|
کدخبر: 67228

گسترش نیوز منتشر کرد؛

معرفی نمایشگاه بین‌المللی رشت از زبان مدیرعامل

نمایشگاه تخصصی خودرو و تجهیزات وابسته، صنعت ساختمان، دام و طیور و کشاورزی، نمایشگاه تخصصی کتاب و الکامپ از جمله شاخص‌ترین نمایشگاه‌های برگزارشده در سایت نمایشگاهی استان هستند.

گسترش‌نیوز - نمایشگاه بین‌المللی رشت یکی از سایت‌های نمایشگاهی مهم کشور به شمار می‌آید. امکانات، توانمندی‌ها و البته و چالش‌های پیش‌روی این سایت نمایشگاهی چیست؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی گیلان به گفت‌وگو نشستیم. آیت کاظم‌زاده دکترای شهرسازی دارد و مدیریت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان گیلان را از اوایل پاییز سال گذشته بر عهده گرفته است.

نمایشگاه بین‌المللی استان گیلان چه مزایا و امکاناتی در حوزه برگزاری رویدادی‌های سالانه دارد؟

استان گیلان ۹ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و جمعیتی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دارد. دسترسی به دریا، راه‌آهن، همسایگی با جمهوری آذربایجان و داشتن بندرهایی نظیر انزلی و آستارا، دارا بودن زمین‌های بسیار مناسب برای کشاورزی، داشتن آب‌وهوای مناسب و معتدل، گردشگرپذیر بودن و نزدیکی به پایتخت از جمله مزیت‌هایی است که ظرفیت و قابلیت‌های مناسبی را برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی ایجاد کرده است.

به طور میانگین چند نمایشگاه در طول سال برگزار می‌کنید و کدام موارد، جز شاخص‌ترین‌ها به شمار می‌آیند؟

بر اساس تقویم نمایشگاهی سالانه حدود ۳۴ عنوان نمایشگاه در سایت نمایشگاهی استان گیلان برگزار می‌شود. برخی از نمایشگاه‌ها با توجه به ظرفیت منطقه و متناسب با وضعیت آب و هوایی و اقلیمی استان گیلان هم در نیمه اول سال و هم در نیمه دوم سال برگزار می‌شوند. نمایشگاه‌های تخصصی مبلمان و صنعت ساختمان از جمله این نمایشگاه‌ها هستند. نمایشگاه تخصصی خودرو و تجهیزات وابسته، صنعت ساختمان، دام و طیور و کشاورزی، نمایشگاه تخصصی کتاب و الکامپ از جمله شاخص‌ترین نمایشگاه‌های برگزارشده در سایت نمایشگاهی استان هستند. این نمایشگاه مخاطب بیشتری را به خود جذب می‌کنند و از نظر کمی و کیفی به نحو بسیار مطلوب در سطح استان گیلان برگزار می‌شوند.

نمایشگاه رشت چه تعداد سالن و پرسنل فعال دارد؟

نمایشگاه دارای یک سالن سرپوشیده به متراژ ۶ هزار مترمربع و مجهز به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی مرکزی بوده و فضای مفید آن جهت حضور شرکت‌ها و مشارکت‌کنندگان ۳۰۰۰ مترمربع است. قسمت اداری نمایشگاه در ضلع غربی سالن، در طبقه دوم مستقر است.

نمازخانه، سرویس بهداشتی مناسب و فضای پارکینگ در ضلع شمالی و جنوبی سالن به مساحت ۵ هزار مترمربع جهت استقرار خودروها و وسایل نقلیه بازدید‌کنندگان وجود دارد.

پرسنل ثابت مستقر در محل شرکت نمایشگاهی ۱۵ نفر بوده که در بخش‌های خدمات، مالی، حراست و فنی به طور مستقیم انجام وظیفه می‌کنند. تصمیمات ستادی این نمایشگاه با عنایت به اینکه شرکت نمایشگاه‌های استان گیلان وابسته به سازمان همیاری شهرداری‌های استان گیلان می‌باشد در جریان تعامل و هماهنگی اعضای محترم هیات‌مدیره سازمان همیاری شهرداری‌های گیلان و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی گیلان اتخاذ می‌گردد با این وصف نیروها و کارکنان سازمان همیاری شهرداری‌ها هم در بخشی از انجام وظایف و امور محوله نمایشگاه درگیر می‌باشند.

با مطالعه و مرور عملکرد سنوات قبل شرکت ملاحظه می‌شود که سیاست اصلی هیات‌مدیره، واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی و اشخاص توانمند و مجرب بوده و عمده فعالیت‌های برگزاری نمایشگاه‌ها در قالب قراردادها و پیمان به اشخاص حقیقی و حقوقی توانمند واگذار گردید. برگزاری مزایده و آگهی فراخوان عمومی در دو نوبت ۶ ماهه واگذاری خدمات پشتیبانی برق تبلیغات محیطی و شهری و نیز واگذاری رستوران و بوفه نمایشگاه از جمله مصادیق این موضوع است

برپایی چه تعداد از رویدادهای تقویم رشت را به برگزارکنندگان بخش خصوصی سپرده‌اید؟‌

با توجه به توضیحات قبلی، برگزاری کلیه نمایشگاه‌های تخصصی در قالب آگهی فراخوان عمومی و انتخاب شرکت‌های توانمند با تجربه و دارای رزومه و سوابق مرتبط با عناوین نمایشگاه‌ها، واگذار می‌گردد. نمایشگاه کتاب با مدیریت اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان و نمایشگاه تخصصی الکامپ با مدیریت اتحادیه صنف کامپیوتر و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم پاییزه و بهاره و با همکاری نزدیک اتاق اصناف واگذار و برگزار می‌شود.

به نظر شما کدام شرکت‌های برگزاری، عملکرد بهتری در حوزه برپایی رویدادها دارند؟

از آنجاکه انتخاب مجریان نمایشگاه بر اساس فراخوان عمومی، در اختیار مدیران شرکت قرار گرفته است هیات‌مدیره معمولاً از اشخاص و شرکت‌های معتبر و دارای سوابق درخشان، بهره جسته و جزء در مواردی بسیار محدود که برخی از مجریان با توصیه و سفارش افراد با پیشنهاد نرخ بالاتر در فراخوان برنده و به نحوی موفق به عقد قرارداد شده مشکلاتی را فراهم نموده لیکن عمده شرکت‌ها و مجریان طرف قرارداد با نمایشگاه از مجریان توانمند بوده که از جمله می‌توان شرکت آرتانمانگر اردبیل را نام برد که در استان‌های زنجان، کرمانشاه، اردبیل گلستان آذربایجان شرقی، مازندران، قزوین و غیره با برگزاری سالانه بیش از ۴۰ عنوان نمایشگاهی فعالیت می‌نمایند و نمایشگاه‌هایی که توسط این شرکت در نمایشگاه بین‌المللی استان گیلان برگزار می‌شود با کیفیت و کمیت مطلوب بوده و این شرکت از عملکردشان رضایت دارد. برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو نمود بارز این شایستگی است.

درحال‌حاضر مهم‌ترین چالش و مشکلات شما در نمایشگاه رشت چیست؟

همانطور که مسبوق به سابقه است امکانات سالن‌ها و فضاهای شرکت فرش گیلان با عقد قرارداد سالیانه در اختیار شرکت نمایشگاهی استان قرار گرفته است. هزینه بالای اجاره ماهانه، محدودیت در انجام هزینه‌های عمرانی بیشتر و بهتر و رعایت استانداردهای مصوب نمایشگاهی با توجه به این‌که در تملک نمایشگاه نمی‌باشد از جمله مشکلات اصلی و چالش‌های مهمی است که پیش‌روی شرکت نمایشگاهی استان گیلان قرار دارد. صورتحساب برق نمایشگاه برخلاف نظر کارشناسان می‌بایست با تعرفه صنعتی مورد محاسبه قرار می‌گرفت. به علت عدم تعریف آن در آیین‌نامه سازمان برق کشور و درج مصرف برق نمایشگاه با تعرفه سایر مصارف ماهیانه هزینه‌های سنگینی را بر دوش نمایشگاه وارد داشته که این امر موجبات رکود و کاهش سرمایه و همچنین هزینه کرد در بخش‌های عمرانی موردنیاز را فراهم می‌نماید.

ظاهراً سایت نمایشگاهی رشت استیجاری است و برخی امکانات آن نیاز به بروز رسانی دارد. آیا برنامه‌ای برای خرید یک سایت مستقل دارید یا خیر؟

از اهداف و اولویت‌های اصلی اینجانب تهیه سایت دائمی نمایشگاهی استان در فضای مناسب و در شان مردم شریف استان گیلان است و محل‌ها و موقعیت‌هایی، تحت بررسی کارشناسان قرار گرفته اما مشکل اساسی کمبود نقدینگی و عدم توجیه سرمایه‌گذاری و برگشت سرمایه در بازه زمانی متعارف، عدم همکاری دستگاه‌های دولتی در واگذاری زمین در موقعیت مناسب با نرخ متعارف که توجیه سرمایه‌گذاری آن امکان‌پذیر باشد از جمله مشکلات ما در تهیه یک سایت مستقل است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها