|
کدخبر: 70097

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مطرح شد:

عادت غیرقانونی مشاوران مسکن زیر ذره‌بین

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده از پیگیری موضوع درصد کمیسیون مشاوران املاک و نیز تخلیه چاه توسط افراد بی‌نام و نشان خبر داد.

گسترش‌نیوز: چرا قیمت رب با وجود کاهش شدید قیمت گوجه همچنان بالاست؟ برای پیگیری این موضوع، نظر رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را جویا شدیم. وی ضمن اعلام نظر خود در این باره، از پیگیری موضوع مهم دیگر توسط انجمن خبر داد.

NAJAFPOORRRRR.jpeg

به نظر می‌رسد که شرایط برای کاهش قیمت رب گوجه‌فرنگی فراهم باشد چون کشاورزان در حال حاضر محصول گوجه خود را به نرخ هر کیلو ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسانند اما قیمت رب همچنان بالا است.

مهدی نجف‌پور، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان دراین‌باره اظهار داشت: رویکرد دولت در بحث‌های مطرح‌شده، حمایت از کشاورزان بوده است. به این معنا که صادرات رب گوجه‌فرنگی در بسته‌های بالای ۳ کیلوگرم آزاد شده که کشاورزان متضرر نشوند و مازاد گوجه‌ صادر شود. در تنظیم بازار درخصوص تعیین قیمت تکلیفی برای رب گوجه فرنگی, مصوبه ای نداشتیم. در این خصوص صحبت هایی شد که مقرر شده بود سازمان حمایت در این خصوص ورود کنه و قیمتها را تحت نظارت داشته باشد. تولیدکنندگان هنگام افزایش قیمت، معمولاً به سرعت عمل می‌کنند و قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند اما وقتی زمینه برای کاهش قیمت فراهم است، مقاومت می‌کنند. انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به ستاد تنظیم بازار اعلام کرده‌ که تولیدکنندگان رب باید متناسب با کاهش قیمت گوجه، قیمت محصولات خود را کاهش دهند. متاسفانه تا این حد لحظه مصوبه‌ جدیدی نیامده است. به مکاتبات خود با این ستاد ادامه می‌دهیم و موضوع را پیگیری می‌کنیم.

تعرفه غیرقانونی مشاوران املاک

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان از دو اقدام جدیدی که این انجمن در دستور کار خود قرار داده است خبر داد و گفت: گرفتن کارمزد بیشتر از مقدار مقررشده در قانون، متعارف شده است. طبق این عرف، مشاوران به‌صورت توافقی، کمیسیون خود را دریافت می‌کنند. براساس مصوبه کمیسیون نظارت استان تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان، کمیسیون بنگاه معادل نیم‌ درصد ارزش معامله خواهد بود. این رقم در معاملات بالای ۵۰۰ میلیون تومان، ۲۵ صدم درصد است. حالا آنها به صورت توافقی، یک درصد یا حداقل نیم درصد دریافت می‌کنند. در واقع آنها دو برابر تعرفه می‌گیرند. این در حالی است که در حال حاضر در بازه قیمتی زیر ۵۰۰ میلیون اصلاً معامله‌ای انجام نمی‌شود. در این زمینه با اتحادیه املاک مکاتبه کرده‌ایم و قانون را متذکر شده‌ایم. انجمن قصد دارد یک فراخوان عمومی بدهد. در همین راستا از همه کسانی که ظرف یک یا دو سال گذشته، معامله ملکی داشته‌اند خواسته خواهد شد به واحد مشاوره انجمن مراجعه کنند تا محاسبات مربوطه انجام شود تا اگر احیاناً از آنها پول اضافه گرفته شده است توسط انجمن به مراجع ذیصلاح منعکس و حکم لازم، صادر شود. به‌هرحال فعلاً در این زمینه به اتحادیه مهلت داده شده است تا به واحدهای زیر نظر خود تذکر دهد. این کار قطعاً انجام می‌شود. در حال حاضر در حال تهیه امکانات سخت‌افزاری و نیروی لازم هستیم. مصرف‌کننده را در مسیر احقاق حقش یاری خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: مورد دیگری که اخیرا درگیر آن بوده‌ایم به موضوع تخلیه چاه و تبلیغاتی که دراین‌باره می‌شود مربوط می‌شود. آنها بدون آنکه مجوز فعالیت و دفتر و نشانی خاص و مشخصی داشته باشند به منازل مردم ورود می‌کنند. نه‌تنها هزینه‌های چند برابری می‌گیرند بلکه کار خود را به درستی انجام نمی‌دهند. مصرف‌کننده هم امکان پیگیری ندارد چون همان‌طور که گفته شد این افراد نام و نشانی مشخصی ندارند. دراین‌باره هم مکاتباتی کرده‌ایم و در حال بررسی هستیم که انجمن به عنوان مدعی‌العموم طرح شکایت کنیم و حداقل خواهان مسدود شدن این تلفن‌ها شویم. فعلاً در مرحله تعامل با اتحادیه هستیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها