|

زندگی شهرنشینی گرمابه ها را به فراموشی سپرد

فهرست محتوا

یکی از مشاغل رو به انزوا و فراموشی در اثر زندگی مدرن، گرمابه‎‎داری است به طوری که اکنون تنها قریب 12 گرمابه عمومی فعال در یزد باقی‎‎مانده است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، به دنبال زندگی شهرنشینی بسیاری از عادات زندگی مردم تغییر یافته است به طوری که هر چند زمانی بسیاری از خانواده‌ ها در کنار فرزندان و همسران آنها زندگی می‎‎کردند ولی امروزه حتی پسران و دختران مجرد هم به دنبال زندگی مستقل از خانواده‎‎هایشان هستند. زمانی بسیاری از خانه‎‎های شهری هم به دلیل نبود شبکه‎‎های آبرسانی، گازرسانی یا برق رسانی از داشتن حمام نیز محروم بودند و خانواده‎‎ها هر چند وقت یک‌بار از حمام‎‎های عمومی استفاده می‎‎کردند اما این روزها هر خانه‎‎ای حداقل دارای یک حمام است. یزد نیز همانند بسیاری از شهرهای ایران دارای چنین شرایطی بوده است لذا یکی از حرفه‎‎های گذشته که امروز به دنبال توسعه شهرنشینی رو به فراموشی رفته، حرفه گرمابه‎‎داری است هر چند که هنوز هم آثاری از این گرمابه‎‎ها در شهر باقی مانده است. البته بسیاری از این گرمابه‎‎های عمومی به دنبال از رونق افتادن تعطیل و گاهی به مخروبه‎‎هایی تبدیل شده‎‎اند ولی اندکی نیز فعال مانده و برخی نیز با تغییر کاربردی به فضاهایی مانند رستوران، کافی‎‎شاپ یا انبار تبدیل شده‎‎اند. غلامرضا نیک‌رفتار، رییس اتحادیه صنف آ رایشگران و پیرایش ‎ گران مردانه یزد که مسئولیت صنف گرمابه‎‎داران را نیز برعهده دارد، منطقه یزد، در این باره می‎‎گوید: تنها 11 یا 12 حمام عمومی فعال در استان باقی مانده و لی اکثر مابقی یا به رستوران و انبار و غیره تغییر کاربری یافته یا گاهی به م خروبه تبدیل شده است . وی با بیان این که حمام‌ ها از قریب 50 سال قبل به منازل ورود پیدا کرد ه‎‎اند، اظهار می‌کند: اوایل تنها دو یا سه درصد خانه‌های شهر مجهز به حمام بودند ولی به تدریج به دلیل برخی ایرادهایی که از سوی ادارات بهداشت به گرمابه‎ها گرفته شد و با ارتقای آگاهی و اطلاعات مردم، این روند شدت گرفت تا به امروز که حمام از ملزومات هر خانه‌ای به شمار می‎‎رود. یکی از مشاغل رو به انزوا و فراموشی در اثر زندگی مدرن، گرمابه‎‎داری است به طوری که اکنون تنها قریب 12 گرمابه عمومی فعال در یزد باقی‎‎مانده است. به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، به دنبال زندگی شهرنشینی بسیاری از عادات زندگی مردم تغییر یافته است به طوری که هر چند زمانی بسیاری از خانواده‌ ها در کنار فرزندان و همسران آنها زندگی می‎‎کردند ولی امروزه حتی پسران و دختران مجرد هم به دنبال زندگی مستقل از خانواده‎‎هایشان هستند. زمانی بسیاری از خانه‎‎های شهری هم به دلیل نبود شبکه‎‎های آبرسانی، گازرسانی یا برق رسانی از داشتن حمام نیز محروم بودند و خانواده‎‎ها هر چند وقت یک‌بار از حمام‎‎های عمومی استفاده می‎‎کردند اما این روزها هر خانه‎‎ای حداقل دارای یک حمام است. یزد نیز همانند بسیاری از شهرهای ایران دارای چنین شرایطی بوده است لذا یکی از حرفه‎‎های گذشته که امروز به دنبال توسعه شهرنشینی رو به فراموشی رفته، حرفه گرمابه‎‎داری است هر چند که هنوز هم آثاری از این گرمابه‎‎ها در شهر باقی مانده است. البته بسیاری از این گرمابه‎‎های عمومی به دنبال از رونق افتادن تعطیل و گاهی به مخروبه‎‎هایی تبدیل شده‎‎اند ولی اندکی نیز فعال مانده و برخی نیز با تغییر کاربردی به فضاهایی مانند رستوران، کافی‎‎شاپ یا انبار تبدیل شده‎‎اند. غلامرضا نیک‌رفتار، رییس اتحادیه صنف آ رایشگران و پیرایش ‎ گران مردانه یزد که مسئولیت صنف گرمابه‎‎داران را نیز برعهده دارد، منطقه یزد، در این باره می‎‎گوید: تنها 11 یا 12 حمام عمومی فعال در استان باقی مانده و لی اکثر مابقی یا به رستوران و انبار و غیره تغییر کاربری یافته یا گاهی به مخروبه تبدیل شده است . وی با بیان این که حمام‌ ها از قریب 50 سال قبل به منازل ورود پیدا کرد ه‎‎اند، اظهار می‌کند: اوایل تنها دو یا سه درصد خانه‌های شهر مجهز به حمام بودند ولی به تدریج به دلیل برخی ایرادهایی که از سوی ادارات بهداشت به گرمابه‎ها گرفته شد و با ارتقای آگاهی و اطلاعات مردم، این روند شدت گرفت تا به امروز که حمام از ملزومات هر خانه‌ای به شمار می‎‎رود.

زندگی شهرنشینی گرمابه ها را به فراموشی سپرد
کد خبر: ۱۸۴۱۲
۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵
ارسال نظر
captcha
مالمو
مالمو