|
کدخبر: 294142

معرفی انواع ورق گرم در بازار و کاربرد هرکدام

صنعت و معدن معرفی انواع ورق گرم در بازار و کاربرد هرکدام

از جمله محصولات فولادی که در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارند ورق‌های گرم هستند. ورق گرم بر اساس شاخصه‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود، به عنوان مثال، مشخصات تولید، آلیاژهای به کار رفته، مشخصات ظاهری و غیره آن‌ها را در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌دهد که هر کدام کارایی منحصر به فردی داشته و در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلفی، تولید می‌شوند. معمولا صنایعی مانند پتروشیمی، ساختمان سازی، کشاورزی و غیره، از ورق گرم استفاده می‌کنند. در این مطلب سعی داریم پس از اینکه توضیحی در رابطه با ورق گرم یا همان ورق سیاه ارائه دادیم، انواع آن را نام بریم و کاربرد هر یک را برای شما شرح دهیم؛ با ما همراه باشید.

ورق گرم یا ورق سیاه

ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که ورق گرم یا ورق سیاه چیست ؟ ورق سیاه که با نام ورق نورد گرم نیز شناخته می‌شود، یکی از محصولات پرکاربرد در صنعت و ساختمان بحساب می‌آید. ورق سیاه یکی از مصنوعات ساخته‌ شده از آهن است که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. این نوع ورق در انواع، سایز‌ها و ضخامت‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌‌شود. ورق گرم از فولاد ساخته می‌شود، معمولا دارای ابعاد مشخصی است اما برخی از شرکت‌ها ابعاد مورد نظر مشتری را نیز تولید می‌کنند. البته نوع رولی آن نیز در بازار وجود دارد که هر اندازه مشتری بخواهد، از رول اصلی برش داده می‌شود. مراحل تولید ورق گرم به صورتی است که به مقطع، ظاهری مات و کدر می‌دهد؛ به همین دلیل به آن ورق سیاه نیز گفته می‌شود.

فرآیند تولید ورق سیاه یا ورق گرم زمان‌بر نبوده و برای تولید آن نیاز به هزینه‌های بالا نیست. لازم به ذکر است ورق سیاه دارای لبه‌های گرد است و ظاهرشان منحصر به فرد می‌باشد. در ادامه توجه شما را به انواع مختلف ورق سیاه جلب می‌کنیم.

انواع ورق گرم

ورق گرم انواع مختلفی دارد که بر اساس وزن، میزان کربن، مقاومت و ... دسته‌بندی می‌شوند:

ورق-گرم۱

ورق گرم ST37

مقدار کربن موجود در این ورق کم است. اما ورق ساخته شده از آلیاژ کم کربن چه تفاوتی با مقاطع فولادی پرکربن دارد؟ در پاسخ باید گفت، هرچقدر میزان کربن بیشتر باشد درصد جوش‌پذیری ورق نیز بالاتر است. با این حساب ورق گرم st37 در مقایسه با دیگر ورق‌های گرم، جوش‌پذیرتر بوده و البته وزن بالاتری دارد.

ورق گرم ST52

ورق آلیاژی st52 نسبت به ورقی که در بالا خواندید، وزن کمتری دارد و در برابر فشارهای کششی، مقاومت بیشتری دارد. برای تولید این نوع ورق، کربن زیادی استفاده می‌شود. میزان کربن بالا جوش‌پذیری ورق را کاهش می‌دهد. اما به دلیل وجود 6 درصد منگنز و درصد قابل توجهی سیلیسیم، قابلیت ارتجاعی بالایی پیدا می‌کند و میزان تحمل بار ورق را افزایش می‌دهد.

ورق-گرم۲

انواع دیگری از ورق‌های گرم تحت عنوان ورق‌های گرم HB و HC نیز وجود دارند. اما دو نوعی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم در دسته ورق‌های پرکاربرد قرار می‌گیرند.

کاربرد انواع ورق گرم

در صنایع مختلف به صورت مستقیم و غیر مستقیم از انواع ورق‌های گرم استفاده می‌شود در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم داشت:

  • در صنعت خودروسازی
  • ساخت و تولید انواع مخزن
  • سازه‌های ساختمانی
  • لوله‌های مخصوص انتقال سیالات
  • تولید لوازم خانگی
  • تولید سازه‌های صنعتی

عوامل تعیین کننده قیمت ورق گرم

عوامل متعددی می‌تواند قیمت ورق گرم یا ورق سیاه را تعیین کند. باید اشاره کرد که این ورق‌ها با روش‌های مختلفی تولید می‌شوند، روش‌های مختلف تولید، شرایط متفاوتی را رقم می‌زند که هر یک هزینه‌های خاص مربوط به خود را دارند. پس یکی از این عوامل روش تولید است. قیمت اسلب که از مواد اولیه تولید ورق نوردی یا نورد گرم است، می‌تواند تعیین کننده قیمت نهایی این کالا باشد.

مورد دیگر تحریم‌ها و مسائل سیاسی روز است! مانند یک زنجیر، مسائل سیاسی روی قیمت دلار اثر گذار بوده و نوسان ارز می‌تواند قیمت ورق سیاه را تحت تاثیر قرار دهد. از دیگر مواردی که می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم قیمت تمام شده ورق سیاه را کاهش یا افزایش دهد، جنگ است!

مثلا جنگ میان اکراین و روسیه که مدت زمان زیادی هم از وقوع آن نمی‌گذرد، قیمت مقاطع فولادی را تا حد زیادی دچار نوسان کرد. از آنجایی که این دو کشور از تولید کنندگان بزرگ ورق‌ سیاه بودند و بخش زیادی از بازار جهانی را در دست داشتند، جنگ، قیمت این کالا را به شدت تحت تاثیر قرار داد.

ورق سیاه با روش نورد گرم تولید می‌شود و انواع مختلفی دارد که هر یک با آلیاژهای گوناگون تولید و روانه بازار می‌شوند. ویژگی‌های مکانیکی موجود در هر یک این ورق‌ها، کارایی متفاوتی به آنها داده است. عوامل مختلفی می تواند قیمت این ورق‌ها را تحت تاثیر قرار دهد که در این مطلب با آنها آشنا شدیم. ممنون که تا انتها ما را یاری کردید.

 

نویسنده: رپورتاژ
  • مهدی ارسالی در

    کربن در وزن فولاد خیلی کم تاثیر دارد که قابل چشم پوشی است در صد کربن ۱۹ صدم درص د تا ۱و ۷دهم درصد وزن ناچیزی است. قیمت ت ردید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها