بهرام شهریاری/ عضو پیشین اتاق بازرگانی ایران
ثبات نرخ تورم بستگی به عوامل متغیری دارد که یکی از این عوامل نقدینگی است. به هر ترتیب موضوع درآمدهای دولت هم در این زمینه بیتاثیر نیست. همان طور که مسئولان تا این مرحله تلاش کردهاند که بتوانند نرخ تورم را پایین نگه دارند یا تا حد امکان آن را کنترل کردهاند اما از این به بعد کنترل نرخ تورم بستگی به عملکرد دولت در دوره جدید دارد و باید دید که تا چه حد میتوانند در این حوزه درست عمل کنند، همچنین با تغییراتی که در بخش اقتصادی دولت ایجاد شده امیدواریم مسئولان کشور بتوانند تحولاتی اساسی در نرخ رشد اقتصادی به وجود آورند. مسئولان در دوره اول دولت یازدهم بحث تورم و کنترل تورم را داشتند اما نسبت به بحث رکود نتوانستند عمل کنند. در دوره جدید دولت دوازدهم قرار است به موضوع رکود پرداخته شود زمانی که رکود تولید از بین برود تورم بهتر و راحت تر مهار میشود، این موضوع به این مفهوم نیست که اگر تولید کنیم و عوامل دیگر را کنترل و مهار نکنیم تورم را میتوانیم مهار کنیم. اگر سایر عوامل موثر در بالا بردن نرخ تورم را بتوانند کنترل کنند که بخشی از آن عوامل داخلی و بخش دیگر عوامل خارجی است و از سوی دیگر مسئولان بتوانند رکود را از بین ببرند تا شاهد هیچ گونه رکودی در کشور نباشیم. در این شرایط مسئولان کشور باید تلاش کنند تا برابر با برنامه حرکت کنند. همه این عوامل و تغییرات ثبات نرخ تورم بستگی به برنامههای اقتصادی دولت دوازدهم دارد. اگر نرخ تورم بالا برود آثار سوء آن در زندگی همه مردم کشور دیده میشود اگر نرخ تورم با کاهش رو به رو شود از آن سو به وضعیت با ثبات اقتصادی نزدیک میشویم و برنامههای تولیدی میتواند محاسبههای بهتر و مطلوب تری داشته باشد، همچنین در این زمینه دولت میتوانند به برنامههایی که درنظر گرفته دقیق تر و مطلوب تر عمل کند و در این شرایط میتوانیم بسیاری از مشکلاتی را که امروز شاهد هستیم از پیش رو برداریم.