|
کدخبر: 43503

بطحایی خبر داد؛

جزئیات تغییر ساختار آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: در ماه‌های گذشته با رایزنی سازمان امور استخدامی تصمیم گرفته شد تا ساختار این وزارتخانه با ۶ معاونت در حوزه ستادی و ۳۰ باکس مدیریتی برسد.

گسترش‌نیوز : سید محمد بطحایی روز یکشنبه در آئین تودیع و معارفه اظهارکرد: در این رابطه برای اینکه وزارت آموزش و پرورش دچار آسیب نشود، مساعدت هایی با سازمان امور استخدامی انجام شده تا با وجود اینکه بر اساس نظر این سازمان باید ساختار وزارتخانه‌ها ۵ معاونت داشته باشد، بنا بر این است که این ساختار برای آموزش و پرورش ۶ معاونت باشد.

وی ادامه داد: با مرور فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش در ۴۰ سال گذشته باید شاخص‌ها و فراز و فرودهای این وزارتخانه را تشریح کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش با وجود توقعات و انتقادت بسیار در ۴۰ سال گذشته باید دستاوردهای این وزارتخانه را با عدد و رقم نمایش دهد و نمایش تلاش و زحمات کسانی که قبل از ما کار کرده‌اند واجب است.

بطحایی بیان کرد: سیاستی که دولت برای همه دستگاه‌ها به درستی در پیش گرفته و آن کاهش ساختار اداری و کوچک‌سازی است به ویژه در آموزش و پرورش کار درستی است زیرا نظام تصمیم‌سازی ما در دستگاه تعلیم و تربیت متمرکز است.

وی ادامه داد: البته آموزش و پرورش در بسیاری از کشورها موضوع سیاستگذاری آن متمرکز است که لازمه وحدت همین امر است اما بخشی از این تمرکز به اشکالات در حوزه ساختاری آن دستگاه برمی گردد از این رو بنا داریم با تلفیق واحدهای مختلف، در حوزه ستادی، استانی و مناطق اصلاحاتی داشته باشیم.

وی بیان کرد: چارت جدید وزارت آموزش و پرورش صرفا تلفیق دو مجموعه در هم نیست بلکه اصلاح در ماموریت‌ها هم باید دیده شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در ساختار سازمانی موجود که به تبع ساختار استانی هم عملیاتی خواهد شد مجبور به تلفیق واحدها و یا تغییر ماموریت‌ها هستیم البته در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد زیرا چالش سازمانی را به دنبال دارد.

بطحایی اضافه کرد: همه واحدهای سازمانی با استدلال‌های درست معتقد هستند نباید دستخوش تغییر شوند و تحول باید در جای دیگر اتفاق بیافتد و این نخستین چالش در هر اصلاح ساختار است و اگر بخواهیم به سمتی برویم که استانها یک ساختار چابک داشته باشند باید با کار کارشناسی همراه باشد.

وی تصریح کرد: امروز نخستین جلسه برای تصحیح ساختار سازمانی تشکیل شده و با تلفیق حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نخستین گام برای تغییرات برداشته شد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش این دو حوزه نقش پل ارتباطی بین دیگر بخش‌های وزارتخانه را به عهده دارد اگر این پل نقش خود را به خوبی ایفا نکند آسیب آن متوجه همه بخش‌ها خواهد شد.

بطحایی با بیان اینکه کار در حوزه وزارتی و روابط عمومی تعطیل بردار نیست، یادآور شد: رویکرد ما در روابط عمومی توانسته زمینه گفت‌وگو با ذی نفعان آموزش و پرورش را فراهم کند و این نگرانی نباید ایجاد شود که با این تلفیق، روابط عمومی دچار ضعف شود و این مسئولیت مدیران جدید روابط عمومی را سنگین تر می‌کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور مطالعات اجتماعی نیز در این آئین گفت: در بیش از یک سال گذشته تمامی تلاش روابط عمومی این بود که روی هدف اصلی که همانا اطلاع رسانی شایسته و به موقع و در چارچوب سیاست‌های آموزش و پرورش است، فعالیت کند.

مرتضی نظری از همراهی رسانه‌ها قدردانی کرد و افزود: امید است چراغ روابط عمومی نه به معنای یک سازمان بلکه یک پارادایم جهانی پرفروغ تر از قبل روشن باشد و این دستگاه که معادل ۴۸ درصد قوه مجریه است دچار فترت و ضعف نشود.

وی بیان کرد: تلاش کردیم با راه‌اندازی استودیو الفبا صدای معلمان و دانش آموزان از طریق روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش طنین انداز شود و تغییر اذهان جامعه را از آموزش و پرورش دنبال کردیم و امید است توانسته باشیم در مسیر پاسخگویی حرکت کنیم.

معاون امور حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش نیز در این آئین گفت: آموزش و پرورش زیربنایی‌ترین وزارتخانه است که تاکنون از آن غفلت شده و نباید بگذاریم این غفلت ادامه یابد و در این میان باید از سند تحول بهره بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی عسگری افزود: در مدت مسئولیت خود در زمینه آسیب شناسی چالش‌ها و رفع موانع موجود، مطالعات کارشناسی در زمینه طرح‌ها و لوایح از جمله رتبه‌بندی فرهنگیان و فعال‌سازی کارگروه طرح‌ها و لوایح فعالیت خواهم کرد.

وی اظهارکرد: نهادهای حاکمیتی زیر مجموعه رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه و توجه نواندیشانه به موضوع وقف می‌تواند به کمک آموزش و پرورش بیاید.

در این آئین امیر علی نعمت الهی به عنوان قائم مقام و سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش معرفی و از زحمات مرتضی نظری رئیس پیشین روابط عمومی قدردانی شد و وی در سمت مشاور وزیر در امور مطالعات اجتماعی ادامه فعالیت خواهد داد.

همچنین شاپور محمد زاده مدیر کل سابق حوزه وزارتی به دلیل ادغام این حوزه با روابط عمومی به عنوان مشاور و دستیار ارشد وزیر آموزش و پرورش معرفی شد.

در این آئین همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین علی عسگری به عنوان معاون امور حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش معرفی و از زحمات امیرعلی نعمت الهی معاون سابق قدردانی شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها