|
کدخبر: 69710

در گفتگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان مطرح شد:

نرخ میگوی ایران در بازار چین

تحریم‌ها در سال گذشته چندان بر صادرات آبزیان تاثیر نگذاشته است چون صادرات ما بیشتر از نوع غیرمستقیم و غیررسمی بود.

گسترش‌نیوز: تجارت و صادرات ایران در چه شرایطی به سر می‌برد؟ حجم صادرات آبزیان کشور چقدر است؟ مهمترین بازار خارجی ما کجاست؟برای یافتن پاسخ سوالات خود با رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

migoyiran.jpg

علی‌اکبر خدایی، رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران اظهار داشت: خوشبختانه صادرات مثل گذشته انجام می‌شود. بخش عمده صادرات آبزیان دریایی به ماهیان حرام‌گوشتی مثل مارماهی و ماهی مرکب مربوط می‌شود. در حوزه ماهیان پرورشی، میگو و خاویار پرورشی ازجمله مهم‌ترین اقلام صادراتی هستند. مقادیری ماهی کپور هم به عراق صادر می‌شود. قزل‌آلا هم به آذربایجان و روسیه ارسال می‌شود.

صادرات بدون واسطه به چین

وی در ادامه افزود: امسال تحول جدیدی اتفاق افتاد و آن، مستقیم شدن صادرات آبزیان به چین است. چین یکی از ۴ بازار بزرگ آبزیان جهان است. قبلاً از مسیر ویتنام، مالزی و کشورهای دیگر محصول خود را به چین صادر می‌کردیم. بالاخره بعد از ۵ سال تلاش و پیگیری که سازمان دامپزشکی و وزارتخانه‌‌های جهاد کشاورزی و امور خارجه و نیز اتحادیه به عمل آوردند از مردادماه سال گذشته پروتکلی میان ایران و چین امضا شد تا صادرات آبزیان ایران به‌صورت مستقیم انجام شود. مقصد ۸۰ درصد از میگوی صادراتی کشور چین است. صادرات آبزیان در مقایسه با سال قبل اندکی افزایش یافته اما به دلیل کاهش قیمت پایه صادراتی، درآمد از نظر ارزشی، مقداری کاهش یافته است.

گردش مالی صادرات آبزیان

خدایی در تشریح بیشتر این موضوع اظهار داشت: گردش مالی صادرات آبزیان ایران بالغ‌بر ۵۰۰ میلیون دلار در سال است. از نظر مقداری هم در سال ۹۷ تقریباً ۱۳۷ هزار تن صادرات داشته‌ایم. آمار شش‌ماهه نخست امسال را در اختیار ندارم ولی کمتر از سال گذشته نیست. اوج گرفتن تحریم‌ها در سال گذشته چندان بر صادرات آبزیان تاثیر نگذاشته است چون صادرات ما بیشتر از نوع غیرمستقیم و غیررسمی بود. تازه، بعد از مستقیم شدن صادرات به بازار چین بود که مشکل تحریم را احساس می‌‌کنیم. کار کمی سخت شده اما خوشبختانه تعدادی از شرکت‌ها در این زمینه به خوبی عمل کرده‌اند و شرکت‌های دیگر را هم ساپورت می‌کنند. تحریم هزینه حمل‌ونقل، بیمه کشتیرانی و نقل و انتقالات مالی را تاحدی افزایش داده اما در مجموع چندان موثر نبوده و فقط درآمدها را تاحدی کاهش داده است.

قیمت آبزیان ایران در بازارهای خارجی

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در ادامه افزود: در گذشته که صادرات به صورت باواسطه انجام می‌شود محصول ما ارزان‌تر به فروش می‌رسید اما با مستقیم شدن صادرات، قیمت‌ها واقعی شده است. یک هفته دیگر نمایشگاه آبزیان چین برگزار می‌شود و صادرکنندگان اصلی ما در آن حضور خواهند داشت. امیدواریم بتوانند مشتریان بهتری هم پیدا کنند. در حال حاضر قیمت هر کیلو میگوی سایز متوسط در بازار چین حدود ۵ دلار است. قیمت جهانی خاویار قبلاً بسیار بالا بود اما افزایش تولید این ماهی باعث شده که قیمت آن کاهش یابد. در حال حاضر قیمت هر کیلو خاویار بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها