|
کدخبر: 69704

بررسی سبک هنری هایپر رئال در گفت‌وگو با پروانه عبداللهی؛

دشوارترین و گرانترین سبک نقاشی در ایران را بشناسید

هندمند سبک فراواقع‌گرایانه گفت: مطمئنا با یادگیری این سبک، کار کردن در سبک‌های دیگر آسان تر خواهد بود.

گسترش‌نیوز - سبک هایپر رئال یا فراواقع‌گرایانه گونه شگفت‌انگیزی از نقاشی است که در قرن بیستم بنا نهاده شد. نقاش در این سبک تلاش می‌کند با تکنیکی بی‌عیب و نقص، از روی عکس یا سوژه‌های ثابت نقاشی بکشد. هنرمند هایپررئالیست باید از توانایی بالایی در به تصویر کشیدن جزییات برخوردار باشد تا بتواند با درک و ارائه سطوح گوناگون و پیچیده واقعیت، مخاطب را با دنیایی واقعی تر از خود واقعیت روبه‌رو کند.

naghash1.jpg

پروانه عبداللهی فارغ التحصیل مهندسی منابع طبیعی است که با تکیه بر استعداد ذاتی فعالیت در سبک هایپر رئال دنبال کرده است. وی در رابطه با ماهیت این سبک از نقاشی به گسترش نیوز گفت: هایپررئالیست در اوایل دهه ۱۹۶۰ و در امریکا ظهور و بروز پیدا کرد. هنرمندانی چون چاک کلوز، رابرت بچل و ریچارد استس از جمله این افراد بودند.

وی ادامه داد: نسل دوم این نقاشان در سال‌های ۱۹۸۰ و دهه ۹۰ میلادی ظهور کردند. در این ایام تلاش‌های نسل اول به بار نشسته و این جنبش در عرصه جهانی گسترش و مقبولیت درخور توجه‌ای به‌دست آورد. در این دوره هنرمندان هایپررئالیسم به مجموعه وسیع آسمانخراش‌ها و چشم‌اندازهای شهری تمرکز داشتند.

عبداللهی افزود: با ظهور نسل‌های بعدی از ۱۹۸۰ تا کنون، جنبش هایپررئال یک واقعه و سبک بین‌المللی شد. فراواقع گرایان امروز با کمک ابزارهای نوین تصویربرداری، به عکاسی و متعاقب آن به نقاشی فراواقع گرایانه در ابعادی وسیع تر و متکامل تر از پیش می‌پردازند. اکنون هنرمندان بسیاری در سراسر دنیا پس از گذشت حدود پنجاه سال از عمر هایپررئالیسم و حصول پیشرفت از لحاظ درونمایه و فن سبک هنری، در اشکال و موضوعات بسیار متنوع و گوناگونی به نقاشی و طراحی هایپررئال می‌پردازند.

این هنرمند سپس با اشاره به افراد اثرگذار این عرصه در فضای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: امروزه نام‌های بسیاری از هنرمندان هایپررئالیست مانند درک جیمیرسکی، دیگو کوی، دنیس پترسون، مارکو گرسی و غیره بر سر زبانهاست.

وی در ادامه به معرفی برخی نقاشان برجسته هایپررئالیسم در ایران اشاره کرد و گفت: استادان عباس اینانلو و وحید اینانلو در این زمینه شناخته شده و بسیار حرفه‌ای فعالیت دارند. بیشترین موضوعات مورد توجه در آثار عباس اینانلو مربوط به پرتره و بعضا طبیعت بوده و آثار وحید اینانلو مرتبط با طبیعت بی‌جان است.

عبداللهی همچنین در تشریح فعالیت‌های خود اظهارکرد: از ۷ سالگی کار در فضای طراحی را آغاز کردم. مدتی آموزش‌های حرفه‌ای سبک مینیاتور را توسط اساتید برجسته این حوزه فرا گرفتم. حدود ۴ سال قبل هم حضور در برخی دوره های آموزشی را با تکنیک پرداز با مداد، سیاه قلم، رنگ روغن با سبک رئال و فتورئال و هایپررئال را دنبال کردم و سعی کردم آموزه‌های نوین و تخصصی این سبک را در آثارم رعایت کنم. این سبک به دلیل جزییات و ریزه کاری‌های بسیاری که دارد چندان مورد توجه نقاشان نیست و با توجه به اینکه هر نقاشی بسته به اندازه و کیفیت و موضوع موردنظر حداقل ۳۰ روز زمان برای به سرانجام رسیدن نیاز دارد، اغلب نقاشان ترجیح می‌دهند دردسر آن را به خود نداده و دنبال سبک‌های سریع تر و راحتر تر بروند.

این هنرمند ادامه داد: درحال‌حاضر و از حدود ۲ ماه قبل با چند گالری حرفه‌ای در شهر قم مشغول همکاری هستم و آثارم را برای فروش به آنها سپردم. برای هر تابلو بسته به اندازه، کیفیت و زمانی که برای خلق آن صرف می‌شود نرخ مشخص می‌کنیم.

hyperreal04.jpg

hyperreal06.jpg

hyperreal03.jpg برخی آثار پروانه عبدالهی در سبک فراواقع‌گرایانه

وی همچنین با انتقاد از رویکرد برخی هنرمندان و نحوه مواجه آنها با سبک هایپررئال تصریح کرد: متاسفانه برخی هنرمندان این سبک را سرکوب می‌کنند و آن را به عنوان یکی از مکاتب اصلی نقاشی قبول ندارند. این در شرایطی است که اتفاقا فعالیت در این سبک بسیار دشوار بوده و من فکر می‌کنم دلیل نقدهایی که می‌شود، ناتوانی این افراد در اجرای این سبک است. مطمئنا با یادگیری این سبک، کار کردن در سبک‌های دیگر آسان تر خواهد بود. از منظر یک دیدگاه، اهمیت کار در نقاشی به جنسیت در آوردن موضوع موردنظر با کیفیت مناسب هست. من همواره به این افراد توصیه می‌کنم با اجرا و تصویر کشیدن نقاشی با سبک هایپررئال در مقام نقد قرار بگیرند.

عبداللهی در پایان گفت: هدف نهایی من این است که بتوانم دیدگاه اختصاصی خودم را در حوزه نقاشی هایپر رئالیسم داشته باشم بنابراین به این سمت و سو حرکت می‌کنم که هر روز نکته جدیدی در این رابطه فرا بگیریم. امیدوارم هستم به زودی بتوانم در شهر تهران نیز برای ارائه آثارم با گالری‌های شناخته شده کار کنم. در این مسیر از اساتید بزرگوارم عباس اینانلو و وحید اینانلو که باعث پیشرفت من در حوزه نقاشی شدند سپاسگزارم.

  • |rzwn| ارسالی در

    سلام ...ببخشید تدریس هم میکنید ؟

  • م، صفرپور ارسالی در

    سلام، کارهاتون رو دیدم ، بسیار عالی و جذاب،چقدر تمیز کار کردین،ماشالله، منم دختر 13 ساله دارم که عاشق نقاشی، وهنره، ولی من بوجه ام نمیرسه کلاس های هنری، یا نقاشی بفرستم، از اینکه برای علاقش کاری نمیکنم عذاب وجدان دارم، میشه راهنمایی بفرمایید، ممنون میشم

  • خاطره عبداللهی ارسالی در

    با این وضعیت کرونا و واکسنش که هنوز خیلی مونده به ما برسه بعید می دونم که بتونیم به این زودی به شرایط قبل برگردیم... بای د هرطور میشه فقط سعی کنیم از این وضع بهت رین استفاده رو بکنیم مثل خیلی از کسب و ک ارهایی که دارن اینترنتی کار میکنن. کلی ش غل از طریق همین اینترنت ایجاد شده که میش ه واردشون شد. از آموزش کارای هنری و دوخت و فروش لباس تا خیلی از کارهای خدماتی و فنی با همین اینترنت روبراه شده.. یه زمان ی واسه لوله بازکنی برچسب روی در و دیوار رو زیر و رو میکردیم تا یکیو پیدا کنیم، ا لان دیگه چاه بازکنی رو هم اینترنتی کردن. . پس میشه از این بستر استفاده کرد.. البت ه به شرطی که اینترنت رو ازمون نگیرن!!

  • محمود کریم زاده عقدا ارسالی در

    عرض ادب و سلام بر استاد بزرگوار خانم عبد اللهی
    راستش درمورد نقد دیگران به ا ین سبک خواستم عرض کنم

    هنر م خصوصا طراحی نقاشی یک نوع هنر دیدن هست و از آنجا که هنه ی مخلوقات خدا از اول که ج شم باز میکنن با دنیای مادی مواجع میشن ب ا آدم ها حیوانات گیاهان کوهها و هر چیزیک ه در دنیای مادی قرار داره و کم کم از همو ن بچگی و نوجوانی میتوننید تماشا کنید که در آثارهاشون میخواهن این چیزهاییکه دیدن رو به نمایش نقاشی شعر موسیقی فیلم و هر ه نری که هست در بیارن اما کم کم انسلن به ج ایگاهی میرسه که میگه من به عنوان اشرف مخ لوقات خدا در بین این مادیات چه نقشی دارم و به عنوان بنده ای از هنرمند خالق میفهم ه که اینها دیدگاه خداست برای نمایش به ما پس من هنرجو هم باتوجه به اینکه مدیات ر و در کارهام آوردم و تقریبا استادی شدم از این به بعد اسبی میکشم که بالی در آورده و شروع به پرواز کرده انسانی بکشم که انسا ن هست ولی هیچ انسانی مثل او نیست آسمان ا بر بکشم ولی هیچ جای دنیا این آسمان و ابر نیست و خیالات دیگر و کم کم نمایشگاهی ب زنم و افراد رو دعوت کنم به دیدگاه من به جهان
    وگرنه این دنیا که خدا کشیده و هیچ جوری نمیشه فراواقعی تر از اون کشید و این در حالی است که دوربین عکاسی با پی کسل های بالا بهترین عکس رو به نمایش میگز ارن و نا باید صد در صد از روی عکس کار بک نیم و این دست و بال هنرمند رو میبنده اما برای ابتدای کار نیاز هست و باید مادیات رو به نحو احسن کشید
    پیکاسو میگه او ایل مثل داوینچی دوست داشتم نقاشی کنم ولی بعدها دوست داشتم حس بچه هارو تو مارهام داشته باشم
    و اول تا آخر هنر یک حسی هست که هر شخصی حس خودش رو داره و شخص دی گری نداره
    امیدوارم در تمام مراحل ز ندگی موفق و پیروز باشید
    شاد باشید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها