احمد صفری/عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی
بهرهبرداری از میادین مشترک علاوه بر برخی قوانین بینالمللی و دستورالعملهای موجود نیازمند حفظ و تامین امنیت اطلاعات میادین است. سال گذشته ایران و توتال در زمینه بهرهبرداری از لایه نفتی پارس جنوبی به توافقاتی نزدیک شدند اما این همکاری به دلیل اینکه توتال با طرف قطری در میدان گنبد شمالی همکاری میکند، قطع شد و توتال مسئولیت دیگری را در میدان گازی پارس جنوبی بر عهده گرفت. پسازآن موضوعی که در برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی مطرح شد، همکاری ایران با مرسک لاین دانمارک بود. مذاکرات اولیه و نهایی با این شرکت اروپایی به امضای قرارداد نزدیک شده بود که توتال بخش نفتی این شرکت را خریداری کرد و گرهای در مسیر همکاری ایران با مرسک لاین نیز به وجود آمد. دلیل عمده مشکلاتی که اکنون در برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی وجود دارد، صیانت از نقشهها و فناوری برداشت و استخراج نفت از این بخش است. اکنون ایران در تلاش است تا برای بهرهبرداری از این لایه نفتی شریکی انتخاب کند که رد پا یا حضور در بخش گنبد شمالی قطر نداشته باشد. میدان گازی پارس جنوبی در کشور قطر با عنوان گنبد شمالی شناخته میشود و بزرگترین منبع گازی جهان است. ایران از سال گذشته با تمرکزی ویژه بر این بخش توانست در قسمت بهرهبرداری از گاز بعد از ۳۰ سال با قطر برابر شود اما در بخش برداشت از لایههای نفتی هنوز ایران نتوانسته شریکی توانمند و مطمئن پیدا کند. در حال حاضر شرکت ملی نفت برزیل یکی از مهمترین شرکتهایی است که احتمال میرود با ایران برای برداشت نفت از پارس جنوبی همکاری کند. در این زمینه باید در نظر داشت که جذب سرمایه خارجی در بخش همکاریهای نفتی از اهمیت ویژهای برخوردار است اما این موضوع نباید به قیمت از دست رفتن اطلاعات دقیق میدانهای مشترک شود.