|

کارگران فصلی هم کارتن خواب می‌شوند

فهرست محتوا

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: حدود ۷۰ درصد کارتن‌خواب‌ها معتاد هستند و مابقی ظاهری شبیه معتادان دارند.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایسنا، پرویز افشار در این باره افزود: ۳۰ تا ۳۵ درصد افرادی که در کف خیابان‌ها زندگی می‌کنند گرچه ظاهری شبیه معتادان دارند و یا در پاتوق‌ها زندگی می‌کنند، اما آنها کارگران فصلی، مهاجران، بیماران مزمن روانی، کودکان کار، زنان خیابانی و افراد فاقد جا و مکان و کارتن‌خواب هستند.

وی با بیان اینکه به دلیل تشابه ظاهری این افراد با معتادان متجاهر، آنها نیز انگ اعتیاد می‌خورند اظهار کرد: غربالگری‌ها مشخص می‌کند که این افراد نه تنها معتاد نیستند، بلکه کارتن‌خوابی بحث پیچیده و ناشی از آسیب‌های متعدد اجتماعی است که به صورت خیابان خوابی ظهور و بروز می‌کند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: برخی معتقدند که تعداد معتادان متجاهر ۵۰ تا ۶۰ هزار، برخی دیگر رقم ۳۰ تا ۴۰ هزار و حتی نگاه‌های حداکثری رقم ۱۰۰ هزار نفر را تخمین می‌زنند.

افشار ضمن تاکید بر اینکه باید قبل از اینکه به موضوع کارتن‌خوابی نگاه بیندازیم، نگاهمان به سوی افرادی باشد که به این جرگه نپیوسته‌اند، ادامه صحبت‌های خود را با پرسش‌هایی ادامه داد و گفت: چه اتفاقی رخ داده که معتادان متجاهر در کف خیابان بیشتر دیده می‌شوند؟. اشتباهمان در بودجه‌گذاری، اولویت‌ها و یا در کجا بوده است؟.

وی با اشاره به مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۵ و ۱۶ گفت: هرچند تاکید می‌شود که افراد برای درمان به مراکز مجاز مراجعه کنند اما متقاضیان و داوطلبان درمانی که تمکن مالی ندارند، در قالب افراد کف خیابانی ظاهر می‌شوند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر تاکید کرد: معتادان بی‌بضاعت را قبل از آنکه در کف خیابان بیفتند باید پوشش دهیم. این در حالی است که چنانچه متولیان بحث درمان اعتیاد اگر بودجه‌های مورد نظر را به موقع بدین منظور اختصاص می‌دادند، عمق و شدت اعتیاد خود را در قالب کارتن‌خوابی نشان نمی‌داد.

افشار در ادامه به موضوع واگذاری مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد به سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌ها در این خصوص بازنگری و امضاء شده و امروز در کمیته درمان مصوب می‌شود، به طوری که مراکز ماده ۱۶ از ستاد مبارزه با موادمخدر به صورت رسمی منتزع و به بهزیستی واگذار می‌شود. امید می‌رود با این اتفاق وضعیت مراکز ماده ۱۶ بهتر شود.

وی افزود: علی رغم این اتفاق، بهزیستی معتقد است به جای تجمع افراد در مراکز ماده ۱۶، می‌توان از راهکارهای دیگری همچون درمان دادگاه‌مدار استفاده کرد. یعنی با نظارت سیستم قضایی معتادان به مراکز مختلف ارجاع شوند؛ به عنوان مثال می‌توان به جای بستری، برخی معتادان را در قالب سرپایی درمان کرد و یا می‌توان عده دیگری که قابلیت پذیرش از سوی خانواده را دارند، از مراکز به خانواده‌ها واگذار کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به برخی انتقادها مبنی بر اینکه بهزیستی علی‌رغم تمایل خود برای پذیرش مراکز ماده ۱۶ مجبور به تحویل و پوشش این مراکز شد، گفت: اگر بهزیستی به مسوولیت مراکز ماده ۱۶ را قبول نکند، کدام دستگاه اجرایی می‌تواند پذیرای این نقش باشد؟.

کارگران فصلی هم کارتن خواب می‌شوند
کد خبر: ۱۰۱۲۴
۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
ارسال نظر
captcha
مالمو
مالمو