|
کدخبر: 193356 شهریار خادمی

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس:

فعلا منتظر خبر مهم بورسی نباشید!

آقابزرگی اظهار کرد: بحثی که اکنون درباره بورس بین‌الملل مطرح است پیش از هر چیز نیازمند یکسری از زیرساخت‌ها است که آنهم بر می‌گردد به تعیین تکلیف نرخ ارز در بازارهای رسمی و تا زمانی که نتوانیم این کار را انجام دهیم به علت نبود ارتباط خواه ناخواه بورس بین‌الملل ایجاد نمی‌شود.

اقتصاد فعلا منتظر خبر مهم بورسی نباشید!

بورس بین‌الملل همان بازار بورسی است که تمامی سهام‌های گوناگون شرکت‌ها و ارز هم در آن مبادله می‌گردد. بازارهای گوناگونی در بورس بین‌الملل وجود دارد که در چندین زمینه مختلف فعالیت دارند. خرید و فروش ارزهای کشورهای گوناگون که ارزشمند به حساب می‌آیند، بخشی از این نوع بورس است. مثل هر گونه واریزی که یک کشور به کشوری دیگر انجام می‌دهد و بازاری که در آن ارزهای ملی یک کشور توسط افرادی خریداری می‌شوند و در نهایت به فروش می‌رسند که آنها برای چنین واریزی‌هایی به آنها نیاز دارند.

بورس بین‌الملل در انتظار تایید شورای‌ عالی بورس

کشورها احتمال دارد برای تسویه بدهی تجاریشان، سرمایه‌گذاری سرمایه‌ای یا حتی اهداف دیگری واریزی داشته باشند. معاملات دیگر احتمال دارد شامل صادرکنندگان، واردکنندگان، شرکت‌ و کمپانی‌های چند ملیتی یا اشخاصی باشد که تمایل به ارسال نمودن پول برای دوستان یا اقوام خود دارند.چندی پیش حمیدرضا مومنی، مشاور رئیس‌جمهوری سابق و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر از فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی بورس بین‌الملل در کیش داد که قرار شد به تصویب شورای‌عالی بورس برسد.

 در همین رابطه الهام سخایی مدیر اجرایی تاسیس بورس بین‌الملل مناطق آزاد اظهار کرده بود بررسی‌های لازم در سازمان بورس به انجام رسیده و اکنون در انتظار صدور مجوز شورای‌عالی بورس است تا اقدامات تاسیس شرکت و راه‌اندازی بورس بین‌الملل در منطقه آزاد کیش به انجام برسد. طبیعتا راه‌اندازی یک نهاد مالی بین‌المللی اقدام بسیار بزرگ و مهمی است و تاثیر قابل توجهی بر شرکت‌های بزرگ کشور خواهد داشت.

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفت‌وگویی داشتیم با فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را درباره راه‌اندازی بورس بین‌الملل و همچنین عرضه رمز ارزها در بورس جویا شدیم، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

فردین-آقابزرگی

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره مزیت و معایب بورس بین‌الملل اظهار کرد: بحثی که اکنون درباره بورس بین‌الملل مطرح است پیش از هر چیز نیازمند یکسری از زیرساخت‌ها است که آنهم بر می‌گردد به تعیین تکلیف نرخ ارز در بازارهای رسمی و تا زمانی که نتوانیم این کار را انجام دهیم به علت نبود ارتباط خواه ناخواه بورس بین‌الملل ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: از دید کسانی که در خارج به این موضوع نگاه می‌کنند یک دوگانگی وجود دارد، حدود ۱۵ سال پیش سازمان بورس دنبال ارتباطات در سطح بین‌الملل بود حتی ما چندین سال عضو بورس‌های منطقه‌ای بودیم و بنابر دلایلی عضویت مان لغو شد. اکنون که این بحث مطرح شده شهری همانند کیش را برای این طرح معرفی کرده‌اند اما مادامی که نرخ ارز مورد معامله و مورد اتکا نباشد غیر قابل اجرا خواهد بود و باید این موانع برطرف شود لذا مقداماتی نیاز دارد و تا زمانی که این مقدمات فراهم نشود، بیان این طرح صرفا یک حرف است و ایرادی ندارد اما با وجود این موانع قابل اجرا نیست.

زیر ساخت‌های عرضه ارز دیجیتل موجود نیست

آقابزرگی درباره ورود رمز ارزها به بازار اظهار کرد: بازار رمز ارزها نیز همانند بورس بین‌الملل چون زیرساختش موجود نیست قابل اجرا نخواهد بود. زیرا که سازوکار معامله در بورس ایران با تمام صرافی‌های دیجیتال در دنیا فرق دارد. به عنوان مثال در ساعات مبادلات ارزهای دیجتال، صرافی‌ها نرخ تتر را بر مبنای تتر قرار می‌دهند و چون ما این امکان را نداریم، سخت است که وارد مبادلات ارز دیجیتال در بورس شویم.

وی در پایان اظهار کرد: ورود ارزهای دیجیتال به بورس همانند بورس بین‌الملل به علت نبود سازوکاری ارزی فعلا غیر قابل اجرا خواهد بود و تا زمانی که ما نرخ ارز را به ثبات نرسانیم و تک نرخی نکنیم و همانند باقی کشور‌ها صرافی در دنیا نداشته باشیم، عرضه ارز دیجیتال در بورس امکان‌پذیر نیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها