|
کدخبر: 313806

نهضت سوادآموزی/معلمان/انحلال

نهضت سواد آموزی باقی ماند/ تکلیف معلمان نهضتی چه شد؟

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: پیش‌تر در کمیسیون تلفیق بحث انحلال نهضت سوادآموزی مطرح شده بود، اما در صحن مجلس به این امر اعتراض شد و نهایتا به کمیسیون تلفیق بازگشت و تغییر کرد.

آموزشی نهضت سواد آموزی باقی ماند/ تکلیف معلمان نهضتی چه شد؟
بنا بر اعلام رئیس سازمان نهضت سوادآموزی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش مکلف به تدوین اساسنامه جدید برای نهضت سوادآموزی و ارتقای آموزش‌های این سازمان از آموزش‌های پایه و صفر به آموزش‌های همگانی، دائمی و مادام‌العمر شده است، اما هنوز مشخص نیست در اساسنامه جدید این سازمان به ساماندهی نیرو‌های نهضتی توجه می‌شود یا خیر.
درباره مصوبه اخیر مجلس در خلال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی بر مکلف شدن وزارت آموزش و پرورش به بازنگری در اساسنامه نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: پیش‌تر در کمیسیون تلفیق بحث انحلال نهضت سوادآموزی مطرح شده بود، اما در صحن مجلس به این امر اعتراض شد و نهایتا به کمیسیون تلفیق بازگشت و تغییر کرد.

وی درباره آنچه در حال حاضر در صحن مجلس به تصویب رسیده است، توضیح داد: آنچه الان مصوب شده است به ادامه کار نهضت سواد آموزی تا ریشه کنی کامل بیسوادی و در کنار آن توسعه و تعمیق سواد و توسعه سواد‌های جدید و آموزش همگانی تاکید دارد. درواقع ساختار نهضت سوادآموزی به صورت مستقل باقی می‌ماند و استقلال نهضت سوادآموزی حفظ می‌شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه اساسنامه نهضت سوادآموزی مصوب سال ۶۳ است و نگاه این اساسنامه به نهضت نگاه سواد پایه است، تصریح کرد: ماموریت سازمان نهضت سوادآموزی طبق اساسنامه فعلی تا پایان دوره ابتدایی و برای بزرگسالان بالای ۱۰ سال دیده شده است، اما با تصویب مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش مکلف به تدوین و نوشتن اساسنامه جدید شده است که این اساسنامه جدید از چند بعد به نهضت سوادآموزی نگاه می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نگاه چندبعدی که اساسنامه جدید به نهضت سوادآموزی خواهد داشت، عنوان کرد: اول آنکه طبق اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی باید در کنار توسعه سواد به معنای فراگیری آموزش‌های پایه و سواد پایه، به بحث تعمیق سواد نیز بپردازد. از سوی دیگر ماموریت‌های جدیدی مبنی بر آموزش‌های همگانی و دائمی با تعریف جدید سواد برای نهضت سوادآموزی در نظر گرفته شده است. خط و ربط این مسائل نیز حتما باید در اساسنامه جدید نهضت سواد آموزی مشخص و برای آن برنامه ریزی شود تا دقیقا تعیین شود که نهضت سوادآموزی باید به چه شکل و شیوه‌ای در این موارد کار خود را انجام دهد.

عبدی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش پس از لازم الاجراشدن قانون برنامه هفتم شش ماه فرصت دارد تا اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی را تدوین کند، افزود: علی القاعده نهضت سوادآموزی باید طبق این مصوبه مجلس، توسعه ماموریت داشته باشد و معنای سواد در نهضت سوادآموزی بازتعریف شود. به طوری که آموزش در نهضت سوادآموزی از آموزش پایه صفر به یک آموزش همگانی و دائمی و مادام العمر تبدیل شود.

طرح مجلس برای تعیین تکلیف معلمان نهضتی به کجا رسید؟

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر آخرین وضعیت طرح مجلس برای تعیین تکلیف معلمان نهضتی که با تصویب آن معلمان نهضتی به صورت کار معین با آموزش و پرورش قرارداد می‌بندند، توضیح داد: کمیسیون اجتماعی این طرح را خارج از برنامه هفتم توسعه پیگیری می‌کند. این طرح در حال پیگیری است، باد مجددا بررسی شود تا مشکلاتی که مجمع تشخیص برای آن اعلام کرده است، رفع شود.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در عین حال خاطر نشان کرد: در برنامه هفتم توسعه به صورت عمومی تعیین شده است که هر کسی که با آموزش و پرورش به صوت غیر استخدامی مثل معلمان نهضتی همکاری کرده است باید از طریق آزمون ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش شود. درواقع جذب معلمان نهضتی نیز فقط از طریق آزمون و با شرایطی که استخدام آن‌ها تسهیل شود، انجام میگیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه معلمان نهضتی که بعضا بالغ بر ۱۰ سال با نهضت سوادآموزی همکاری کرده‌اند هم اکنون درخواست جذب و استخدام در آموزش و پرورش به ویژه در شرایط فعلی که وزارتخانه با کمبود معلم مواجه است را دارند، اظهار کرد: طبق قانون در حال حاضر این نیرو‌ها به صورت برون سپاری با ما کار می‌کنند. قانونی که سال ۹۱ در شورای عالی آموزش و پرورش برای این امر مصوب شده است این نیرو‌ها را «برون سپار» می‌داند. از سوی دیگر سال ۹۷ هم قانون دیگری در این مورد تصویب شد که طبق آن استخدام فقط باید از طریق آزمون باشد؛ بنابراین طبیعتا این نیرو‌ها چه بخواهند و چه نخواهند مجبور هستند برای استخدام در آموزش و پرورش در چرخه آزمون قرار گیرند و شرایط این آزمون نیز مشخص است.

عبدی همچنین بیان کرد: فقط ما تلاش داشتیم تا برگزاری آزمون برای استخدام معلمان نهضتی از جهت سن و به لحاظ مدتی که این افراد در نهضت کار کرده‌اند و ضریبی که به تعداد سال‌های کار آن‌ها در نهضت به دست آورده‌اند؛ تسهیل شود. وزارت آموزش و پرورش این اقدامات را انجام داده است و باقی تحقق این مسیر به تصمیم سازمان امور اداری و استخدامی و مجلس بستگی دارد و تحقق این امر باید از این مسیر‌ها اتفاق افتد.

وی درباره میزان حقوق و بیمه معلمان نهضتی ادامه داد: در حال حاضر ما با هیچ یک از این نیرو‌ها قطع همکاری نکرده‌ایم، اما نمی‌توان گفت این افراد به عنوان حقوق عدد خیلی بالایی دریافت می‌کردند، اما هم حق الزحمه و هم بیمه داشتند. نظر بنده این است که در مقابل زحمت‌هایی که کشیدند عدد مناسبی را به عنوان حقوق دریافت نمی‌کنند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا در تدوین اساسنامه جدید نهضت موارد مربوط به ساماندهی نیروی انسانی و معلمان نهضتی نیز لحاظ می‌شود؟، تصریح کرد: فعلا درباره نیروی انسانی نهضت تصمیمی گرفته نشده است. طبیعتا باید در مورد این امر با ارکان اصلی دولت یعنی آقای رئیس جمهوری، آقای وزیر، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی هماهنگ و مشورت شود و سپس تصمیمی گرفته شود. با تدوین اساسنامه جدید، نهضت سوادآموزی به سمت مردمی شدن و نهضتی شدن پیش خواهد رفت، اما جزئیات دقیق‌تر را نمی‌توان فعلا بیان کرد و گفت که این مردمی شدن به چه شکلی است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها