|
کدخبر: 198030

پای رمزارزها به بورس باز می‌شود؟

علی حیدری - کارشناس بازار سرمایه

درباره ورود ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها در بورس باید گفت که بر روی کاغذ این امر شدنی است اما در واقعیت خیر،‌ زیرا نرم افزار فعلی که زمانی از فرانسه خریداری شده است در حال حاضر نیاز به بروزرسانی دارد و با این میزان کاربر این نرم افزار هم اکنون پاسخگو نیست، پس نیاز است که این نرم افزار اول بروزرسانی شود.

حیدری

شرط بروزرسانی این نرم افزار بورسی منوط است به پایان تحریم ها است و یا اینکه توسط بخش داخلی ساخته و ابداع شو و شرط بعدی این است که رمز ارزها در ایران هویت قانونی در ایران بگیرند و به عنوان کالا و یک واحد پولی پذیرفته شود.

پذیرش رمز ارزها می تواند آغاز به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال در ایران باشد،‌البته در حال حاضر به صورت غیر رسمی توسط نهاد دولتی و شبه دولتی در حالت تئوری پذیرفته شده است و هزینه هایی صورت گرفته است، اگر با این الگوی فعلی یعنی دخالت شبه دولتی در رمز ارز بخواهیم پیش برویم و آنرا وارد بازار بورس کنیم،‌ جز ضرر برای بخش خصوصی نتیجه ای دیگری نخواهد داشت.

رمز ارزاها در کشورهای مختلف بجز ایالات متحده امریکا پذیرفته نشده است و آخرین اظهار نظر رییس بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) در این زمینه محتاطانه بوده و رمز ارزها را نپذیرفته است،‌در ایران نیز رمز ارز از نظر برخی توهم دور زدن تحریم به حساب می آید در صورتی که این یعنی منصوبین و مسئولین اصل ماجرا (اقتصاد، بازارسهام) را کنار گذاشته اند و به فرعیاتی همانند رمز ارز چسبیده اند.

‌رمز ارزها بازاری است که فضای موازی را با بازار بورس ایجاد کرده است و عرضه آن در بورس فعلا در هاله ای از ابهام است البته این امر نه به ضرر بازار سرمایه است و نه به نفع آن،‌ ناگفته نماند که عرضه ارز دیجیتال در بورس به مدیریت بازار بورس برمی گردد که چقدر توانایی استفاده از این ظرفیت را دارد اگر به این سمت برویم که بتوانیم صندوق های مبتنی بر رمز ارزها را داخل بازارسرمایه ایجاد کنیم سبب ایجاد جذابیت های بیشتر و همچنین جذب سرمایه در بورس می شود.

مخلص کلام این است که از عرضه رمز ارزها در بورس می تواند به عنوان یک فرصت و یا یک تهدید برای بورس نام برد اما مهم این است که ما چگونه از آن استفاده کنیم.

نویسنده: علی حیدری

ارسال نظر