یکی از مشاغل رو به انزوا و فراموشی در اثر زندگی مدرن، گرمابهداری است به طوری که اکنون تنها قریب 12 گرمابه عمومی فعال در یزد باقیمانده است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، به دنبال زندگی شهرنشینی بسیاری از عادات زندگی مردم تغییر یافته است به طوری که هر چند زمانی بسیاری از خانواده ها در کنار فرزندان و همسران آنها زندگی میکردند ولی امروزه حتی پسران و دختران مجرد هم به دنبال زندگی مستقل از خانوادههایشان هستند. زمانی بسیاری از خانههای شهری هم به دلیل نبود شبکههای آبرسانی، گازرسانی یا برق رسانی از داشتن حمام نیز محروم بودند و خانوادهها هر چند وقت یکبار از حمامهای عمومی استفاده میکردند اما این روزها هر خانهای حداقل دارای یک حمام است. یزد نیز همانند بسیاری از شهرهای ایران دارای چنین شرایطی بوده است لذا یکی از حرفههای گذشته که امروز به دنبال توسعه شهرنشینی رو به فراموشی رفته، حرفه گرمابهداری است هر چند که هنوز هم آثاری از این گرمابهها در شهر باقی مانده است. البته بسیاری از این گرمابههای عمومی به دنبال از رونق افتادن تعطیل و گاهی به مخروبههایی تبدیل شدهاند ولی اندکی نیز فعال مانده و برخی نیز با تغییر کاربردی به فضاهایی مانند رستوران، کافیشاپ یا انبار تبدیل شدهاند. غلامرضا نیکرفتار، رییس اتحادیه صنف آ رایشگران و پیرایش گران مردانه یزد که مسئولیت صنف گرمابهداران را نیز برعهده دارد، منطقه یزد، در این باره میگوید: تنها 11 یا 12 حمام عمومی فعال در استان باقی مانده و لی اکثر مابقی یا به رستوران و انبار و غیره تغییر کاربری یافته یا گاهی به م خروبه تبدیل شده است . وی با بیان این که حمام ها از قریب 50 سال قبل به منازل ورود پیدا کرد هاند، اظهار میکند: اوایل تنها دو یا سه درصد خانههای شهر مجهز به حمام بودند ولی به تدریج به دلیل برخی ایرادهایی که از سوی ادارات بهداشت به گرمابهها گرفته شد و با ارتقای آگاهی و اطلاعات مردم، این روند شدت گرفت تا به امروز که حمام از ملزومات هر خانهای به شمار میرود. یکی از مشاغل رو به انزوا و فراموشی در اثر زندگی مدرن، گرمابهداری است به طوری که اکنون تنها قریب 12 گرمابه عمومی فعال در یزد باقیمانده است. به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، به دنبال زندگی شهرنشینی بسیاری از عادات زندگی مردم تغییر یافته است به طوری که هر چند زمانی بسیاری از خانواده ها در کنار فرزندان و همسران آنها زندگی میکردند ولی امروزه حتی پسران و دختران مجرد هم به دنبال زندگی مستقل از خانوادههایشان هستند. زمانی بسیاری از خانههای شهری هم به دلیل نبود شبکههای آبرسانی، گازرسانی یا برق رسانی از داشتن حمام نیز محروم بودند و خانوادهها هر چند وقت یکبار از حمامهای عمومی استفاده میکردند اما این روزها هر خانهای حداقل دارای یک حمام است. یزد نیز همانند بسیاری از شهرهای ایران دارای چنین شرایطی بوده است لذا یکی از حرفههای گذشته که امروز به دنبال توسعه شهرنشینی رو به فراموشی رفته، حرفه گرمابهداری است هر چند که هنوز هم آثاری از این گرمابهها در شهر باقی مانده است. البته بسیاری از این گرمابههای عمومی به دنبال از رونق افتادن تعطیل و گاهی به مخروبههایی تبدیل شدهاند ولی اندکی نیز فعال مانده و برخی نیز با تغییر کاربردی به فضاهایی مانند رستوران، کافیشاپ یا انبار تبدیل شدهاند. غلامرضا نیکرفتار، رییس اتحادیه صنف آ رایشگران و پیرایش گران مردانه یزد که مسئولیت صنف گرمابهداران را نیز برعهده دارد، منطقه یزد، در این باره میگوید: تنها 11 یا 12 حمام عمومی فعال در استان باقی مانده و لی اکثر مابقی یا به رستوران و انبار و غیره تغییر کاربری یافته یا گاهی به مخروبه تبدیل شده است . وی با بیان این که حمام ها از قریب 50 سال قبل به منازل ورود پیدا کرد هاند، اظهار میکند: اوایل تنها دو یا سه درصد خانههای شهر مجهز به حمام بودند ولی به تدریج به دلیل برخی ایرادهایی که از سوی ادارات بهداشت به گرمابهها گرفته شد و با ارتقای آگاهی و اطلاعات مردم، این روند شدت گرفت تا به امروز که حمام از ملزومات هر خانهای به شمار میرود.