|
کدخبر: 324288

بهترین سیستم اعلام و اطفا حریق برای اتاق سرور (دیتاسنتر) چیست؟

استفاده از سیستم اعلام و اطفا حریق اتوماتیک در اتاق های سرور و دیتاسنتر بسیار مهم است. به همین دلیل بهتر است طراحی، تامین و اجرای آن را به یک شرکت دارای تجربه و دانش کافی بسپارید.

اتاق سرور به دلیل کارکرد مداوم تجهیزات و دمای بسیار بالا در محیط همواره مستعد آتش سوزی است. در این فضا معمولا تجهیزات گران قیمتی وجود دارند که باید در هر زمان در سرویس باشند. آتش سوزی در اتاق سرور می تواند علاوه بر ایجاد هزینه زیاد ناشی از نابودی تجهیزات، مشکلات ثانویه به دلیل عملکرد خارج از سرویس سیستم را نیز به وجود بیاورد.

به همین دلیل لازم است تا از سیستم اعلام و اطفا حریق در این محیط استفاده شود تا در لحظات اولیه حریق را تشخیص داده و سپس به صورت اتوماتیک اطفا حریق انجام پذیرد. یک سیستم اعلام و اطفا حریق استاندارد در سرور روم یا دیتاسنتر وظیفه دارد تا حریق را در لحظات اول کنترل و سپس اطفاء نماید تا از گسترش آن به سایر قسمت ها جلوگیری کند. به دلیل وجود تجهیزات گران قیمت در این اتاق ها، عملکرد سریع و در ثانیه های ابتدایی سیستم های اعلام و اطفا حریق می تواند بسیار مهم باشد.

اتاق سرور

در اینجا قصد داریم ضمن معرفی بهترین سیستم اعلام و اطفا حریق، نکات مهمی در خصوص طراحی و خرید تجهیزات مورد نیاز را نیز در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید از این اطلاعات برای تجهیز اتاق سرور یا دیتاسنتر به سیستم اطفا حریق استفاده کنید. هم چنین می توانید برای کسب راهنمایی و مشاوره کامل در مورد سیستم استاندارد اعلام و اطفا حریق با توجه به فضای مورد نظر خود از شرکت برسام سورین کارا نیز کمک بگیرید. کارشناسان برسام با سال ها تجربه در زمینه انواع سیستم های اعلام و اطفا حریق می توانند راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

آتش سوزی در اتاق سرور

یکی از دلایل عمده آتش سوزی در اتاق های سرور حرارت بالا می باشد. تجهیزات الکترونیکی موجود در سرورها معمولا به صورت مداوم در حال کار هستند و به همین دلیل نیز حرارت بالایی تولید می کنند. هم چنین تهویه نامناسب اتاق نیز می تواند یک عامل دیگر برای حریق در این فضا باشد. همانطور که می دانید گرما و حرارت یکی از عوامل مهم در شروع و ادامه فرایند آتش سوزی هستند. در نتیجه با وجود این عامل مستعد، همواره احتمال حریق در اتاق سرور وجود دارد.

به همین دلیل اولین و ساده ترین کار در دیتاسنترها استفاده از یک سیستم تهویه مطبوع استاندارد و ایجاد گردش هوای طبیعی در اتاق است تا حرارت به درستی به محیط بیرون منتقل شود. اما این موضوع می تواند درصد کمی از احتمال بروز حریق را کاهش دهد اگرچه عامل تاثیرگذاری است. 

در یک اتاق سرور علاوه بر ایجاد راهکارهای معماری و فیزیکی، استفاده از یک سیستم اعلام و اطفا حریق اتوماتیک ضروری است. تجهیزات در این فضاها دائما در حال کار هستند و حرارت بسیار زیادی هم تولید می کنند. هم چنین در زمانی که پرسنل در شرکت حضور ندارند، این سیستم ها در حال کار هستند و ممکن است به دلیل عملکرد طولانی و زیاد دچار آتش سوزی شوند. یک سیستم اعلام و اطفا حریق اتوماتیک در مرحله اول حریق را در ثانیه های اول شناسایی می کند و عمل اطفا را به صورت اتوماتیک انجام می دهد.

سیستم اعلام حریق اتاق سرور

به این ترتیب و بدون حضور پرسنل این سیستم عمل می کند و از بروز خسارت های بیشتر جلوگیری می کند. پس با استفاده از یک سیستم اتوماتیک می توانید بدون نیاز به حضور پرسنل و با درصد خطای بسیار پایین از ایجاد خسارت های سنگین در چنین فضاهای باارزشی جلوگیری کنید.

سیستم اعلام حریق اتاق سرور

همانطور که اشاره کردیم تشخیص حریق در لحظات اولیه بسیار مهم است. طبق آمارهای رسمی اکثر حریق های بزرگ در ساعات غیر اداری و زمانی که هیچ فردی در محل حضور ندارد اتفاق می افتند. اگر در یک اتاق سرور حریق در ساعات غیر اداری شروع شود، به دلیل عدم حضور پرسنل و اطلاع از شروع آتش، این حریق به سرعت گسترش می یابد و علاوه بر آتش سوزی دیتاسنتر، باعث حریق سایر فضاها نیز می شود.

در صورت استفاده از یک سیستم اعلام حریق اتوماتیک و هوشمند، نیازی به حضور افراد در محل نیست. سیستم اعلام حریق اتوماتیک سرور در لحظات اولیه آتش سوزی را تشخیص می دهد. این سیستم در مرحله اول تجهیزات هشداری دیداری و شنیداری را فعال می کند تا افراد حاضر در محل از عملکرد سیستم و وقوع حریق مطلع گردند.

در مرحله بعد این سیستم می تواند با ارسال پیامک یا تماس با نفرات، وقوع حریق را اطلاع رسانی کند. هم چنین سیستم اطفا حریق را نیز به صورت اتوماتیک وارد مدار می کند تا اطفا حریق سریع شروع شود. در اتاق سرور می توان از انواع آشکارسازهای دودی یا حرارتی استفاده کرد. هم چنین با توجه به معماری ساختمان می شود از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر یا متعارف استفاده کرد.

سیستم اطفا حریق اتاق سرور

سیستم های اطفا حریق در اتاق سرور وظیفه مهمی را برعهده دارند. این سیستم ها باید علاوه بر کنترل حریق، آتش را به سرعت خاموش کنند تا از آسیب بیشتر به تجهیزات جلوگیری شود. سیستم FM200 یکی از سیستم های محبوب و موثر برای اطفا حریق اتاق سرور یا دیتاسنتر می باشد. این سیستم با تخلیه گاز FM200 در اتاق، غلظت اکسیژن را کاهش می دهد و حریق را با این روش خاموش می کند.

سیستم اطفا حریق HFC که با نام سیستم FM200 شناخته می شود، یک نوع از سیستم های اطفا حریق با گاز است که گاز آن خطری برای افراد ندارد. به همین دلیل نیز این سیستم را می توانید در اتاق هایی مثل اتاق کنترل یا سرور که افراد در آن حضور دارند نیز استفاده کنید. البته توجه داشته باشید فقط در صورتی می توانید از این سیستم در چنین فضاهایی استفاده کنید که طراحی سیستم اطفا حریق بر اساس الزامات استاندارد بین المللی NFPA2001 انجام شده باشد. به دلیل اینکه این گاز در غلظت های بالا می تواند خطر مرگ را برای افراد داشته باشد بهتر است طراحی آن را یک شرکت متخصص و دارای نرم افزار مخصوص این سیستم ها انجام دهد.

سیستم اطفا حریق اتاق سرور

هم چنین برای اتاق های دیتا سنتر می توانید از سیستم آیروسل نیز استفاده کنید که برای اطفا حریق در این فضاها مناسب هستند اما عموما عملکرد آنها نسبت به سیستم اطفا حریق FM200 ضعیف تر است.

همانطور که دیدید استفاده از سیستم اعلام و اطفا حریق اتوماتیک در اتاق های سرور و دیتاسنتر بسیار مهم است. به همین دلیل بهتر است طراحی، تامین و اجرای آن را به یک شرکت دارای تجربه و دانش کافی بسپارید تا علاوه بر خرید با قیمت مناسب، از عملکرد صحیح سیستم در هنگام خطر نیز اطمینان داشته باشید.

 

 

 

برچسب ها : سیستم FM200,سیستم اعلام حریق,سیستم اطفا حریق

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها