|
کدخبر: 286284 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران ؛

روزهای سرد گردشگری / سفر برای مردم رویا می شود؟

در سفرهای داخلی نرخ تورهای مرتبط با سفرها، در ماه‌های مختلف در حال تغییر است. تا جایی که در برخی سفرها تا ۴۰ درصد شاهد افزایش قیمت هستیم. بسیاری از تور گردانان و گردشگران نمی توانند برای سفر برنامه‌ریزی کنند و دائماً باید در حال چک کردن قیمت باشند. این موضوع یکی از آسیب های مداوم در بحث گردشگری است.

گردشگری روزهای سرد گردشگری / سفر برای مردم رویا می شود؟

شرایط نامناسب اقتصادی باعث کاهش سفر میان مردم شده است. آن‌ها حتی اگر نیاز به سفر کردن داشته باشند ترجیح می‌دهند سفرهای کوتاه را انتخاب کنند تا هزینه زیادی برایشان بر جای نگذارد. اتفاقات اخیر در کشور و تحریم باعث کاهش جذب گردشگر خارجی هم شده است که تاکنون دولت برای آن کاری انجام نداده و بیشتر بهانه جویی برای پوشاندن این کاهش گردشگر دارد.

گسترش نیوز در این خصوص با رحیم یعقوب‌زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشد.

رحیم یعقوب زاده پیرامون وضعیت گردشگری در ایران گفت: به دلیل عوامل مختلف در کشور ما نمی‌توان سیاست های با ثباتی را پیش‌بینی کرد. به طبع بی ثباتی در نرخ‌ها و عوامل دیگر تأثیر بسزایی در حوزه گردشگری می‌گذارد. به طور مثال تغییرات پی‌درپی نرخ ارز و بی ثباتی آن یکی از عواملی است که در حوزه گردشگری تاثیر منفی دارد. بنابراین سیاست‌گذاری و تصمیم گیری در حوزه گردشگری داخلی و بین المللی بسیار سخت می‌شود.

یعقوب-زاده

قیمت تورها براساس فصل تغییر می‌کند

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در سفرهای داخلی قیمت تورهای مرتبط با سفرها، در ماه‌های مختلف متفاوت است. تا جایی که در برخی سفرها تا ۴۰ درصد شاهد افزایش قیمت هستیم. بسیاری از تور گردانان و گردشگران نمی توانند برای سفر برنامهریزی کنند و دائماً باید در حال چک کردن قیمت باشند. این موضوع یکی از آسیب های مداوم در بحث گردشگری است.

این کارشناس ادامه داد: عمده‌ترین آسیبی که در این خصوص به کشور ما وارد می شود، عدم بهره حداقلی که حتی در حوزه گردشگری بین الملل هم نمی‌توانیم بهره حداقلی را ببریم. یک بخشی از مشکلات بحث اقتصادی مانند نرخ ارز است که به طبع آن افزایش نرخ ها را داریم و بی ثباتی در قیمت ها را به همراه دارد.

یعقوب‌زاده افزود: مسائل سیاسی هم در کشور ما باعث افول گردشگری شده است که مربوط میشود به سیاست های کلان کشور. زمانی که روابط ما با کشورهای دیگر از جمله مبادی عمده گردشگر مانند اروپا، چین و غیره مناسب نباشد در حوزه گردشگری بین‌المللی تأثیر می گذارد.

ناکارآمدی مدیران گردشگری ایران را تضعیف کرد

وی در ادامه گفت: مشکلات دیگری به جز بحث های اقتصادی و سیاسی هم وجود دارد از جمله عوامل جغرافیایی که در کاهش گردشگر تأثیر گذار است؛ به طوری که امسال شاهد تعطیلی برخی مراکز اقامتی استان ها به دلیل کمبود گاز بودیم. مشکلات جغرافیایی آن‌چنان که در کشور ما تاثیر می‌گذارد باید ناشی از بی مدیریتی و ناکارآمدی دانست. اگر صرفاً سرما باشد که در همه کشورها خصوصاً اروپا شاهد آن هستیم. کشور همسایه خودمان ترکیه و ارمنستان هوای بسیار سردی دارد. آیا گردشگری آن هم تعطیل شده است؟ برای جواب این سؤال باید گفت؛ خیر هر روز هم بر تعداد گردشگران این کشورها افزوده می‌شود. اگر طرز فکرمان این‌طور باشد پس باید گردشگری این کشورها به دلیل برف و هوای سردتر در کل خوابیده باشد. این مشکلات تنها به واسطه بی مدیریتی در کشور ما است.

رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران ضمن بیان بهانه‌های دولت برای کاهش گردشگر اظهار کرد: دولت باید شرایط عمومی را پیش‌بینی کند و به طبع آن تصمیم‌گیری کند. آلودگی هوا یکی از بهانه‌های دولت بود که خود حدیث مفصل است. بحثی که هرسال تکرار می شود و امیدی برای بهبودی آن هم وجود ندارد.

یعقوب‌زاده با اشاره به فرصت گردشگری زمستانی برای جذب مسافر بیان کرد: سرما به تنهایی نباید باعث کاهش سفر شود. در دنیا به گردشگری زمستانه بسیار تخصصی نگاه می‌کنند. گردشگری زمستانه انواع مختلف از جمله اسکی و ورزش های زمستانی دارد. کشور ما هم به طور کامل پتانسیل استفاده از آن ها را دارد؛ پیست دیزین و آبعلی از جمله این موارد است که متاسفانه نادیده گرفته شده است.

وزارتخانه ضعیف گردشگری

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متولی گردشگری کشور ما که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، بسیار ضعیف و منفعل عمل می‌کند. هیچ برنامه و اقدامی برای جذب گردشگر انجام نمی‌دهند. هر اتفاقی که در کشور می‌افتد بهانه کاهش گردشگر را می‌کنند از جمله کرونا، آلودگی، سرما، تحریم غیره است. متأسفانه معاونت گردشگری وزارتخانه بسیار ضعیف عمل می‌کند. در سال گذشته به هیچ وجه از سمت وزارتخانه اقدام مؤثری صورت نگرفت.

این فعال گردشگری در ادامه گفت: آقایان بهانه عدم ارتباط با کشورهای دیگر را می آوردند پیشنهاد ما این است حداقل از کشور‌های دوست برای جذب گردشگر از جمله روسیه و چین از این فرصت و ظرفیت استفاده کنند. تحریم وجود دارد اما بازارهای این کشورها را می توانیم داشته باشیم.

استانبول ارزان تر از کیش

یعقوب‌زاده ضمن ارائه پیش‌بینی وضعیت سفرهای نوروزی در سال جدید گفت: فرهنگ و انگیزه سفر کردن به دلایل مختلف در کشور ما افزایش پیدا کرده است. هرسال گردشگری داخلی روند رو به افزایشی داشته است اما در ۲ سال گذشته به واسطه افزایش بی رویه و بدون نظارت قیمت‌ها سفر هم کاهش داشته است. درآمد سرانه استانبول از کشور ما بیشتر است اما قیمت سفر به استانبول ارزان‌تر از سفر به کیش در کشور خودمان برای گردشگر در می‌آید. به واسطه کاهش قدرت خرید و شرایط بد اقتصادی پیش‌بینی ما این است که امسال تعداد سفرها نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد و به نظر می‌رسد ترجیح مردم برای سفر شهرهای نزدیک و یک روزه باشد. اما همچنان گردشگری داخلی نسبت به گردشگری خارجی ملموس‌تر است و به شدت آن رکود را تجربه نمی‌کند.

وی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود در خوش‌ بینانه‌ترین حالت ممکن تا چند سال آینده گردشگری بین‌المللی ما به ۴ میلیون نفر خواهد رسید. این آمار کمتر از خیلی از کشورهای منطقه است. گفته شده روادید ۵۰ کشور حذف خواهد شد که بیشتر یک صحبت است و اقدامی برای آن انجام نشده است. حتی ۳۰ درصد هم قیمت‌ها کاهش پیدا کند، باز هم گردشگری بین‌المللی ما با وضعیت موجود سیاسی رونق نخواهد گرفت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها