|
کدخبر: 37884

عضو شورای شهر در واکنش به مشکلات معلولان در شهر تهران

حمایت می‌کنیم اما ساز و کار بازدارنگی نداریم

اگر در نزدیکی محل زندگی یا در اقوام فردی مددجو داشته باشید به احتمال فراوان با مشکلات و موانع زندگی آنها آشنایی دارید. مسائلی که برای ما بسیار دم دستی و معمولی هستند تا آنجا که در طول روز و رسیدگی به مشکلات شخصی توجهی به آن نداریم.

گسترش نیوز: زهرا صدر اعظم نوری عضو شورای شهر تهران و کمیسیون سلامت، محیط‌زیست سلامت و خدمات شهری در پاسخ به سوالات گسترش نیوز درباره موانع و مشکلات زندگی معلولان در شهر تهران و نارسایی‌ها درباره به وجود آوردن امکانات لازم برای شهروندان با ویلچر گفت: مدیریت شهری باید به گونه‌ای باشد که رفت وآمد برای شهروندان چه به صورت سواره و چه به صورت پیاده هموار و آسان باشد. به گونه‌ای که معابر شهری باعث ایجاد خطر، حادثه و سانحه برای شهروندان به‌خصوص معلولان نشوند.

Noori.jpg

از این رو، در معابر سواره معمولا اصول ایمنی، مناسب‌سازی و فراهم کردن زیرساخت‌های حمل‌ونقل بیشتر رعایت می‌شود به این دلیل که کوچکترین مانعی در مسیر وسایل نقلیه منجر به صدمات و لطمه‌های جانی می‌شود. در موضوع معابر پیاده متاسفانه آن دقت و توجه وجود ندارد و امکانات در این زمینه کمتر هست اما ضرورت بالایی دارد. در بودجه‌های سالانه معمولا اعتباراتی برای هر منطقه نسبت به بهسازی معابر، مناسب‌سازی شهری اختصاص داده می‌شود که حوزه عمران و فنی مناطق در این قسمت کار زیادی انجام می‌دهند اما باز هم شاهد نارضایتی، مشکلات و بروز حوادث برای مردم هستیم. در اینجا باید نقش نظارت پر رنگ‌تر شود چون این کار به وسیله پیمانکاران صورت می‌گیرد و شهرداران مناطق باید توجه بیشتری به آن داشته باشند.

به عنوان نمونه در منطقه ۱۳، یک روز در هفته برای هر ناحیه در نظر گرفته شده که همه مسائل و مشکلات آن به صورت ضربتی از صبح تا شب بررسی و سپس تعمیر می‌شود. مسئله‌ای که هست، شهروندان ما به نسبت محدوده‌ای که مالکیت دارند پیاده راه یا مقابل محل را به میل و سلیقه خود درست می‌کنند و در این راه رعایت همسایگان و شهروندان دیگر را نمی‌کنند که این موضوع باعث بروز حادثه و مشکل برای دیگران می‌شود.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر تصویب قانون در جهت حمایت از معلولان و تسهیل رفت و آمد آنها بیان کرد: مصوبه‌ای در شورا برای فضاهای عمومی به طور کلی وجود دارد که براساس آن باید برای معلولین، نابینایان و افراد کم توان تمهیداتی فراهم شود که رفت و آمد، عبور و مرور و نقل انتقال برای آنها با سهولت انجام شود تا نیازهای آنان برطرف شود. من شاهد بودم که بسیاری از اماکن این موضوع را رعایت کرده‌اند و در طرح‌های خود فضایی برای استفاده معلولان ایجاد کرده‌اند. متاسفانه این موضوع به صورت مطلق نیست و مکان‌هایی داریم که بخاطر قدمت ساخت و یا بی‌توجهی در بازسازی مشکلاتی را برای شهروندان توان‌یاب ایجاد کرده است.

Maluliat.jpg

صدر اعظم نوری درباره مشکلاتی که در ایستگاه‌های مترو برای معلولان وجود دارد و با توجه به نوساز بودن بیشتر آنها دلیل روشنی برای این بی‌توجهی وجود ندارد، عنوان کرد: در برخی واگن‌ها محل‌هایی برای استقرار افراد با صندلی چرخدار وجود دارد که متاسفانه اغلب توسط شهروندان اشغال می‌شود و به آنها جا نمی‌رسد. کمیسیون سلامت شورای شهر به این موضوع توجه دارد منتها باید در نظر داشت هموار کردن مشکلاتی که از قبل وجود داشته کار آسانی نیست. درباره موضوع اشغال محل‌ّهای معلولان به عنوان مثال هیچ ساز و کاری نداریم که بازدارندگی ایجاد کند و نمی‌توان با آن برخورد کرد. این یک مسئله فرهنگی است و باید در آن راستا تلاش‌های صورت گیرد. در کشورهای توسعه یافته شاهد هستیم که در وسایل عمومی اگر امکاناتی برای افراد خاص در نظر گرفته شده حتی اگر آنها حضور نداشته باشند کسی از آن استفاده نمی‌کند و به حقوق آنها احترام می‌گذارند.

وی در پایان و در پاسخ به سوال چگونگی حمایت‌های مالی شورای شهر تهران از سازمان‌های مردم نهاد یا انجمن‌های مردمی معلولان گفت: ستاد توانمند‌سازی سازمان‌های مردم نهاد را ایجاد کردیم و آنها ساز و کار اقدامات لازم را در جهت حمایت از این گروه‌ها اتخاذ می‌کنند البته این موضوع مربوط به حوزه کاری من نیست ولی در جریان هستم که مشوق‌های حمایتی خود را در این زمینه دارند و در پی بیشتر کردن آن نیز هستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها