|
کدخبر: 192531 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس عنوان شد:

عرضه ارزهای دیجیتال در بورس به چه قیمتی؟

پذیرش رمز ارزها در بورس می تواند آغاز به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال در ایران باشد،‌البته در حال حاضر به صورت غیر رسمی توسط نهاد دولتی و شبه دولتی در حالت تئوری پذیرفته شده است و هزینه هایی صورت گرفته است، اگر با این الگوی فعلی یعنی دخالت شبه دولتی در رمز ارز بخواهیم پیش برویم و آنرا وارد بازار بورس کنیم،‌ جز ضرر برای بخش خصوصی نتیجه ای دیگری نخواهد داشت.

اقتصاد عرضه ارزهای دیجیتال در بورس به چه قیمتی؟

چندی پیش رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران درباره درباره احتمال قانونی شدن معاملات رمزارزها در بورس اظهار کرده بود که اکنون رمزارزها از هیچ جایگاهی در بازار سرمایه برخوردار نیستند، اما اگر روزی بانک مرکزی اقدام به ایجاد محیط قانونی برای آنها کند، در آن زمان تدابیری برای ابزارسازی رمزارزها اندیشیده می‌شود. وی با بیان اینکه در زمان صحبت از رمزارزها در واقع به نوعی صحبت از پول به میان است، به همین دلیل باید به طور حتم مقرراتی را برای آن در کشور مشخص کرد، گفت: ظرفیت قانونی رمزارزها در کشور فقط در مرحله استخراج است، رمزارز نوعی کالا است که در اختیار وزارت صنعت قرار دارد و مجوز می‌دهد تا عده‌ای آن را استخراج کنند، فعالیت رمزارز تا این قسمت قانونی است و ما مشکلی با آن نداریم و اگر روزی بانک مرکزی به موضوع رمز ارزها بپردازد و محیط قانونی برای آن ایجاد کند، در آن زمان تدابیری را برای ابزارسازی رمز ارزها اتخاذ می‌کنیم اما این اقدام لزوما به معنای استقبال ما از معاملات رمزارزها در بازار سرمایه نیست. در همین راستا ما در گسترش نیوز با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو پرداختیم و نظر وی را درباره این اتفاق پرسیدیم،‌ برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

حیدری

علی حیدری کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز درباره این سوال که آیا اکنون امکان ورود ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها در بورس فراهم است یا خیر؟ اظهار کرد: بر روی کاغذ این امر شدنی است اما در واقعیت خیر،‌ زیرا نرم افزار فعلی که زمانی از فرانسه خریداری شده است در حال حاضر نیاز به بروزرسانی دارد و با این میزان کاربر این نرم افزار هم اکنون پاسخگو نیست، پس نیاز است که این نرم افزار اول بروزرسانی شود.

دو شرط برای ورود رمز ارزها

وی افزود: شرط بروزرسانی این نرم افزار بورسی منوط است به پایان تحریم ها است و یا اینکه توسط بخش داخلی ساخته و ابداع شو و شرط بعدی این است که رمز ارزها در ایران هویت قانونی در ایران بگیرند و به عنوان کالا و یک واحد پولی پذیرفته شود.

حیدری بیان کرد: پذیرش رمز ارزها می تواند آغاز به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال در ایران باشد،‌البته در حال حاضر به صورت غیر رسمی توسط نهاد دولتی و شبه دولتی در حالت تئوری پذیرفته شده است و هزینه هایی صورت گرفته است، اگر با این الگوی فعلی یعنی دخالت شبه دولتی در رمز ارز بخواهیم پیش برویم و آنرا وارد بازار بورس کنیم،‌ جز ضرر برای بخش خصوصی نتیجه ای دیگری نخواهد داشت.

توهم دور زدن تحریم با رمز ارز

این کارشناس بازار سهام بیان داشت: رمز ارزاها در کشورهای مختلف بجز ایالات متحده امریکا پذیرفته نشده است و آخرین اظهار نظر رییس بانک مرکزی امریکا (فدرال رزرو) در این زمینه محتاطانه بوده و رمز ارزها را نپذیرفته است،‌در ایران نیز رمز ارز از نظر برخی توهم دور زدن تحریم به حساب می آید در صورتی که این یعنی منصوبین و مسئولین اصل ماجرا (اقتصاد، بازارسهام) را کنار گذاشته اند و به فرعیاتی همانند رمز ارز چسبیده اند.

سخن پایانی: ‌رمز ارزها بازاری است که فضای موازی را با بازار بورس ایجاد کرده است و عرضه آن در بورس فعلا در هاله ای از ابهام است البته این امر نه به ضرر بازار سرمایه است و نه به نفع آن،‌ ناگفته نماند که عرضه ارز دیجیتال در بورس به مدیریت بازار بورس برمی گردد که چقدر توانایی استفاده از این ظرفیت را دارد اگر به این سمت برویم که بتوانیم صندوق های مبتنی بر رمز ارزها را داخل بازارسرمایه ایجاد کنیم سبب ایجاد جذابیت های بیشتر و همچنین جذب سرمایه در بورس می شود.

مخلص کلام این است که از عرضه رمز ارزها در بورس می تواند به عنوان یک فرصت و یا یک تهدید برای بورس نام برد اما مهم این است که ما چگونه از آن استفاده کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها