|
کدخبر: 72597

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه صنف شیشه و آینه تهران مطرح شد:

صادرات نکنیم خیابان را باید با شیشه فرش کرد

تولید شیشه جام کشور حدود ۵۰۰ هزار مترمربع در روز است. بازار شیشه کشور کاملاً تامین است.

گسترش‌نیوز: وضعیت بازار در صنف فروشندگان شیشه و آینه چگونه است؟ برای یافتن پاسخ سوال خود با رئیس این اتحادیه به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

ghanbary.jpg

محمدعلی قنبری، رئیس اتحادیه صنف شیشه و آینه تهران اظهار کرد: در ارتباط با شیشه ساختمانی هیچ مشکلی وجود ندارد. کارخانه‌ها با تمام ظرفیت، کار می‌کنند. در زمینه سایر انواع شیشه هم مشکل خاصی وجود ندارد. اوایل انقلاب حدود ۷۰ درصد شیشه موردنیاز از خارج وارد می‌شد ولی الان ۴۰ درصد صادرات داریم. وقتی کوره یک کارخانه تولید شیشه جام شروع به کار می‌کند تا ۱۸ سال نمی‌توان آن را خاموش کرد. اگر صادرات نداشته باشیم احتمالاً مجبور می‌شویم کف خیابان‌ها را با شیشه فرش کنیم. کارخانه‌ها شیشه در ازای تحویل محصولات خود، چک‌های طولانی‌مدت و چندماهه هم قبول می‌کنند. واحدهای صنفی معتبر به هراندازه که بخواهند می‌توانند شیشه دریافت کنند. تولید شیشه جام کشور حدود ۵۰۰ هزار مترمربع در روز است. ۹ کارخانه بزرگ شیشه داریم. هر کوره حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار مترمربع شیشه تولید می‌کند. به‌هرحال در زمینه شیشه ساختمانی هیچ نگرانی نیست.

وی در ادامه افزود: در حوزه کار فروشندگان شیشه، سرقفلی واحد صنفی، ملاک است وگرنه سرمایه خاصی نیاز نیست چون می‌توان به‌صورت نسیه‌ای از کارخانجات خرید کرد. ورثه همکارانی که یک‌عمر به این کسب‌وکار اشتغال داشته‌اند معمولاً کار آنها را ادامه نمی‌دهند. به‌هرحال سرمایه چندانی برای راه‌اندازی این واحدهای صنفی لازم نیست. یکی از دلایلی که باعث شده شرایط برای فروشندگان شیشه سخت شود به تولیدکنندگان پنجره‌های یو پی‌وی‌سی مربوط می‌شود. آنها در و پنجره را با شیشه، روانه بازار می‌کنند. البته نمی‌توان این کار را غیرقانونی دانست چون مجوز وزارت صنعت را دارند. به‌هرحال اکنون بخش زیادی از شیشه ساختمانی از همین تولیدکنندگان خریده می‌شود. کار ما به ساختمان‌سازی محدود می‌شود و ساخت‌وساز درحال‌حاضر در شرایط رکود است. این مسئله باعث شده که تعدادی از اهالی صنف، تمایل چندانی به ادامه کار نداشته باشند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها