|
کدخبر: 121197

عقب نشینی قیمت ها در بازار خودرو

قیمت خودرو امروز در بازار اندکی فروکش کرد اما هم‌چنان نرخ‌های نجومی بر بازار حاکم است؛ در این میان شاهد اتفاقات عجیبی مانند ۱۳ مرتبه معامله شدن پژو ۲۰۰۸ صفر کیلومتر مدل ۹۹ نیز هستیم.

خودرو عقب نشینی قیمت ها در بازار خودرو

هرچند بازار خودرو طی دو هفته اخیر شاهد قیمت های نجومی بود و قیمت خودروهای داخلی طی دو یا سه روز تا ۲۵ میلیون تومان نیز بالا رفت، امروز کمی از التهاب بازار کاسته شده و قیمت خودرو های داخلی ۳ تا ۵ میلیون تومان کاهش یافته است.

بر این اساس، در بازار امروز قیمت هر دستگاه سمند ال ایکس ۱۷۰ میلیون تومان، سمند سورن ۲۱۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ معادل ۱۶۸ میلیون تومان، پژو پارس TU۵ معادل ۲۳۰ میلیون تومان و پژو پارس ۱۹۷ است.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۱۹۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۲۲۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق دار ۲۱۵ میلیون تومان، رانا ۱۸۳ میلیون تومان و هایما S۷ معادل ۶۳۲ میلیون تومان معامله می شود.

در عین حال هر دستگاه پژو ۲۰۷ آی دستی ۲۵۶ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ آی اتوماتیک ۳۷۵ میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود.

در بازار امروز قیمت سایپا ۱۱۱ به ۱۰۴ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ به ۹۵ میلیون تومان، سایپا ۱۳۲ به ۹۶ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۱۱۸ میلیون تومان، تیبا صندوق دار به ۱۰۹ میلیون تومان و ساینا به ۱۲۰ میلیون تومان رسیده است.

لزوم واردات خودروی ارزان قیمت برای مدیریت بازار

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: قیمت خودرو در بازار امروز نسبت به روزهای گذشته کاهشی بوده به طوری که کمی جلوی شیب افزایش قیمت‌ها گرفته شده و نسبت به دیروز نیز شاهد کاهش ۳ تا ۵ میلیون تومانی قیمت‌ها هستیم.

وی با اشاره به التهابات بازار خودرو طی دو هفته اخیر،‌ افزود: برای فروکش کردن این التهابات بهتر است نسبت به واردات خودروهای ارزان قیمت در حد ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار از کشورهای دوست مانند روسیه، اقدام شود.

وی ادامه داد: مردم دنبال خرید خودروی ارزان قیمت هستند و در صورت واردات این خودروها شاهد شکل‌گیری رقابت در بازار خواهیم بود که در نهایت نرخ خودرو را در بازار کاهش می‌دهد.

سامانه معاملات خودرو راهکاری برای جلوگیری از دلالی خودرو

موتمنی همچنین با تأکید بر اهمیت راه‌اندازی سامانه معاملات خودرو اتحادیه نمایشگاه‌‌داران خودرو برای مدیریت بازار گفت: در صورت فعال شدن این سامانه همه معاملات بازار خودرو در آن ثبت می‌شود و تعداد معاملات کل کشور قابل رهگیری خواهد بود.

وی تأکید کرد: ‌از این طریق جلوی قیمت‌سازی گرفته می‌شود و کسی نمی‌تواند در بازار شیطنت کند.

مؤتمنی با بیان اینکه کنترل بازار خودرو به راحتی امکان پذیر است،‌ افزود: قیمت‌ها در بازار خودرو طی روزهای گذشته مصنوعی بود. هرچند شاهد نوسان نرخ دلار بودیم ولی رشدهای غیرقابل قبولی در بازار خودرو اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: قیمت خودرو در بازار طی دو تا سه روز از ۵ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت اما هیچ اتفاق خاصی نیفتاده بود که باعث این رشد قیمت‌ها شود.

خودروی صفرکیلومتری که ۱۳ بار معامله شد

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در ادامه با بیان اینکه در برخی موارد شاهد معامله چندین باره یک خودروی صفر کیلومتر در بازار هستیم،‌گفت: ‌روز گذشته یک دستگاه پژو ۲۰۰۸ صفر کیلومتر مدل ۹۹ در بازار معامله شد که ۱۳ بار برای آن سند صادر شده بود، به عبارتی ۱۳ مرتبه طی امسال خرید و فروش شده بود.

وی افزود: قیمت این خودرو دیروز ۸۳۰ میلیون تومان بود که امروز به حدود ۷۹۰ میلیون تومان رسیده است. در حالی که آخرین قیمت کارخانه‌ای آن ۱۱۵ میلیون تومان بوده است.

وی تأکید کرد: برای مدیریت بازار خودرو باید خودروی ارزان قیمت به کشور وارد شود تا میزان عرضه در بازار به اندازه تقاضای خرید باشد.

تغییر قیمت ها در بازار دلیل مشخصی ندارد

احمد فرخی، یکی از فعالان بازار خودرو نیز به خبرنگار فارس ‌گفت: قیمت خودرو در بازار امروز نسبت به روزهای قبل کمی کاهش داشته که البته همانطور که افزایش قیمت‌ها دلیل خاصی نداشت، کاهش قیمت‌ها نیز دلیل مشخصی ندارد.

وی با بیان اینکه طی دو هفته گذشته قیمت‌ها در بازار خودرو به صورت مصنوعی بالا رفته بود، اظهار داشت: سایت‌های فروش خودرو یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها هستند به طوری که طی روزهای گذشته مشاهده کردیم در مورد خودروی دنا پلاس توربو شارژ با وجود اینکه هنوز به مشتریان تحویل داده نشده، حواله‌های فروش در این سایت‌ها با قیمت‌های بالا درج شد.

خریدارانی که دستشان خالی است

در پیچ و خم التهاباتی که بازار خودرو با آن روبرو است مردمی که برای خرید خودرو به وعده های مسئولان وزارت صنعت اعتماد کرده و از اول سال تاکنون برای خرید دست نگه داشته اند حالا با ابهامات بیشتری روبرو هستند، چرا که در ماه های گذشته به خواسته مدیران وزارت صنعت عمل کرده و خودرو نخریدند اما حالا با رشد بی رویه نرخ ها در بازار روبرو هستند. در عین حال نمی توانند به راحتی نسبت به خرید خودرو از کارخانه هم اقدام کنند و در نتیجه با بالارفتن هر روزه قیمتها، دستشان خالی تر از قبل است.

این وعده روز گذشته نیز از سوی معاون امور صنایع وزارت صنعت داده شد. صادقی نیارکی در این مورد گفت: در خروجی‌ خودروسازان نسبت به گذشته در وضعیت خوب و رو به جلو هستیم. حداقل اینکه اگر تا ۳ ماه آینده بازار ثابت شود چه بسا ممکن است قیمت کاهش پیدا کند.

در این میان علاوه بر دست خالی مردم برای خرید خودرو، دست سازمان تعزیرات برای برخورد با گران فروشی در بازار نیز خالی است به طوری که رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه گران‌فروشی یعنی تخلف، می گوید: مبنای قیمت خودرو، نرخ اعلامی شورای رقابت است. تا وقتی که در عرضه، سقف قیمت مشخص نشده و حدود قیمت تعیین نشده باشد نمی‌توانیم اسم آن را گران‌فروشی بگذاریم، هر چند که گران‌فروشی لحاظ می‌شود.

به گفته وی، سازمان تعزیرات حکومتی دستش برای اعلام گران‌فروشی بسته است، خودروساز و مردم از اختلاف قیمت‌ها راضی نیستند، عده‌ای به عنوان دلال و واسطه بازار را مدیریت می‌کنند و سود اصلی به جیب آن‌ها می‌رود.

در این شرایط که فروش خودرو با قرعه کشی هم نتوانست گره ای از بازار باز کند، باید دید دولت چه تدبیر جدیدی برای مدیریت بازار خودرو خواهد داشت.

منبع: فارس
  • ناشناس ارسالی در

    روحانی نمی توانی برو خیانت تاکی مردم را بدبخت کردی غنی غنی شد فقیر خیلی غقیر

  • ناشناس ارسالی در

    ۵۰ درصد مردم که می خواستند خودرو بخرند نمی توانند بخرند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها