|
کدخبر: 55542

اختصاصی گسترش نیوز:

آموزش آسان مدیریت پول به کودکان/ 8 راه موثر

مدیریت پول مهارتی است که می‌توان از سنین پایین آن را به کودکان یاد داد.

گسترش نیوز: احتمالا اصطلاح سواد مالی را شنیده‌اید. سواد مالی در بسیاری از کشورها یک واحد درسی است و در مدارس تدریس می‌شود. جای این درس در مدارس ما خالی است اما والدین با اختصاص کمی وقت می‌توانند بسیاری از مهارت‌های بنیادی را به فرزندان خود یاد دهند. در اینجا قصد داریم 8 روش موثر برای یاد دادن تعدادی از این مهارت‌ها را شرح دهیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

monymanagmentt.jpg

  1. کودکان پیش‌دبستانی و کودکستانی

خرید قلک برای خردسالان گزینه بسیار خوبی است اما حتما از قلک‌های شفاف یا شیشه‌ای (می‌توان از شیشه مربا استفاده کرد) استفاده کنید. به‌این‌ترتیب کودکان مفهوم «رشد پول» را هرروز به چشم خود می‌بینند. دراین‌باره با او صحبت کنید: «می‌بینی؟ دیروز فقط ۳ هزار تومن داشتی ولی امروز ، ۵ هزار شده. دو تا دوهزاری و یک هزار تومنی».

  1. برایش مثال بزنید

پژوهشی علمی که در دانشگاه کمبریج انجام شد نشان داد که خمیرمایه رفتارهای مالی کودکان تقریبا در سن ۷ سالگی شکل می‌گیرد. یادتان باشد که چشمان فرزند کوچکتان, مدام شما را زیر نظر دارند. آنها حواسشان هست که موضوع جروبحث شما و همسرتان، پول است. الگوی خوبی باشید چون وقتی بزرگ شوند به‌احتمال‌زیاد رفتارهای مالی شما را تکرار خواهند کرد.

  1. به آنها نشان دهید که هیچ‌چیز مجانی نیست

ممکن است به فرزند خود بگوئید «قیمت این ماشین ۵۰ هزار تومان است» اما به‌جای گفتن این حرف کار بهتری هم می‌‌توان انجام داد: سری بعد که برایش اسباب‌بازی می‌خرید ۵۰ هزار تومان از پس‌انداز قلکش بردارید، به همراه او به فروشگاه بروید و پول را به آقای صندوقدار بدهید. این رفتار ساده به اندازه ۱۰ دقیقه سخنرانی روی او تاثیر می‌گذارد.

کودکان ابتدایی

  1. معنای هزینه- فرصت را به آنها نشان دهید

در واقع باید به آنها بگویید «اگر این بازی ویدئویی را بخری دیگر پولی برایت نمی‌ماند که آن کفشی که دوست داری را بخری». در این سن فرزندان شما باید یاد بگیرند که تصمیمات اقتصادی آنها نتایجی به دنبال دارد. آنها باید بتوانند این نتایج را تصور کنند.

  1. کمیسیون بدهید

به زبان ساده همین‌جوری به فرزندان خود پول ندهید. در ازای کارهای کوچکی که در خانه انجام می‌دهند به آنها پاداش بدهید؛ کارهایی مثل تمیز کردن اتاق. داو و دخترش راشل کروز در کتاب معروف خود پول هوشمند, کودکان هوشمند دراین‌باره مثال‌های فراوانی آورده‌اند. به‌این‌ترتیب فرزندان شما یاد خواهند گرفت که پول چیزی است که باید آن را به دست آورد.

تسلیم وسوسه‌های آنها نشوید

«مامان ببین چه پیراهن قشنگی پیدا کردم. واقعا خوبه, عاشقشم!» این جمله آشنا نیست؟ کودکان در این سن خوب می‌دانند چطور والدین خود را به خرید ترغیب کنند. به‌جای این کار سعی کنید آنها را متقاعد کنید که با پول خودشان خرید کنند (همان پولی که به‌سختی به دستش آورده‌اند). معمولا هم سعی کنید که خرید را یک روز به تاخیر بیندازید.

  1. اهمیت پول دادن را به آنها نشان دهید

آنها باید به پول دادن هم عادت کنند. آنها می‌توانند در یک کار خیریه مشارکت کنند یا به کسی که به کمک نیاز دارد کمک کنند. آنها باید یاد بگیرند که گاهی مواقع پول دادن نه‌تنها به حال دیگران خوب است بلکه حال خود فرد را هم خوب می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها