|
کدخبر: 41347

«گسترش نیوز » تبصره ۱۸ بودجه را بررسی می‌کند

پرونده «اشتغال» روی میز دولت

ایجاد اشتغال جدید مهم است اما اولویت اول حفظ اشتغال‌های موجود از خطر نابودی است.

«گسترش نیوز» : اشتغال پایه و اساس تامین معاش از جمله موضوعاتی است که در تخصیص بودجه‌ها جایگاه مهمی دارد. براساس تبصره ١٨ بودجه ۹۸، دولت باید با ١٤ برنامه اجرایی خود، فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد کند؛ همچنین با تخصیص یک میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی از ریزش اشتغال موجود جلوگیری کند. حرکت به سمت تولید، اشتغال پایدار ایجاد می‌کند.ایجاد اشتغال جدید مهم است اما مهم تر از آن حفظ اشتغال موجود، احیای اشتغال‌های در معرض نابودی است. نظارت بر عملکرد بخش خصوصی و مدیریت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که سوء مدیریت حیات مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

kargar1.jpg

بگذارید صادقانه بگویم سید مهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اراک در ارتباط با اشتغالزایی و بودجه یک میلیارد دلاری برای توسعه آن در گفت‌وگو با « گسترش نیوز» اظهار کرد: درحال‌حاضر بزرگترین مشکل مردم تامین معیشت است و این امر محقق نمی‌شود مگر با احیای اشتغال‌های در معرض نابودی. ایجاد اشتغال جدید مهم است اما بگذارید صادقانه بگویم اولویت اول حفظ اشتغال موجود است، مهم این است در وضع موجود در گام اول اشتغال‌های موجود را از خطر نابودی حفظ کنیم.

تمهیداتی اندیشیده شود

moghadasiarak.jpg مقدسی در ادامه افزود: برای حفظ اشتغال باید تمهیداتی اندیشیده شود از جمله آن در نظر گرفتن بخشی از اعتبارات یک میلیارد دلاری برای احیای کارخانه‌ها و پروژه هایی است که در معرض ورشکستی قرار دارند. برای جلوگیری از آشفتگی پیش از شروع پروژه‌های جدید باید پروژه‌های نیمه کاره را به اتمام برسانیم.

نیمه تمام‌ها به بخش خصوصی واگذار شود عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این موضوع که در برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سنواتی واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی پیش‌بینی شده است، گفت: با توجه به آنکه واردات ۱۳۳۹ قلم از کالاها به کشور ممنوع است، زمینه مناسبی برای توسعه اشتغال است. برای کاهش هزینه و اشتغالزایی می‌توان با فعال کردن بخش خصوصی پروژه‌های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کرد و براساس سازکاری خاص از فرصت‌های به‌دست آمده برای اشتغالزایی بیشتر استفاده کرد.

اشتغال در تولید، مهم‌ترین اولویت عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با تخصیص یک میلیارد دلاری در بخش اشتغال در گفت‌وگو با « گسترش نیوز » اظهار کرد: میزان بودجه بر اساس درآمد کشور تعیین می‌شود. نکته مهم این است که چگونه میزان بودجه مدیریت می‌شود. به نظر من بودجه حمایتی باید صرف ایجاد اشتغال در بخش تولید شود. بخشی از سرمایه گذاری‌های اشتغال در بخش هایی همچون ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌شود. در این نوع سرمایه گذاری‌ها بعد از اتمام پروژه‌، از تمام اشتغال‌های ایجاد شده تنها بخش کوچکی از آن باقی می‌ماند اما اشتغال در تولید، اشتغالی پایدار است.

مشکلی به نام سوء مدیریت

ezatolahyosefiyan.jpg

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه با بیان این موضوع که مسئولان باید بودجه را به دید واقعیت ببینند، افزود: اشتغال در بخش تولید دایمی تر از سایر بخش هاست. باید به اوضاع واحد‌های تولیدی و کارخانه هایی که شرایط خوبی ندارند، رسیدگی شود و شاغلان در آستانه بیکاری را از سقوط حفظ کنند.

وی با اشاره به شرایط موجود در وضعیت اشتغال کارگران گفت: تمام مشکلاتی که در زمینه اشتغال وجود دارد مربوط به کمبود بودجه و اقتصاد نیست، که بتوان با تزریق بودجه آن را حل کرد در برخی واحدها مشکل سوء مدیریت وجود دارد. هرگونه خطای مدیریتی زندگی کارگران واحد‌ها را با چالش جدی روبه‌رو می‌کند. واگذاری واحدهای تولیدی به بخش خصوصی باید براساس ارزیابی دقیقی صورت گیرد و از واگذاری‌ها به افراد کم تجربه خودداری شود. واحدهای تولیدی فولاد هفت تپه با این حجم از کارگر مشکلات بسیاری دارند باید در قالب برنامه‌های دقیق رونق را به اشتغال این مراکز تولیدی بازگرداند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها