|
کدخبر: 148928

مردم، دلیل اصلی ارزانی خودرو

شروین اشیدری – معاون سردبیر

این روزها شاهد موج جدیدی از کاهش قیمت خودرو هستیم اما علت آن دقیقا چیست؟

 انتخاب بایدن، کاهش قیمت دلار، کاهش نرخ ها در سایر بازارها از جمله طلا و یا مدیریت بهتر بازار به وسیله وزارت صمت ممکن است اثراتی بر وضعیت بازار داشته باشد اما علت اصلی کاهش ها در بازار خودرو را باید در جای دیگری جست.

شروین-اشیدری

تا چندی پیش بسیاری از فروشندگان سعی داشتند با قیمت های بالا، خودروهای خود را به بازار عرضه کنند اما این خودروها خریداری نداشت. به نوعی می‌توان گفت، در حال حاضر نگاه کلی جامعه به بازار و قیمت ها تغییر کرده و منطقی تر شده است. دیگر خریداران تن به نرخ های غیرمنطقی نمی دهند و این شاید یکی از مهم ترین اتفاقات این روزها باشد که بدون هماهنگی یا ایجاد کمپین های مختلف در حال رخ دادن است.

ناگفته نماند که شرایط عرضه و تقاضا نیز بر این روند تاثیرگذار بوده است. معمولا در ماه های پایانی سال، خودروسازان برای رسیدن به ددلاین اعلام شده در میزان تولید محصولات تیراژ خود را بالا می‌برند. از طرفی هم به علت کاهش حجم معاملات، قیمت ها در بازار کاهش پیدا کرده است.

در این میان عقب نشینی هایی نیز از سوی خودروسازان و شورای رقابت رخ داده است. این هفته شورای رقابت اعلام کرد که قصد افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را برای ۳ ماه پایانی سال ندارد. همچنین اعلام شد که این کار برای جلوگیری از ایجاد تنش در بازار خودرو صورت گرفته است.

حتی به نظر می‌رسد در صورت ادامه دار بودن روند کاهش قیمت خودرو در بازار، این موج به خودروسازان نیز برسد. کما این که کاهش قیمت در برخی از مدل های داخلی نیز اتفاق افتاده است. علاوه بر آن خودروسازان به مرور در حال روی آوردن به فروش های اقساطی هستند.

این نکته را نیز باید گفت که در برخی از موارد با کاهش قیمت ها شاهد این هستیم که نرخ خودروها در بازار از قیمت کارخانه پایین تر می آید. این عامل باعث می‌شود که خودروسازان به خصوص بخش خصوصی نیز یا قیمت ها را کاهش دهند یا شرایط فروش ویژه با تسهیلات مختلف بگذارند.

حال چه عاملی می‌تواند این کاهش قیمت ها را متوقف کند؟ از طرفی شاید دلالانی که تعداد زیادی خودرو دارند بتوانند با جلوگیری از عرضه خودرو در بازار جلوی این کاهش قیمت را بگیرند. اما با وجود کاهش های اخیر به نظر می‌رسد همه این افراد سعی دارند خودروهای خود را هر چه سریع تر بفروشند تا بیش از این ضرر نکنند. بنابراین تنها عامل به به هجوم ناگهانی مردم به بازار خودرو برمی‌گردد‌. در این حالت قیمت ها دوباره روند صعودی به خود می‌گیرد.

در هر صورت به نظر میرسد ادامه این روند به نفع مصرف کننده و به ضرر دلالان خواهد بود. مصرف کنندگانی که سالیان سال با جمع کردن پس انداز خود در انتظار خرید خودرویی بودند اما هر روز دستشان از خرید محصولات داخلی دورتر می‌شد!

نویسنده: شروین اشیدری
  • ناشناس ارسالی در

    زمانی که ۲۰۶ رادلالان ۲۴۵میلیون وسانتافه را۲۶۰۰ میفروختندوسودهای کلان به جیب میز دندالان غصه سودمیخورندکه ۸۰ میلیون گرانت رازقیمت کارخانه است جمهوری اسلامی بایدمس کن وخودرووطلارابه کالای مصرفی تبدیل کندن ه کالای تجاری ودلالی وسوداگری

  • ahmad ارسالی در

    الان شرایط داره جوری پیش میره که تعیین کننده قیمت خریدارن هستند نه فروشنده.

  • ناشناس ارسالی در

    بخدا تمام خودروهای داخل بازار فقط مال ملت بیچاره است که یکسال پیش ثبت نام کردن وحالا دولت داره ضربه میزنه واگرنه دلال شرکتهای فروشنده ازدوماه قبل یک خودرو نفروختن ونه دارن که بفروشن تمام خودروهای داخل بازاررایکسال ونیم قبل پولش گرفتن شرکتها پرایدرا صدوسی ملیون فروختن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها