|
کدخبر: 42675

«گسترش نیوز» ابهامات بودجه را بررسی می‌کند:

۲۰ درصد افزایش حقوق ۹۸ برای خصوصی‌ها نیست / زیر سه میلیون‌ها امیدوار باشید

به کمیسیون اجتماعی ماموریت داده شده تا موضوع مشمولان دریافت بسته‌های حمایتی را بررسی کند.

گسترش نیوز: بودجه سال ۹۸ در حالی به مجلس رفت که افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها یکی از موضوعاتی بود که طرفداران و مخالفان زیادی داشت. تنها کارمندانی را شامل می‌شود که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری‌اند و کارکنانی که به نحوی از بودجه کشور استفاده می‌کنند. حتی این افزایش مشمول نیروهای شرکتی که در درون دولت خدمت می‌کنند نیز نمی‌شود.

bastehemayati.jpg

بسته‌های حمایتی نیز در بوروکراسی اداری در حال بررسی است، سرپرست خانوارهایی که حقوق زیر ۳ میلیون تومان دارند می‌توانند امیدوار به دریافت این بسته‌ها باشند.

باور عموم اشتباه است

محمد فیضی زنگیر، نماینده مردم اردبیل و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با افزایش حقوق ۲۰ درصدی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: باور عموم این است که میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران در مجلس و توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین و تصویب می‌شود، اما واقعیت این است که تنها بودجه ارگان‌های دولتی آن هم بعد از پیشنهاد دولت تصویب می‌شود. مجلس در تعیین و افزایش یا کاهش حقوق کارگران و بخش خصوصی نقشی ندارد.

اما و اگر‌های ۲۰ درصد افزایش حقوق

محمد حسینی، نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ارتباط با افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارمندان در گفت‌وگو با « گسترش نیوز » اظهار کرد: ۲۰ درصد افزایش حقوقی که در سند بودجه ۹۸ در نظر گرفته شده است، تنها کارمندانی را شامل می‌شود که مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری‌اند و کارکنانی که به نحوی از بودجه کشور استفاده می‌کنند. حتی این افزایش مشمول نیروهای شرکتی که در درون دولت خدمت می‌کنند نیز نمی‌شود. در این قانون تنها حقوق کارمندان رسمی، قراردادی و پیمانی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

میزان افزایش حقوق کارگران کجا مشخص می‌شود؟

وی در پاسخ به این پرسش که میزان افزایش حقوق کارگران توسط چه ارگان و یا گروهی تعیین می‌شود، گفت: به شکل کلی تعیین میزان افزایش حقوق کارگران در شورای‌عالی کار مشخص می‌شود این رقم بر اساس نرخ تورم و موافقت بخش خصوصی و نماینده‌های کارگری تعیین می‌شود.

حقوق خصوصی‌ها بر اساس این مصوبه شورای‌عالی کار تعیین می‌شود

حسینی در ارتباط با رول افزایش حقوق گفت: پیش از پایان سال جلسه‌ای با حضور با کارفرمایان بخش خصوصی، نهاد‌های غیر دولتی و نماینده‌های کارگری برگزار می‌کنند، در این جلسه در ارتباط با میزان افزایش حقوق، به بحث و گفت‌وگو گذاشته می‌شود نظرات مختلف ارائه می‌شود و در نهایت مجموع شرکت‌کنندگان به توافقی در ارتباط با افزایش حقوق کارگران می‌رسند و قبل از آغاز سال نو کسانی که مشمول قانون کار هستند و از حوزه دولت بیرون هستند، بر اساس این مصوبه شورای‌عالی کار تعیین می‌شود.

امیدی هست زیر سه میلیون تومانی‌ها هم یارانه بگیرند

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ارتباط با این موضوع که بسته‌های حمایتی سومین بسته در حال توزیع است، تعداد زیادی از خانواده‌ها از این بسته جا مانده اند، آیا سرپرست خانواده هایی که حقوق زیر سه میلیون دارند می‌توانند امیدوار به دریافت این بسته‌های حمایتی دولت باشند، گفت: بسته‌های حمایتی قرار بود به تمام خانواده هایی که زیر ۳میلیون تومان درآمد ماهیانه دارند، پرداخت شود اما مشکلی در توزیع بسته حمایتی وجود دارد و آن اینکه شناسایی این افراد سخت است. این بسته‌ها تا کنون به کمیته امداد و بازنشستگان داده شده است، اما بگذارید واضح بگویم به آنهایی که در دسترس هستند پرداخت شده اما هنوز برخی یارانه دریافت نکرده‌اند که به دریافت یارانه‌ها مستحق تر از مشمولان‌اند.

ماموریتی برای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

وی افزود: برای حل این مشکل به کمیسیون اجتماعی ماموریت داده شده تا موضوع مشمولان دریافت بسته‌های حمایتی را بررسی کند. در این هفته با یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی صحبتی داشتم، این طور عنوان شد که قرار است که در طول این هفته کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با وزرات تعاون حلسه‌ای برای بررسی موضوع بسته‌های حمایتی برگزار کند و گزارشی از عملکرد دولت در ارتباط با توزیع بسته‌های حمایتی دریافت کند و کم و کیف نحوه توزیع بسته‌های حمایتی قرار بگیرند. دنبال این هستند تا کارت‌های یارانه که دست سرپرست خانواده است بررسی شود و بسته‌های حمایتی به شکل اقلام به سرپرست خانواده‌ها داده شود.

حسینی در پایان خاطر نشان کرد: ملاک پرداخت یارانه سه میلیون تومانی حقوق‌های افراد نیست، بلکه ملاک درآمد سرپرست خانواده است. آنهایی که کارت یارانه شان به نام خودشان است نیز مشمول این طرح می‌شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها