سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان یک سازمان توسعهای در طول 4سال گذشته توانست همگام با وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات موثری در توسعه بخش معدن و همچنین تکمیل زنجیره ارزش انجام دهد.
این سازمان در دوران پساتحریم با شرکتها و سرمایهگذاران مختلف خارجی نیز وارد مذاکره و گفتوگو شد. حضور دانیلی برای تولید تجهیزات فولاد در ایران یکی از دستاوردهای اجرایی شدن برجام بود که در اردیبهشت ماه محقق شد. اتفاقی که در صنعت فولاد تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با شروع فعالیتهای خود در دولت یازدهم، موضوعات مختلفی را در اولویت اصلی قرار داد. توسعه اکتشافات یکی از مهمترین مسائلی بود که در دستور کار ایمیدرو قرار گرفت. در همین زمینه رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: در حوزه اکتشاف نیز پیشرفتهای بسیار خوبی داشتیم و در۲۵۰ هزار کیلومترمربع کار اکتشافی که در سال ۹۳ شروع شد توانستیم محدودههای امیدبخش را شناسایی و مرحله حفاری را آغاز کنیم.
مهدی کرباسیان درباره دیگر موضوعاتی که در زمان فعالیت دولت یازدهم در این سازمان اجرایی شد یا افتتاح آنها را دنبال میکرد، گفت: افتتاحهایی در حوزه کارخانههای کنسانترهسازی و گندلهسازی، به بهرهبرداری رسیدن نخستین پروژه آهناسفنجی در فولاد سفید دشت و... از اتفاقاتی بود که در سال ۹۵ شاهد بودیم. البته پروژههای دیگری نیز آماده بهرهبرداری هستند.
در این میان دیدار با هیاتهای خارجی و مذاکره با سرمایهگذاران و شرکتهای معتبر بینالمللی از اقداماتی بود که ایمیدرو توانست آن را اجرایی کند. در طول 4 سال گذشته شاهد حضور هیاتهای مختلفی در ایمیدرو بودیم که همه آنها برای حضور در بخش معدن و صنایع معدنی اظهار علاقهمندی کردهاند اما نکتهای که این سازمان در همکاریهای بینالمللی خود بر آن تاکید دارد موضوع انتقال دانش و تکنولوژی است.
در طول سالهایی که گذشت کرباسیان با مدیران شرکتهای خارجی و مسئولان معدنی در دیگر کشورها دیدارهایی داشت که نتیجه آنها بیشک توسعه این بخش خواهد بود. شاید یکی از این دیدارها حضور سفیر 9 کشور امریکای لاتین در ایمیدرو باشد که در اردیبهشت جاری صورت گرفت.
رییس هیات عامل ایمیدرو درباره دیدار با هیاتهای خارجی تصریح کرد: در زمینه ملاقاتهای خارجی و جلساتی که با شرکتهای مختلف داشتهایم باید این موضوع را در نظر گرفت که بخشی از این دیدارها، ارزیابی وضعیت جدید اقتصادی ایران در دولت یازدهم بود زیرا در دولت نهم و دهم به طور تقریبی این رابطهها قطع شده و تا پیش از برجام نفراتی که به ایران میآمدند خیلی محدود بودند.
کرباسیان بیان کرد: امروز این نفرات در حد مقامات عالیرتبه همچون وزیر، معاون وزیر و شرکتهای معتبر بینالمللی از کشورهای غربی، آسیایی و استرالیایی هستند. بخشی از این مذاکرات، شناخت طرفین از یکدیگر و ظرفیتهای حوزه معدن، موضوع سرمایهگذاری و تامین مالی، فناوری و آموزش را شامل میشود که ما در این ملاقاتها آنها را دنبال میکردیم.
به گفته وی، البته بخشی دیگر از این ملاقاتها به موضوع همکاریهای مشترک اختصاص داشت که خوشبختانه در این حوزه نیز حرکتهای خوبی شروع شده است. البته در حوزه جذب سرمایهگذار خارجی خیلی وسیع عمل نشده زیرا هنوز سیستم بانکی اروپا با بانک مرکزی کشور به تفاهمهای کامل نرسیدهاند.
همچنین وضعیت بازار و میزان تقاضا نقش مهمی را در فعالیتهای معدنی ایفا میکند. متاسفانه در سالهای گذشته بخش معدن با کاهش قیمتهای جهانی مواجه بود. کرباسیان درباره وضعیت بازار در سالجاری اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر بازار در حوزه معدن و صنایع معدنی به ثبات رسیده، پیشبینی میشود در سال 96 اتفاق فوقالعادهای در بازار این حوزه رخ ندهد زیرا در سال 2015 میلادی وقتی بازار مواد معدنی و صنایع معدنی با شوکی جدی مواجه شد چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده خود دچار این شوک شد اما امروز این کشور نیز به ثبات دست یافته و توانست در سال 2016 میلادی به رشد اقتصادی 7/6درصدی برسد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پیشبینی آن کشور برای سال 2017 رشد 5/6 درصدی است. با توجه به این موضوع به نظر میرسد حوزه معدن و صنایع معدنی یک ثبات نسبی داشته باشد، البته این بدان معنا نخواهد بود که تمام موارد قیمتی ثابت داشته باشند، اما میتوان گفت در بازار شوک نخواهیم داشت.
اما از دیگر اقدامات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، تاسیس موسسه مشترک ایمیدرو با دانشگاه تهران بود؛ اقدامی که در نزدیک شدن صنعت و دانشگاه نقش مهمی ایفا خواهد کرد. کرباسیان درباره این موضوع گفت: تفاهمنامه تشکیل موسسه پژوهشی مشترک ایمیدرو و دانشگاه تهران در خرداد 95 با هدف توسعه همکاریهای پژوهشی و توسعه فناوری در زمینه توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در سطح پیشرفته بین این 2 نهاد منعقد شد و به عنوان یکی از موسسات پژوهشی تقاضامحور دانشگاه و نیز پشتیبانیهای مادی و تجربی ایمیدرو فعالیت خواهد کرد.
وی ادامه داد: طی حدود یک سال همکاری ایمیدرو و دانشگاه تهران، 2 طرح شامل «طراحی پرتال مرجع آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو» و «شناسایی عناصر و مواد معدنی مورد نیاز در فناوریهای آینده و بررسی روشهای استحصال آنها در کشور» پایان یافت.
رییس هیاتعامل ایمیدرو درباره طرحهای در حال اجرا و در مرحله قرارداد بین ایمیدرو و دانشگاه تهران گفت: در حال حاضر، 2 طرح شامل «بررسی ژنز و عوامل تشکیل و تمرکز کانیسازی طلا در محور سنندج- پیرانشهر با استفاده از فناوریهای نوین به منظور ارائه راهکارهای اکتشافی» و «ارزیابی زیستمحیطی استفاده از گزنتاتها در فرآیند فلوتاسیون کانیهای معدنی» در مرحله اجراست.
ایمنی و آموزش کارگران در بخش معدن نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) است. این موضوع نیز جزو اولویتهای اصلی ایمیدرو محسوب میشود زیرا ایمنی با جان کارگران در ارتباط است. در این زمینه دورههای آموزشی مختلفی برگزار شده تا با ارتقای سطح دانش بتوان میزان حوادث معدنی را کاهش داد. رییس هیات عامل ایمیدرو در اینباره نیز بیان کرد: در تلاش هستیم حوادث ناشی از کار در بخش بهداشت، ایمنی و محیطزیست به طور قابل ملاحظهای کاهش یابد. مهدی کرباسیان گفت: توجه به مقوله «HSE» بسیار مهم است. این حوزه جزو حوزههایی است که به شدت به آن اصرار داشته و معتقدم در حوزه «HSE»نرمش جایز نیست، زیرا این حوزه مرتبط با جان انسانها است.
امروز ایمیدرو در آستانه شروع فعالیتهای خود در 4سال دوم دولت تدبیر و امید قرار دارد. با توجه به عزم جدی این سازمان در تکمیل طرحهای معدنی و صنایع معدنی در کنار تکمیل زنجیره ارزش باید منتظر آیندهای نو در سالهای پیش رو بود به طوری بسیاری از طرحهای اجرا شده به ثمر بنشیند و شرایط رشد درآمد و اشتغال را فراهم کند.