|
کدخبر: 141276

بهترین روش برش ورق فولادی

امروزه کارخانه‌ها و ساختمان‌سازان از دستگاه‌های مخصوص برای برش ورق‌های فولادی استفاده می‌کنند. در این میان، دستگاه برش لیزری یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌هایی است که در دسترس بسیاری از تولیدکنندگان قرار گرفته و در حال حاضر اغلب آن‌ها از این تکنولوژی بهره‌مند می باشند.

در این مقاله درباره این فرآیند و اینکه چگونه می‌تواند برای شما مفید باشد، بحث خواهیم کرد.

فولاد۱

برش لیزری چیست؟

فناوری برش لیزری از پرتو نور متمرکز برای برش انواع مختلف فلزات استفاده می‌کند. ازآنجایی‌که این پرتوی نور لیزر متمرکز است، انرژی زیادی را به سمت قطعه‌ی فلزی موردنظر ساطع کرده که درنهایت همین انرژی سبب می‌شود فلز سوزانده، بخار و ذوب شود.

دستگاه برش لیزری به یک دستگاه CNC متصل بوده و از نرم‌افزار هوشمندی برای طراحی دوبعدی و دیجیتال استفاده می‌کند. این طرح با دستورالعمل‌های ویژه‌ای به بخش برش سیستم منتقل می‌شود.

برای فهم بهتر، روند کار تقریباً مثل عملکرد یک پرینتر است که در آن به‌جای پخش جوهر روی کاغذ، اشعه‌های لیزری قدرتمند ساطع شده و به این صورت شکل‌های پیچیده و مواد سخت را برش می‌دهد.

تاریخچه برش لیزری از قدیم تا امروز

دستگاه برش لیزری اولین بار در سال ۱۹۶۵ برای برش الماس از طریق سوراخ‌کاری به‌کار رفت. این دستگاه توسط مرکز تحقیقات مهندسی برق غربی ساخته شد. سپس در سال ۱۹۶۷، کشور انگلیس با استفاده از برش جت اکسیژن، عملکرد این دستگاه را بهبود بخشید. این دستگاه جدید، برای ذوب کردن تیتانیوم مورداستفاده در صنعت هوافضا به‌کار گرفته شد.

بعدها از دستگاه‌های برش دی‌اکسیدکربنی هم برای برش مواد غیرفلزی استفاده شد.

فولاد۲

انواع مختلف برش لیزری

دستگاه‌های برش لیزری در ۳ نوع مختلف در بازار موجودند:

- دستگاه برش دی‌اکسید کربن

- دستگاه برش گارنت نیتودیمیم ایتریوم-آلومینیوم (Nd: YAG)

- دستگاه برش نئودیمیم (Nd)

  1. دستگاه برش دی‌اکسید کربن: این دستگاه از انرژی فرکانس رادیویی یا مخلوط گاز برای برش استفاده می‌کند. از دستگاه برش دی‌اکسیدکربن معمولاً برای اهداف صنعتی استفاده می‌شود؛ زیرا توان برش مواد مختلف ازجمله پلاستیک، فولاد ضدزنگ، تیتانیوم، چوب، موم، فولاد نرم و کاغذ را دارد.
  2. دستگاه برش گارنت نیتودیمیم ایتریوم-آلومینیوم (Nd: YAG): این دستگاه می‌تواند سرامیک‌ها و انواع مختلف فلزات را برش دهد و معمولاً برای برش طرح‌هایی بسیار ساده و آسان به‌کار می‌رود.
  3. دستگاه برش نئودیمیم (Nd): این دستگاه انرژی بالایی را برای برش استفاده می‌کند و ازاین‌جهت بسیار شبیه به دستگاه برش گارنت نیتودیمیم ایتریوم-آلومینیوم است. با این تفاوت که دستگاه برش نئودیمیم نمی‌تواند تعداد زیادی از طراحی‌ها را به‌صورت یک‌جا تکرار کند و معمولاً در پروژه‌های با تکرار کم استفاده می‌گردد.

لازم به ذکر است همه دستگاه‌های بالا را می‌توان به‌عنوان دستگاه جوشکاری برای اتصال فلزات مختلف به یکدیگر استفاده کرد.

همچنین شدت پرتو لیزر به ضخامت ماده بستگی دارد و بسته به نوع طراحی، دستگاه روی فرکانس خاصی تنظیم می‌شود. به همین دلیل این دستگاه‌ها به یک اپراتور باتجربه و آموزش‌دیده نیاز دارند.

به‌عنوان‌مثال، یک دستگاه با توان ۵۰۰ وات می‌تواند یک ورق فولادی ۲ میلی‌متری را برش دهد، درحالی‌که یک دستگاه ۴۰ واتی تنها می‌تواند موادی مانند مقوا، کاغذ و پلاستیک نازک را برش دهد.

مزایای دستگاه برش لیزری چیست؟

قطعاً وقتی تولیدکنندگان صنعتی و ساختمان‌سازان از این دستگاه به‌جای برش دستی ورق‌های فلزی استفاده می‌کنند، به معنای آن است که این دستگاه مزیت‌های زیادی دارد پس بنابراین در ادامه به آن‌ مزیتها خواهیم پرداخت:

 

- تطبیق‌پذیری

این دستگاه‌ها بدون استفاده از ابزارهای مختلف قادر به برش انواع مختلفی از اشکال هستند. برش از طریق یک پرتو لیزری است که می‌تواند مطابق با طرح چرخانده و تاب داده شود.

- دقت

پرتو لیزر بسیار دقیق بوده و می‌تواند دقت برش را تا کسری از میلی‌متر بالا ببرد؛ بنابراین درنهایت نتیجه بسیار دقیق و با استاندارد بالا خواهد شد. ازآنجاکه این دستگاه با چنین دقتی کار می‌کند، لبه‌های فلز معمولاً پوسیده نمی‌شوند. این کار باعث می‌شود که پرداخت بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود. استفاده از این دستگاه می‌تواند به افزایش طول عمر ساختمان کمک کند.

- سریع و مؤثر

سرعت برش دستگاه‌های لیزری بسیار سریع‌تر از انجام آن توسط تکنسین است؛ به‌خصوص زمانی که اشکال کوچک و پیچیده باشند.

برش لیزری از سایر روش‌ها بهتر است

برش شعله‌ای و برش پلاسما از دیگر روش‌های برش ورق فولادی هستند که برخی تولیدکنندگان صنعتی از آنها استفاده می‌کنند؛ اما برش لیزری بسیار بهتر از دیگر روش‌هاست زیرا با استفاده از پرتوی لیزر می‌توان ورق‌های فولادی تا ضخامت ۱۰ میلی‌متر را به‌صورت یکپارچه برش داد. همچنین در طول فرآیند هیچ ابزاری آسیب نمی‌بیند، زیرا این نوع برش یک روش بدون تماس است.

علاوه بر این، برش لیزری یک ماشین خم‌کاری هم محسوب می‌شود. با استفاده از این دستگاه می‌توان ورق فولادی را خم کرد، چین داد و به یک جعبه تبدیل کرد.

عملکرد برش لیزری

برش لیزر عمدتاً برای برش ورق روغنی و ورق سیاه، چوبی، مقوایی یا پلاستیکی استفاده می‌شود. معمولاً از این روش در طراحی‌های دوبعدی استفاده می‌شود، به‌نحوی‌که پرتو لیزر مسیری را طبق طرح برای برش ورق‌های فولادی ردیابی می‌کند.

نکاتی که باید هنگام طراحی دوبعدی برش رعایت کنید:

  • خطوط تصویر باید بسته شود.
  • برای تنظیم ضخامت خطوط و همچنین رنگ خطوط با اپراتور دستگاه هماهنگ باشید
  • در مناطقی که می‌خواهید بعداً از مته استفاده کنید، سوراخ‌های گرد ایجاد کنید.

شما می‌توانید سری به سایت آسرون به نشانی www.asroon.ir بزنید یا با شماره ۰۲۱۴۳۰۰۰۰۲۳ تماس بگیرید. این بازرگانی خدمات برش و فرمینگ ورق فولادی را هم به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

اگر شما هم نیاز به برش فولاد به‌صورت دقیق و باکیفیت دارید، می‌توانید بسته به میزان نیاز خود ۲ کار را انجام دهید:

درصورتی‌که تعداد دفعات نیاز شما به برش ورق‌های فولادی کم است، بهتر است پس از طراحی الگوی برش آن را به مجموعه‌های متخصص بدهید تا کار برش لیزری را برایتان انجام دهند؛ اما اگر در پروژه‌های خود به‌کرات نیاز به برش لیزری ورق‌ فولادی دارید، خرید یک دستگاه برش لیزری برای شما به‌صرفه‌تر خواهد بود.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها