خبر: ۲۶۶۴۰
۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
ارسال نظر
captcha
مالمو
مالمو