|
کدخبر: 49615

در گفت‌وگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان شد؛

فاینکس، بزرگترین رویداد مالی کشور

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: افزایش ارتباطات را می توان از ویژگی های موثر نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه ( فاینکس ۲۰۱۹ ) تحولی است که مخاطبان خود را پیدا کرده است و هر سال هم با قوت هر چه بیشتر دنبال می شود.

گسترش‌نیوز: نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه تهران برای ۱۲ سال پیاپی ۲ تا ۵ اردیبهشت ۹۸در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. صاحبان شرکت‌های بیمه، شرکت‌های بورس، صاحبان سرمایه از جمله مهم‌ترین شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌بین‌المللی بورس، بانک و بیمه هستند.

دکتر شاپور محمدی در گفت و گو با گسترش‌نیوز اظهار داشت: ما هرسال فاینکس را به عنوان رویداد مهمی که در بازار سرمایه نقش اساسی و بسیار مهمی دارد، برگزار می کنیم و امسال هم این موضوع به عنوان شیوه ای برای آموزش غیرمستقیم و انتقال مطالبی که برای سرمایه گذاران حائز اهمیت است، دنبال خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

شعار نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۹؛ مشارکت بیشتر، اقتصاد بهتر

خرید‌‌ و فروش سهام با ریسک پایین

محمدی افزود: افزایش ارتباطات را می توان از ویژگی های موثر نمایشگاه‌ بین‌المللی بانک، بورس و بیمه است؛ فاینکس ۲۰۱۹ تحولی است که مخاطبان خود را پیدا کرده است و هر سال هم با قوت هر چه بیشتر دنبال می شود.

فاینکس حلقه اتصال سه بازار مهم مالی کشور

وی افزود: از سوی دیگر فاینکس۲۰۱۹ که بزرگترین رویداد مالی کشور هم به حساب می آید، می تواند سواد سرمایه گذاری در بازار سرمایه را افزایش دهد. در این حالت مردم به این سطح از دانش می رسند که خرید و فروش سهام را با ریسک پایین تری انجام دهند. این نمایشگاه بین‌المللی فرصتی برای نمایش و معرفی آخرین دستاوردهای شرکت‌ها و نهادهای مالی است تا مخاطب و مشتری خود را از این طریق جذب کنند.

بیشتر بخوانید:

مصاحبه اختصاصی گسترش‌نیوز در آستانه فاینکس ۲۰۱۹؛ معاون وزیر صمت: به نظر من بورس در مدیریت تحریم‌ها به معدن کمک کرد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: فاینکس می‌تواند حلقه اتصال سه بازار مهم مالی کشور باشد که منجر به تولید ابزارهای جدید برای اقتصاد و رونق تولید شود. همچنین ابزارهای مشترک و محصولات مالی که این سه بازار ارائه می کنند، قطعا برای فرهنگ سازی کمک کننده خواهند بود.

قیمت‌گذاری دستوری، مهم ترین چالش جدی سازمان بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مهم ترین چالش جدی سازمان بورس طی ۳۰ ماه گذشته را قیمت گذاری دستوری عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه رسالت نهاد ناظر حمایت از حقوق سهامداران و ایجاد بازاری شفاف برای سرمایه گذاری است، سازمان بورس و اوراق بهادار اعتراض خود را نسبت به این تصمیم منعکس کرد. خوشبختانه با تدبیر مناسب از سوی رئیس جمهوری، معاون اول رییس جمهور و وزارت امور اقتصاد و دارایی، سقف قیمت ها در بورس کالا برداشته و مشکلات در این زمینه تا حد زیادی حل و فصل شد.

sazmanborsvoraghbahadar.jpeg

اثر کمرنگ تحریم‌های آمریکا بر بازار سرمایه

وی افزود: با توجه به اقدامات ارزنده صندوق تثبیت بازار سرمایه و سطح بالای هوشیاری سهامداران، آثار این تحولات جهانی بر بورس بسیار محدود بود. همچنین ، اعمال تحریم های یک جانبه از سوی آمریکا نیز آثار کمرنگی بر روند بازار سرمایه داشت و نتوانست مسیر کلی بازار سرمایه را منحرف کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: یکی از مشکلاتی که پیش تر از این ۳۰ ماه در بازار وجود داشت، بحث توقف طولانی مدت نمادهای بورسی بود که این موضوع نیز با اصلاح دستور العمل توقف و بازگشایی نمادها حل و فصل شد. همچنین موضوع میزان اعتبار کارگزاری ها از مواردی بود که طی سال های گذشته نسبت به آن غفلت شده بود که با تلاش حوزه نظارت بر نهادهای مالی، حوزه بازار و حوزه مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و کانون کارگزاران این مورد نیز حل شد.

بیشتر بخوانید:

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در آستانه فاینکس ۲۰۱۹ مطرح کرد؛

اتصال بورس ایران به بازارهای بین‌المللی آرزوست

توسعه سامانه معاملات

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، توسعه سامانه معاملات را یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد و گفت: سازمان بورس در تلاش است با همکاری و همیاری دانشگاه ها و شرکت های فعال در حوزه IT و ICT یک سامانه معاملات سهام و مشتقه عمومی را در کشور به وجود آورد. اجرای چنین طرحی یک تجربه جدید به شمار می رود و شاید لازم باشد تمهیداتی در نظر گرفته شود تا به صورت عملیاتی ارائه شود.

اصلاح ساختار هیئت های پذیرش

عضو شورای عالی بورس در ادامه اصلاح ساختار هیئت های پذیرش را یکی از اهداف مهم بورسی عنوان کرد و گفت: موضوع نظارت جامع بر فعالیت کارگزاری ها از اهداف مهم سازمان بورس به شمار می رود که این موضوع نیز در حال پیگیری است. تمام فعالیت های کارگزاری ها در خصوص خرید و فروشی که در سامانه معاملات انجام می دهند، روزانه توسط ناظران و به صورت لحظه ای رصد می شود. با این وجود در خصوص ثبت و ضبط حسابداری، فعالیت اداری کارگزاری ها، شرکت های سرمایه گذاری و صندوق ها نیاز به نظارت قوی داریم تا پایش دقیق تری صورت بگیرد.

حمایت های قابل توجهی از بازار سرمایه داشت

دکتر شاپور محمدی به حمایت های دولت از بازار سرمایه طی این مدت اشاره کرد و گفت: دولت حمایت های قابل توجهی از بازار سرمایه داشت و یکی از بهترین پشتیبانی ها از سوی سران سه قوه و در ستاد هماهنگی اقتصادی انجام شد. مقرر شد مالیات نقل و انتقال سهام و حق تقدم از نیم درصد به یک دهم درصد کاهش یابد.

وی ادامه داد: همچنین ستادهماهنگی اقتصادی مصوب کرد افزایش سرمایه ای که از محل سود تقسیم نشده شرکت های بورسی انجام می گیرد، معاف از مالیات می شود که این موضوع نیز اقدام بسیار مهمی بود.

بیشتر بخوانید

مدیرعامل سبدگردان ارزش‌آفرینان در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز: فاینکس فرصتی برای عرضه جهانی ابزار‌های مالی اسلامی

وی درآخر گفت: : یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دور از برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه حضور انجمن بین‌المللی روابط عمومی است. این حضور، زمینه ایجاد رخدادهای مهمی خواهد بود. انجمن بین‌المللی روابط عمومی IPRA و شرکت ARJAN CAPITAL به تهران می‌آیند تا در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه سه کارگاه آموزشی در حوزه‌های بورس برگزار کنند. حضور استارتاپ‌ها در دوره‌های پیش به عنوان یکی از تازه‌ترین وقایع فناورانه محسوب می‌شدند در این دوره در قالب بیش از ۵۰ شرکت حضور خواهند یافت. در همین راستا یک فین تک بانکی و شرکت دانش‌بنیان بانکی نیز دعوت حضور در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه را پذیرفته است تا به این ترتیب ایران از تجربه اروپایی‌ها برای تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان بانکی هم بهره‌مند شود.

namayeshgahbors342.jpg

گفتنی است پایگاه خبری گسترش‌نیوز و روزنامه صمت به عنوان حامی رسانه‌ای فاینکس ۲۰۱۹ انتشار دهنده اخبار این رویداد بین‌المللی خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها