|
کدخبر: 53162

گزارش گسترش نیوز از نشست خبری روز جهانی نمایشگاه‌ها؛

رسانه‌ها صدای رسای صنعت نمایشگاهی باشند

به گفته قنبری بازدید بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سطح جهان از نمایشگاه‌های مختلف نشان می‌دهد که این صنعت جای خود را در اقتصاد پیدا کرده و روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد.

گسترش نیوز - کمتر از یک هفته به برگزاری جشن روز جهانی نمایشگاه‌ها باقی مانده است. ۱۲ خرداد قرار است همه فعالان صنعت نمایشگاهی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران گرد هم آمده و برای سومین سال متوالی ضمن تازه کردن دیدار با همکاران خود، به ارائه برنامه‌های مربوط به آینده این صنعت در ۳ عرصه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، مدیریت سایت‌های نمایشگاهی و غرفه‌سازی بپردازند.

gedtehran01.jpg

در هفته جاری مدیران سایت تهران در سالن خلیح فارس میزبان رسانه‌ها بودند تا ماهیت و ابعاد برگزاری این روز را برای عموم مردم تشریح کنند. در نشست رسانه‌ای روز جهانی نمایشگاه‌ها محمد جواد قنبری به عنوان معاون امور نمایشگاهی جمهوری اسلامی ایران، نلسون حضرتی رئیس انجمن نمایشگاه‌های ایران و عضو هیات مدیره سایت تهران، حمیدرضا آملی مدیرکل نمایشگاه‌های داخلی، علی مرادی رئیس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران و منوچهر جعفری زاده، رئیس انجمن غرفه سازان حضور داشتند. گسترش نیوز از ابعاد برگزاری این نشست گزارش می‌دهد.

*صنعت نمایشگاهی ۳۰۰ میلیون بازدید‌کننده دارد

معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در ابتدا با اشاره به اهمیت برگزاری جشن بزرگ صنعت نمایشگاهی اظهارکرد: این روز به پیشنهاد یک چهره ایرانی به نام آقای شاهرخ مدرس و توسط سازمان جهانی یوفی پدید آمده است. اکنون فعالان نمایشگاهی در سراسر جهان این روز مهم را جشن می‌گیرند. در ایران نیز با همکاری و همراهی همه تشکل‌های فعال در امر برپایی رویدادهای سراسر کشور، چند سالی است که در خرداد ماه دور هم جمع شده و به بیان نقطه نظرات و ایده‌ها برای بهتر شدن شرایط این صنعت می‌پردازیم.

محمد جواد قنبری با اشاره به اهمیت بالای صنعت نمایشگاهی در اقتصاد امروز جهان اظهار کرد: آخرین برآوردها نشان می‌دهد که درحال‌حاضر ۱۸۰ کشور جهان در عرصه نمایشگاهی فعال هستند و این صنعت در طول سال به طور مستقیم ۱۴۰ میلیارد دلار درآمدزایی برای این کشورها ایجاد می‌کند.

به گفته وی، بازدید بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سطح جهان از نمایشگاه‌های مختلف نشان می‌دهد که این صنعت جای خود را در اقتصاد پیدا کرده و روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد.

معاون شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران با بیان اینکه سابقه آغاز به کار نمایشگاه‌ها در ایران به ۵۰ سال قبل بازمی‌گردد، توضیح داد: در سال‌های ابتدایی نمایشگاه‌ها در سطح بسیار محدودی برگزار می‌شد اما درحال‌حاضر خوشبختانه این صنعت پیشرفت قابل توجهی داشته و ما سالانه ۶۶۰ نمایشگاه برگزار می‌کنیم که از این میان ۴۰۰ نمایشگاه به شکل تخصصی برقرار می‌شود.

قنبری ادامه داد: ایران امروز در سطح منطقه جایگاه قابل توجهی در عرصه صنعت نمایشگاه پیدا کرده و ما رقیب جدی ترکیه و امارات متحده عربی به شمار می‌رویم. در برنامه‌های ما طرح‌ها به سمتی می‌رود که ایران به قطب نمایشگاهی منطقه تبدیل شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که در سال‌های اخیر به منظور توسعه صنعت نمایشگاهی در ایران اجرایی شده، تصریح کرد: در دوران جدید شورای هماهنگی صنعت نمایشگاهی شکل گرفته که هدف آن گسترش نقش این صنعت در اقتصاد ایران است. با همین برنامه‌ریزی‌ها در امسال ۲۰ عنوان جدید نمایشگاهی نیز برنامه‌ریزی شده و اجرایی خواهد شد. با این تفاسیر نه تنها کاهش متراژ نداریم با کمبود فضای برگزاری هم مواجه هستیم.

معاون شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران درباره میزان تأثیرگذاری تحریم‌ها در فعالیت نمایشگاهی ایران گفت: با وجود فشارها، تمامی نمایشگاه‌های ما برگزار شده‌اند و هر جا شرکت خارجی به دلیل فشار تحریم‌ها نتوانسته در ایران حاضر شود، شرکت‌های ایرانی جای آن را پر کرده‌اند.

gedtehran02.jpg

قنبری اضافه کرد: با وجود تحریم‌ها ما در ماه‌های گذشته تفاهمنامه‌هایی را در حوزه همکاری‌های نمایشگاهی با شرکت‌ها و کشورهای اروپایی منعقد کرده‌ایم و برنامه روز جهانی صنعت نمایشگاهی نیز در ۱۵ خرداد همزمان با برنامه‌ریزی‌های جهانی اجرا خواهد شد تا به تمام دنیا نشان بدهیم به رغم نامهربانی‌ها فعالیت‌های تخصصی و بین‌المللی خودمان را با قدرت پیگیری خواهیم کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما معرفی ظرفیت‌های صنعت نمایشگاهی به فعالان اقتصادی ایران است و در کنار آن حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و قرار دادن فضایی ثابت برای آنها در این حوزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها دنبال می‌شود. نمایشگاه می‌تواند در عرصه صادرات و واردات به ما کمک جدی کند و امیدواریم در آینده نزدیک بیشترین استفاده از این ظرفیت امکان‌پذیر شود.

*۲ هزار شغل مستقیم نمایشگاهی در ایران

رئیس انجمن نمایشگاه‌های ایران با اشاره به ظرفیت‌های موجود در صنعت نمایشگاهی اظهارکرد: عرصه رویدادهای نمایشگاهی کشورمان امروز توانمندی، تحرک و پویایی لازم برای حضور در مجامع جهانی را دارد. این صنعت جدا از فضای اقتصادی، یک فرهنگ و پیشینه اجتماعی را در خود دارد که توسعه در هر ابعادی را به خوبی به جریان می‌اندازد.

نلسون حضرتی افزود: درحال‌حاضر غیر از نمایشگاه بین‌المللی تهران، سایت‌های استانی در همه نقاط کشور به صورت یک پارچه در حال فعالیت هستند و تقویم نمایشگاهی آنها هر سال پر بار تر از سال‌های قبل بسته می‌شود. همه این موارد در کنار هم بدین معناست که باید از مسیر درست برگزاری رویدادهای نمایشگاهی به سمت هر چه بیشتر جهانی شدن حرکت کنیم. قرار نیست با هم حرف بزنیم. بلکه قرار است با بیرون از این مرزها ارتباط بگیریم.

عضو هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح ماهیت یوفی به عنوان متولی اصلی صنعت نمایشگاهی در سراسر جهان به عنوان ناظر رویدادهای نمایشگاهی افزود: شعار امسال یوفی برای سال میلادی ۲۰۱۹ در ۳ محور خلاصه شده است. در یکی از این محورها گفته شده که نمایشگاه قرار است به دنیایی پویا و پایدار کمک کند. این یعنی صنعت نمایشگاهی می‌تواند آینده را بسازد. می‌تواند فرصت‌های شغلی ایجاد بکند. اشتغال قطعا موضوعی بسیار با اهمیت برای کشور ما محسوب می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: روز جهانی نمایشگاه‌ها فرصتی را به ما خواهد داد که یک بار دیگر برای توسعه اقتصادی تلاش بکنیم. هر سال بیش از ۳۱ هزار عنوان نمایشگاهی در دنیا برگزار می‌شود که ارزش این تجارت را به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رساند.

رئیس انجمن نمایشگاه‌های ایران در پایان گفت: در ایران حدود ۲ هزار نفر در سراسر کشور به صورت مستقیم با صنعت نمایشگاهی درگیر هستند. به شکل غیر مستقیم نیز ۷۰۰ هزار نفر با این صنعت سروکار دارند. این اعداد بزرگ را نباید نادیده گرفت. من از همه اصحاب رسانه خواهش میکنم که در بازتاب فعالیت‌های سبز و اثرگذار صنعت نمایشگاهی تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا به عنوان ابزاری برای خروج از بحران و رکود حاکم بر صنایع کشور اثر لازم را بگذارد.

gedtehran03.jpg

*انجمن برگزارکنندگان؛ بازوی اجرای دولت در برگزاری رویدادها

رئیس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی ایران نیز در این نشست ضمن معرفی کارکردهای بخش خصوصی در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی کشور اظهارکرد: در توصیف رشد و توسعه صنعت نمایشگاهی همین بس که در سال ۷۴ ما فقط ۱ نمایشگاه بین‌المللی داشتیم که به صورت سالانه برگزار می‌شد. اما امروز به حدود ۸۰ الی ۹۰ عنوان تخصصی رسیده‌ایم که همگی آنها بر اساس تقویم نمایشگاهی مدون یکی پس از دیگری و یا به صورت همزمان برگزار می‌شوند.

علی مرادی با اشاره به مزیت‌های توسعه نمایشگاهی در کشور ادامه داد: به بلوغ رسیدن صنعت نمایشگاهی ابزاری است برای انتقال فناوری از کشورهای مختلف به داخل سرزمین ما و البته کوتاه‌ترین مسیری است که می‌تواند ما را به بازارهای جهانی برساند. انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های ایران، با بیش از ۸۰ عضو فعال، سهم حدود ۷۰ الی ۸۰ درصدی در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی کل کشور را داراست.

این فعال نمایشگاهی همچنین تصریح کرد: اقدامات مهمی در رابطه با فعالیت انجمن برگزارکنندگان در طول ماه‌های اخیر انجام شده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به ایجاد گروه روابط عمومی و امور بین‌الملل، کارگروه حقوقی، کارگروه نمایشگاه‌های داخلی و کارگروه نمایشگاه‌های خارجی و کارگرو سرمایه‌گذاری اشاره کنم.

رئیس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی ایران افزود: این انجمن در واقع بازوی اجرایی سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی است. ما در کنار دو انجمن دیگر اقدامات بسیاری را در جهت توسعه نمایشگاهی کشور انجام دادیم و تمام برنامه هایی که ما در این ۳ تشکل برنامه‌ریزی کردیم، در مسیری است که جایگاه ایران در حوزه نمایشگاه‌ها را نسبت به کشورهای منطقه دوباره بازگردانیم. جا دارد که در این رابطه از مدیران شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران هم تشکر کنیم که در مسیر توسعه همواره از ما حمایت کردند.

وی در ادامه برخی از مهم‌ترین نیازهای بخش خصوصی را برشمرد و اظهار کرد: نکته‌ای که بسیار باید مورد توجه باشد، جذب مخاطب و مشتری پایدار از همه طیف‌های صنعتی و تجاری است. مخاطبانی که می‌توانند هم موقیعت شغلی برگزارکنندگان را تثبیت کنند و هم به غرفه سازان امنیت خاطر برای ساخت غرفه‌های نمایشگاهی بدهند.

مرادی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما برای آینده این عرصه، سرمایه‌گذاری برای ساخت سالن‌های جدید و مدرن در سایت‌های نمایشگاهی استاندارد کشور است که باید به فناوری‌های روز مجهز شده باشند. در کنار اینها سعی داریم بر توسعه استارت آپ‌های نمایشگاهی و استفاده از ابزارهای مدرن تمرکز داشته باشیم.

وی در پایان گفت: نباید فراموش کنیم که اقتصاد کشور ما با کمک صنعت نمایشگاهی در شرایطی که رکود همه صنایع را فرا گرفته، یکی از شاهراه‌های اساسی برای نجات صنایع خواهد بود. امیدوارم که بیشتر آن را جدی بگیریم.

*۵ میلیون نفر - ساعت فعالیت در بخش غرفه‌سازی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در صنعت نمایشگاهی امروز کشور ما دارای اهمیت است، همکاری منسجم و همیشگی بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر است. این نکته‌ای بود که رئیس انجمن غرفه سازان بر آن تاکید کرد و گفت: برای رشد و توسعه صنعت نمایشگاهی قطعا مهم این است که ۳ انجمن فعال در عرصه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی چقدر بتوانند تعامل سازنده با شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و سازمان توسعه تجارت داشته باشند.

منوچهر جعفری زاده در نشست روز جهانی نمایشگاه‌ها گفت: این مناسبت از نظر من بهانه‌ای برای بلوغ و تبلور همین نگاه است. اینکه به خودمان یاد آوری کنیم پیشرفت صنعتی جز با نگاه جمعی حاصل نخواهد شد. پیام امسال روز جهانی نمایشگاه چند شاخص اصلی را شامل می‌شود. اول اینکه نمایشگاه‌ها جنبه سبز دارند و تاثیر صنعتی را بر محیط‌زیست کاهش می‌دهند. دوم اینکه پایدار بوده و اثرگذار بر همه صنایع هستند. سوم اینکه اساسا به صورت مستقیم در اشتغال نقش دارند و چهارم اینکه یک صنعت بین‌المللی برای ارتباطات بین‌المللی است محدود به یک منطقه، یک شهر یا یک کشور نیستند.

انجمن غرفه سازان بیشترین میزان افراد شاغل را در خودش جای داده است. ۱۷۰ شرکت به عنوان اعضای زیر مجموعه این انجمن فعالیت دارند و بیش از ۳۵۰ شرکت غرفه ساز نیز با مجوز رسمی در سراسر کشور در حال فعالیت هستند. ما سعی کردیم در انجمن غرفه سازان همسو با رویکردهای جهانی حرکت کرده و کارمان را به سمت دیجیتالی شدن سوق بدهیم.

فعالان حوزه غرفه‌سازی ۵ میلیون نفر - ساعت فعالیت را در هر سال تجربه می‌کنند بنابراین یک اثر بسیار زیاد در زمینه اشتغال‌زایی صنعت نمایشگاهی دارند.

امروز انتظار ما از فعالان رسانه‌ای این است که عملکرد صنعت نمایشگاهی را به گوش همه فعالان صنعتی و اقتصادی کشور برسانند. جشن صنعت نمایشگاهی که به پیشنهاد آقای شاهرخ مدرس شکل گرفته و امروز در سراسر جهان شناخته شده است را به همه همکاران تبریک می‌گویم و امیدوارم اتفاقات خوبی در این زمینه رخ بدهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها