|
کدخبر: 121537 شروین اشیدری

اختصاصی گسترش‌نیوز:

نکات طلایی درباره زمان تعویض تسمه تایم خودرو + قیمت ها در بازار

تسمه تایم از جمله قطعات مهم در خودرو محسوب می شود که همانند سایر بخش ها باید به آن توجه ویژه ای داشت و در زمان مناسب نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

خودرو نکات طلایی درباره زمان تعویض تسمه تایم خودرو + قیمت ها در بازار

معمولا دارندگان خودرو نسبت به مواردی مثل تعویض روغن موتور و گیربکس و همچنین فیلترها حساس هستند و این کار را به موقع انجام می‌دهند. اما کار نگهداری از خودرو فقط به همین موارد ختم نمی شود و قطعات مختلفی وجود دارد که باید در زمان معینی به صورت دوره ای نسبت به تعویض آن ها اقدام کنید. برخی از این موارد اهمیت بسیار بالایی دارند چرا که عدم تعویض به موقع باعث ضربه سنگین به بخش های مختلف خودرو و در نتیجه ضرر مالی شدید به مالک می‌شود. از جمله این قطعات می توان به تسمه تایم اشاره کرد.

این نکته را باید گفت که برخی از خودروهای مجهز به زنجیر تایم هستند در نتیجه نیازی به تعویض آن وجود ندارد و به صورت مادام العمر به کار خود ادامه می‌دهند. معمولا خودروسازان جدید نیز از زنجیر تایم استفاده می کنند چرا که مشکلات پاره شدن تسمه را ندارد اما در مقابل صدای بیشتر ایجاد می کند. با تمام این وجود در ایران اکثر خودروهای داخلی مجهز به تسمه تایم هستند بنابراین باید بدانید که چه زمانی برای تعویض مناسب است و نشانه های خرابی آن چیست.

بهتر است قبل از این که سراغ زمان تعویض تسمه تایم برویم می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که اگر تسمه تایم را تعویض نکنیم و پاره شود چه خواهد شد؟ در صورتی که این اتفاق بیفتد عملکرد پیستون پیشرنه با سوپاپ‌ها برخورد خواهد کرد در نتیجه سوپاپ ها عملکرد درستی نخواهند شد. همین قضیه تاثیر به شدت منفی روی عملکرد پیشرانه خودرو می گذارد ضمن این که واترپمپ خودرو نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

علائم خرابی تسمه تایم

قاعدتا وقتی تسمه تایم خودرو به مشکل می‌خورد و نزدیک زمان تعویض آن رسیده یک سری علائم از خود نشان می‌دهد. به طور کلی نمی‌توان گفت چه زمانی دقیقا برای تعویض تسمه تایم خودرو مناسب است چرا که این مورد به نوع و برند بستگی دارد. اما به طور کلی معمولا بین ۶۰ الی ۸۰ هزار کیلومتر گفته می‌شود که بهتر است وضعیت تسمه ها بررسی شود. در صورتی که تسمه دچار ریش ریش شدن بود زمان تعویض فرا رسیده است. از جمله علامت های بروز مشکل در تسمه تایم می‌توان به مواردی مانند اختلال در وضعیت دور موتور، مشکل در استارت و اگزوز اشاره کرد. اگر به هر یک از موارد برخورد کردید حتما در اولین فرصت سراغ یک تعمیرگاه بروید و تسمه تایم را چک کنید.

نکات مهم در خرید

برای خرید تسمه تایم نیز باید به موارد مختلفی توجه کرد. ممکن است تسمه تایم خودروی شما پاره شده باشد یا زمان تعویض آن فرا رسیده بنابراین بهتر است که از برندهای معتبر خریداری کنید. از جمله شرکت های برتر در زمینه تولید تسمه تایم می توان به پاورگریپ گیتس آمریکایی، هاتچینسون فرانسوی،‌ دایکو ایتالیایی، دانگیل کره جنوبی و کانتیننتال آلمانی اشاره کرد.

هر چند که ممکن است بسیاری از برندهای موجود در بازار ایران فاقد گارانتی باشند اما مواردی نیز وجود دارد که شامل گارانتی است بنابراین ترجیحتان خرید تسمه تایم های شامل گارانتی باشد. در این صورت خیالتان از بابت اصل بودن و یا خدمات دهی مناسب در صورت معیوب شدن تسمه تایم راحت تر است. برای مثال تسمه تایم پاورگریپ هشت هزار کیلومتریا هجده ماه دارای ضامنت است. در صورت پاره شدن تسمه تایم و البته بعد از بررسی‌های کارشناسی و مشخص شدن علت بریدن تسمه تایم، شرکت بیمه مذبور می‌بایست کل خسارت وارد شده به موتور را پرداخت کند.

قیمت

قیمت ها در بازار با توجه به تسمه تایم مناسب هر خودرو و برند سازنده آن کاملا متفاوت است. به طور مثال تسمه تایم برند کانتیننتال برای خودرویی مانند پراید حدود ۲۰۰ هزار تومان است. تسمه تایم پژو ۴۰۵ از برند گتس ۳۲۰ هزار تومان و تسمه تایم پاورگریپ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حدود ۴۰۰ هزار تومان است. به طور کلی می توان گفت تسمه تایم در ارزان ترین حالت از حدود ۱۲۰ هزار تومان برای خودروی پراید شروع می‌شود و در گران ترین حالت تقریبا ۱ میلیون تومان برای خودروی ال ۹۰ از برند ریکالتون است.

ارسال نظر