|
کدخبر: 52432

میزگرد بیست و چهارم صمت با حضور ۵ مدیر از سایت‌های نمایشگاهی استانی برگزار شد

ماجرای دلخوری فعالان نمایشگاهی از وزارت صمت/ کار را به خودمان بسپارید + اسناد

هزینه ساخت نمایشگاه با بخش خصوصی است اما تصمیم‌های مهم را دولت می‌گیرد!

گسترش نیوز - در میان کوه بزرگی از اخبار منفی اقتصادی، گاهی خبرهای عجیبی هم از برخی تصمیم‌های نه‌چندان مهم و ضروری به گوش می‌رسد که اصلا معلوم نیست قرار است چه اثری بر اقتصاد کشور داشته باشند. نمونه جدید آن بخشنامه‌ای دولتی در حوزه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی است که اگرچه در سکوت کامل خبری ابلاغ شد اما در این برهه حساس و در روزهایی که اقتصاد کشور به‌شدت بیمار است، عملکرد نمایشگاهی در ۷ استان را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است.

name-vazir02.jpg

در نخستین روزهای اردیبهشت و براساس تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار شد برخی اختیارات جدید به خانه‌های صنعت و معدن استان‌ها داده شود. از جمله این اختیارات صدور مجوزهای نمایشگاه‌های داخلی و خارجی است که مدیران استانی را غافلگیر کرده و در صورت اجرا به‌طور قطع، پیامدهای منفی به‌دنبال دارد!

در نامه‌ای که سعید زرندی به‌عنوان معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده، 7 استان از جمله مازندران، یزد، فارس، اصفهان، کرمان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی به‌عنوان مراکز آزمایشی در این طرح انتخاب شدند و قراراست از اول تیر شاهد فرآیند تفویض اختیارات باشیم. این تصمیم البته بدون هماهنگی و حتی اطلاع سایت‌داران گرفته شده و در گام نخست فقط به اطلاع مدیران و رئیسان سازمان‌های صنعت، معدن تجارت استان‌ها رسیده است.

موسسه صمت در مسیر برگزاری بیست و چهارمین میزگرد رسانه‌ای به سراغ ۴ نفر از مدیران سایت‌های نمایشگاهی رفته تا ضمن کسب اطلاعات دقیق‌تر از جزئیات این برنامه‌ها، پیامدهای احتمالی مربوط به چنین تصمیم‌هایی را بررسی کند. اگرچه اخبار منتشر شده نشان می‌دهد رضا رحمانی به‌عنوان یکی از حامیان اصلی صنعت نمایشگاهی با این طرح به‌طور شفاهی مخالف کرده، اما تا لحظه تنظیم این گزارش، نامه‌ای در مسیر بی‌اثر شدن ابلاغیه قبلی صادر نشده است.

در این میزگرد، مصطفی بوستانی مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی یزد، امید فدایی مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی جنوب‌شرق ایران، حبیب ماهوتی مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز و رضا حسینی مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مازندران حضور داشته و دیدگاه‌ها و نظرهای خود را مطرح کردند. با ما همراه باشید.

*هزینه ساخت نمایشگاه با بخش خصوصی است اما تصمیم‌های مهم را دولت می‌گیرد!

مصطفی بوستانی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی یزد

از تمام عزیزان مشارکت‌کننده در میزگرد مدیران استانى تشکر می‌کنم. این نشست از نگاه من یک نشست رسانه‌ای سرنوشت‌ساز در راستای رفع مشکلات سایت‌هاى نمایشگاهى کشور است. بخشنامه اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی اختیارات مربوط به صدور مجوزهای نمایشگاهی را به خانه‌های صنعت و معدن اعطا کرده که هزینه ایجاد سایت‌ها روی دوش بخش خصوصی بوده، اما اجازه نمی‌دهند تصمیم‌های مربوط به این مراکز را خودمان بگیریم! به نظرم بهتر است بگذارند سایت‌ها کارشان را انجام بدهند و دولت هر روز نهادی را به‌عنوان متولى رسیدگی به کار ما معرفی نکند.

١٧ دی ۱۳۹۷ و در خلال نشست هم‌اندیشى مدیران نمایشگاهی، نامه‌اى در مسیر مطالبات همکاران ما پس از بررسى‌هاى گوناگون، از سوی کارشناسان تقدیم مقام‌عالی وزرات صنعت، معدن و تجارت شد. ضمن اینکه نامه‌اى هم به امضای آقای حسین‌‌زاده به مدیران استان‌ها ابلاغ شد که جایگاه سایت‌هاى استانى در آن مشخص شده بود.

امروز اما دوباره شاهد تصمیم‌گیرى جدیدی از سوی معاون وزیر و بدون دریافت نظر کارشناسى هستیم. این تصمیم‌ها به‌طور قطع پیامدى به غیر از ضربه خوردن سرمایه‌گذارى‌ها و تضعیف سایت‌هاى استانى در سالى که به‌نام سال «رونق تولید» نام‌گذارى شده نخواهد داشت. در عجبم که در یک وزارتخانه معاون از تصمیم‌های مقام‌ عالى وزارتخانه بى‌اطلاع باشد و تصمیم مغایر گرفته شود. گفتنی است نامه مورد اشاره به شماره نامه ٩٧/٤/٣٢٦٧٦ ثبت دبیرخانه وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است.

در هر صورت ضمن تشکر از تمامى مدیران که پیگیر این موضوع بوده‌اند، لازم است که پیگیر تصویب و ابلاغ تقویم ۳ ساله سایت‌ها که به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده، باشیم.

*هر روز یک مدیر تازه؛ هر بار یک دستور تازه

امید فدایی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی جنوب‌شرق ایران

صحبت و گفت‌وگو درباره فعالیت‌های نمایشگاهی به نوعی تکراری و خسته‌کننده شده و هر روز ماجرای جدیدی برای این فعالیت اقتصادی تاثیرگذار رخ می‌دهد.

چندین سال است همه فعالان این عرصه از عبارت صنعت نمایشگاهی استفاده می‌کنن؛عبارتی که تا کنون به رسمیت شناخته نشده است. ضمن اینکه بارها به نبود یک متولی سازمانی مشخص برای فعالیت‌های نمایشگاهی در کشور اشاره شده و هنوز این به اصطلاح صنعت درگیر مناسباتی است که سودی برای فعالان نمایشگاهی ندارد.

من حدود ۱۵ سال در فعالیت‌های نمایشگاهی چه به‌عنوان برگزارکننده و چه به‌عنوان مدیرعامل یک سایت استانی حضور داشته‌ام ولی به نظرم هنوز فعالیت‌های نمایشگاهی با وجود قدمت در کشور ما جدی گرفته نشده‌ و این به اصطلاح صنعت کشور از ریل اصلی خود خارج شده است. همین که صنعت نمایشگاهی خود را با کشورهای همجوار مقایسه کنیم به عمق فاجعه پی خواهیم برد.

باوجود تلاش‌های انجام شده از سوی افراد متخصص، به‌دلیل نبود قوانین یا استانداردهای مشترک در این بخش و به نوعی پراکنده‌کاری و عملکرد سلیقه‌ای مدیران تصمیم‌گیر، ما نه تنها رو به جلو حرکت نکرده‌ایم، بلکه پسرفت نیز داشته‌ایم.

هر روز یک متولی جدید پیدا می‌شود و هر روز طرحی جدید داده می‌شود که شاید از سر خیرخواهی باشد اما به دلیل نبود کار کارشناسی و مشورت نکردن با خبرگان این صنعت، بیشتر این طرح‌ها با شکست روبه‌رو می‌شوند. به تعبیر دیگر، باید گفت نوعی سردرگمی به‌وجود می‌آید که شاید اگر یک صدای واحد و البته اتحادیه‌ای قوی و فراگیر متشکل از تمامی فعالان متخصص در این بخش داشتیم، اوضاع خیلی بهتر از حالا بود.

در حال‌حاضر سایت‌های نمایشگاهی کشور با یک چالش جدید روبه‌رو شدند و آن هم تصمیم‌های جدید برای واگذاری بخشی از اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت به خانه‌های صنعت و معدن استان‌ها از جمله واگذاری صدور مجوزهای نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به خانه‌های صنعت و معدن است که معلوم نیست این طرح با چه هدفی بدون اطلاع سایت‌های نمایشگاهی و در سکوت خبری در حال پیگیری است.

اگر نیت مدیران واگذاری اختیارات به بخش خصوصی است که بخش خصوصی بهتر از خود سرمایه‌گذاران سایت‌های نمایشگاهی گاه بدون دریافت کوچک‌ترین کمک دولتی نسبت به سرمایه‌گذاری‌های کلان در بخش نمایشگاهی کشور اقدام کرده‌اند. ضمن اینکه بعضی مواقع نیز همکاری‌ها و همیاری‌هایی با بخش دولتی داشته‌اند.

در حال حاضر، موضوع واگذاری فرآیند صدور مجوزها به اتاق‌های صنعت و معدن که هیچ‌گونه سابقه و عملکردی در این بخش نداشته و گاه غیرفعال هستند، کمی نگران‌کننده و نشان از یک کار غیرکارشناسی دارد. این بحث اگر به‌طور جدی پیگیری و اصلاح نشود، در آینده نزدیک فعالیت‌های سایت‌های استانی را با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد.

جای بحث و گفت‌وگو در این زمینه بسیار است، ولی در شرایط فعلی نیاز به یک هم‌افزایی از سوی تمامی فعالان نمایشگاهی کشور احساس می‌شود. در حال حاضر که نزدیک به روز جهانی نمایشگاه‌ها هستیم شاید فرصت خوبی برای طرح این موضوع و حرکت برای حل این معضل جدید باشد. این درد مشترک هرگز جداجدا درمان نمی‌شود.

nameostani02.jpg

*وزیر صنعت، معدن وتجارت قول داد این طرح اجرا نشود

حبیب ماهوتی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز

۲۱ اردیبهشت نامه‌ای را پیرامون همین تصمیمی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفته شده به وزیر نوشتم و از ایشان خواستم طرح اعطای مجوزهای نمایشگاهی به خانه‌های صنعت و معدن منتفی شود. ایشان هم البته به طور شفاهی به ما قول دادند که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

من و همکارانم در استان آذربایجان شرقی همچنان تمایل داریم که روند صدور مجوزهای نمایشگاهی از سوی کارگروه توسعه صادرات در استان‌ها صادر شود.

دو روز پس از نامه‌ای که من به وزارتخانه ارسال کردند، آقای حضرتی به‌عنوان رئیس انجمن نمایشگاه‌های ایران و عضو هیات مدیره نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز طی نامه‌ای به آقای رحمانی ضمن غیرکارشناسی خواندن این دستور، خواستند تا جلوی این طرح به‌طور کلی گرفته شود. به هر صورت با توجه به مذاکرات خوبی که انجام شده مورد بحث 100 درصد منتفی است اما درخواست داریم که به‌طور مکتوب هم ابلاغ شود.

*تقویم ۳ ساله را تدوین کنیم

رضا حسینی، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مازندران

معتقدم در مسیر جلوگیری از بروز چنین اتفاق‌هایی، بهتر است همه مدیران استانی با اهتمامی جدی نسبت به تنظیم یک تقویم ۳ ساله براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت اقدام کنند. داشتن برنامه بلندمدت از وقوع اتفاق‌های اینچنینی به‌طور قطع جلوگیری خواهد کرد. بهتر است اهتمام جدی داشته باشیم که نامه ابلاغی وزیر و آیین‌نامه اجرایی ( نظامنامه ) به اجرا در بیاید.

*

رسول یارمحمدیان، مدیرعامل نمایشگاه بین المللی اصفهان

من به محض اینکه از موضوع مطلع شدم با مدیران فعال چند سایت نمایشگاهی مذاکره کردم و از عواقب موضوع گفتم. واقعا هم این موضوع خطرناک و حساس است. آقای ماهوتی البته اطمینان خاطر به ما دادند و گفتند موضوع از طریق وزیر در حال پیگیری است و وزیر قول حل مسئله دادند. ولی با این حال بناشد بنده هم مکاتبه ای در این زمینه با وزیر محترم صمت داشته باشم. در هر صورت صنعت نمایشگاهی ایران برای آنکه بتواند جایگاه اصلی خودش را پیدا کند و بتواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند راهی بس طولانی وسخت در پیش دارد. در این راه معضلات و مشکلات فراوانی وجود دارد که همبستگی و همفکری عناصر نمایشگاهی از شروط لازم است و عبور از منافع زود گذر نمایشگاهی، کلان نگری و برنامه ریزی هماهنگ و منسجم به صورت کلان می‌تواند برای ما برگزاری رویدادهایی با مقیاس منطقه ای وحتی جهانی به ارمغان آورد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها