|
کدخبر: 296661 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

روایت های عجیب از زنان گردشگر / بانوی ایرانی با دوچرخه پیام آور صلح شد

زمانی سفر کردن تنهایی برای زنان جزء آرزوهای محال به حساب می‌آمد اما امروزه سفر کردن جنسیت نمی‌شناسد و زنان گردشگر زیادی قدم به جزیره ها و شهرهای مختلف می‌گذارند.

گردشگری روایت های عجیب از زنان گردشگر / بانوی ایرانی با دوچرخه پیام آور صلح شد

سفر همیشه مورد توجه تمام افراد جامعه است؛ مردم از محدودترین زمان برای گشت و گذار استفاده می‌کنند. برای برخی سفر تنها برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت نیست. ماجراجویی، تجربه‌های جدیدی را برای افرادی که به دنبال مناطق بکر هستند ایجاد می‌کند. در دنیای امروز جنسیت، ملاک انتخاب کاری قرار نمی‌گیرد.

زمانی سفر کردن تنهایی برای زنان جزء آرزوهای محال به حساب می‌آمد اما امروزه سفر کردن جنسیت نمی‌شناسد و زنان گردشگر زیادی قدم به جزیره ها و شهرهای مختلف می‌گذارند.

صنعت گردشگری، فرصت‌های مختلفی را برای بانوان ایجاد کرده تا با خیال آسوده پا به این ماجراجویی مفرح بگذارند. نتایج نخستین گزارش جامعی که در حوزه «زنان در گردشگری» در همکاری با شاخه زنان سازمان ملل تهیه و در حاشیه نمایشگاه گردشگری برلین به مناسبت روز زن منتشر شده است، نشان می‌دهد در سراسر بخش‌های خصوصی و دولتی، زنان در گردشگری پتانسیلی برای استقلال مالی، به چالش کشیدن کلیشه‌ها و راه‌اندازی کسب و کار برای خود دارند و از همین رو بیشترین نیروی کار گردشگری در سراسر جهان را زنان تشکیل داده‌اند.

اکثر زنان گردشگر از سن جوانی شروع به سفر می‌کنند. افرادی که دائماً در سفر هستند سعی می‌کنند با برنامه‌ریزی دقیق مالی از هزینه های اضافی کم کنند تا بتوانند به شهرها و کشورهای مختلف سفر کنند. اغلب فکر می‌کنند این افراد از وضعیت مالی بسیار خوبی برخوردار هستند اما به گفته بیشتر آن ها این‌طور نیست و بیشتر سال را به طور سخت کار می‌کنند تا از پس هزینه‌های سفر بر‌آیند.

بسیاری از زنان گردشگر در صفحه‌های شبکه های مجازی خود به تقسیم اطلاعات سفر خود با دیگران اقدام می‌کنند و دیگران را هم در آن شریک می‌کنند.

زن گردشگری که قوانین را دور زد

برای اولین بار زنی از فرانسه راه را برای گردشگران خانم باز کرد. ژان بارت فرانسوی در سن ۲۶ سالگی جهانگردی را آغاز کرد. در زمانی که زنان فرانسوی اجازه سفر با کشتی‌های دریایی را نداشتند با یک کشتی اکتشافی دور جهان را سفر کرد. تبعیت از این قانون برای ژان بارت ماجراجو و عاشق سفر سخت بود به همین دلیل با پوشیدن لباس مردانه و به بهانه همراهی با یک گیاه‌شناس معروف به عنوان دستیار، راه خود را پیدا کرد و نام خود را به‌عنوان اولین زن جهانگرد جهان در تاریخ ثبت کرد.

جوان ترین بانوی گردشگر

جوان‌ترین بانوی گردشگر اهل کالیفرنیا است که از ۲۱ سالگی شروع به ماجراجویی در کشورهای مختلف کرده است. لکسی آلفورد در بخشی از سفرنامه خود در شبکه مجازی می‌گوید: من به دلایلی متفاوت، جاهای مختلفی را دوست دارم. من اندونزی را برای غواصی خیلی دوست دارم. ونزوئلا را به دلیل طبیعت زیبایش و مردم مهربانش دوست دارم. پاکستان مهمان نوازترین کشوری بود که من سفر کردم، چشم اندازهای کوهستانی این کشور فوق‌العاده است و مصر را برای تاریخش دوست دارم.

اولین زن جهانگرد ایرانی

حالا نوبت معرفی اولین زن گردشگر ایرانی است. پوپه مهدوی نادر با دوچرخه خود سفر به جهان را آغاز کرد. پوپه متولد ۱۳۵۲ است و در ۱۶ ماه و چهار روز تعداد زیادی از کشورها را با دوچرخه طی کرد. به گفته او بزرگ‌ترین آرزویش جهانگردی و حمایت کودکان بی‌سرپرست بود. تا به امروز در تمام عمرش به سمت همین دو هدف پیش رفت و شعار «عشق، دوستی و صلح جهانی» را به گوش دنیا رساند.

وجود بانوان، نجات دهنده حوزه های مختلف

سفر کردن تنهایی جسارت می‌خواهد که زنان ماجراجویی در این راه قدم برداشته‌اند. یکی از اهداف سازمان جهانی گردشگری رسیدن به برابری جنسیتی است. وجود زنان در تمامی بخش‌ها باعث رشد و نمو در آن حوزه می شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که سازمان‌هایی که تنوع و برابر جنسیتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، معمولاً عملکرد بهتری دارند. طبق همین قاعده، کشورهایی که زنان در نقش‌های دولتی و رهبری نقش بیشتری دارند، عملکرد بهتری در اقتصاد، آموزش و سیاست‌ داشته‌اند و حتی نرخ جرم و جنایت در این کشورها پایین‌تر است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها