|
کدخبر: 236784 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با رییس سازمان توسعه تجارت:

نمایشگاه تهران تعطیل شدنی نیست

علیرضا پیمان‌پاک گفت: در صدد هستیم سایت نمایشگاهی تهران را به یک پارک تجاری و مجموعه ای که به نوآوری های حوزه تجارت کشور توجه جدی داشته است تبدیل کنیم.

نمایشگاه نمایشگاه تهران تعطیل شدنی نیست

صنعت نمایشگاهی کشور در دوره های متعدد با چالش های ریز و درشت مختلفی روبرو می شود و این روزها درگیر چالش دیگری شده است. اواخر آذرماه بود که اعضای شورای شهر تهران یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به انتقال مجموعه نمایشگاه بین‌المللی به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب را به تصویب رساندند. اعضای شورای شهر ترافیک ایجاد شده در اطراف محل سایت نمایشگاهی تهران را دلیل اصلی اخذ این تصمیم عنوان کردند. این در حالی است که اکثریت قریب به اتفاق پیشکسوتان، کارشناسان و فعالان این صنعت بر این باورند که نقش سایت نمایشگاهی تهران در ایجاد ترافیک در خیابان سئول چشمگیر نیست.

 در همین راستا با علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت به گفتگو نشستیم و از وی درباره مصوبه شورای شهر و انتقال سایت نمایشگاهی تهران به شهر آفتاب سوال کردیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

غفلت از حوزه‌های مهم

پیمان پاک در این گفتگو با بیان اینکه به هیچ عنوان بحث تعطیلی نمایشگاه تهران مطرح نیست اظهار داشت: موضوع تمام مباحث  مطرح شده در مدت اخیر؛ انتقال نمایشگاه‌های B2C بزرگ و پرمخاطب به نمایشگاه شهر آفتاب بوده است. سایت نمایشگاهی تهران به دلیل ساختارهای جغرافیایی و ژئوپلیتکی، مشکلاتی دارد. این سایت نمایشگاهی در محلی قرار دارد که شهروندان زیادی در آنجا زندگی می کنند و این افراد در زمان برگزاری نمایشگاه های پرمخاطب و عمومی که خانوارها از آنها بازدید می‌کنند با مشکلات ترافیکی متعددی روبرو می شوند.

وی در ادامه گفت: نمایشگاه‌های ما در این سال ها از پیشرفت‌های رویدادهای تجاری جهان مانند استفاده از ظرفیت های فضای مجازی، ایجاد مراکز رشد، استفاده از شتاب‌دهنده‌های صادراتی و  ... غافل بوده‌اند. در صدد هستیم سایت نمایشگاهی تهران را به یک پارک تجاری تبدیل کنیم، به گونه‌ای که به نوآوری های حوزه تجارت کشور توجه جدی داشته است.  بنابراین جایگاه این سایت به سطحی بالاتر تغییر خواهد کرد. به این ترتیب ما دیگر شاهد برگزاری نمایشگاه هایی که  خانوارها در آن حضور داشته باشند و مانند نمایشگاه های بهاره اقدام به خرید مایحتاج خود کنند نخواهیم بود. برگزاری رویدادهای سطحی با رویکردهای توسعه تجارت (که ما قصد داریم به صورت حرفه ای وارد آن شویم) تناسبی ندارد.

مشکل زیرساخت های شهرآفتاب به شهرداری

رییس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز مبنی بر دلیل عدم استفاده از ظرفیت تهاتر میان سازمان توسعه تجارت و شهرداری تهران به منظور احداث ایستگاه مترو در سایت نمایشگاهی تهران گفت: احداث این ایستگاه در برنامه مترو تهران و شهرداری دیده شده اما نکته اینجاست که فرآیند احداث این ایستگاه سال ها به طول خواهد انجامید و نمی‌توانیم این مدت زمان طولانی را از دست بدهیم.

به اعتقاد بعضی کارشناسان و پیشکسوتان صنعت نمایشگاهی سایت شهر آفتاب زیرساخت‌های لازم جهت برگزاری رویدادهای بزرگ و پرمخاطب را ندارد. پیمان پاک در این رابطه گفت: این مشکل به واسطه  شهرداری است و باید نسبت به حل آن اقدام کند. اگر کماکان نمایشگاه های پربازدید را در سایت تهران برگزار کنیم دوباره شاهد افتضاحی که چندی پیش رخ داد خواهیم بود و پلیس مجددا راه های ورودی نمایشگاه را خواهد بست.

وی در ادامه تصریح کرد: در سایت نمایشگاهی تهران ظرفیت های بکر متعددی وجود دارد که مورد غفلت واقع شده است. من تضمین می دهم که در ۶ ماه آینده اتفاقات ویژه ای در این حوزه ها رخ خواهد داد.

نقش کمرنگ تحریم ها

وی در ادامه تصریح کرد: من به شما ثابت می کنم که تحریم ها هیچ نقشی در عدم حضور شرکت ها در رویدادهای نمایشگاهی ما ندارند. صادرکنندگان ما سالانه ۳۵ میلیارد دلار کالا صادر می کنند و ارز آن را به کشور باز می گردانند. این امر نشان می دهد تحریم ها گرچه موثر هستند اما اثرگذار نیستند.

پیمان پاک همچنین تصریح کرد: امروزه فضای نمایشگاه تهران به فضای کاسبی تبدیل شده است و هیچ هدفی در برگزاری رویدادها دنبال نمی شود. در طی سالیان گذشته برنامه های نمایشگاهی ارائه می شده و کوچک ترین تحلیل اقتصادی و تجاری روی آن برنامه انجام نمی شده است. ما این کسب و کار پررونق را تعطیل خواهیم کرد و به صورت هدفمند و هوشمند از ظرفیت های سایت نمایشگاهی تهران برای توسعه تجارت بین المللی استفاده خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: وزارت صمت نیز از این موضوع غافل نیست. معاونت خدمات و بازرگانی وزارتخانه مکلف شده و این موضوع را پیگیری می کند. سازمان تجارت توسعه نیز به جد در پی رسیدن به این هدف خواهد بود.

ارسال نظر