|
کدخبر: 276020

اقامتگاه بوم‌گردی، شیوه‌ای ارزان برای سفر

همتی کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه اقامتگاه بومی یک شیوه جذب گردشگر و گردشگری ارزان نرخ است، گفت: مهدی‌شهر و ایلات سنگسر پیشگام توسعه این نوع گردشگری در استان هستند.

محمد کاظم همتی با بیان اینکه اقامتگاه‌های بومی شیوه خوبی برای جذب گردشگر هستند، ابراز کرد: استان سمنان و به خصوص مهدی‌شهر به واسطه وجود عشایر، از جمله ظرفیت‌های جذب گردشگر بومگردی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه مهدی‌شهر و ایلات سنگسر مهم‌ترین مزیت اقتصاد بومگردی استان سمنان هستند، افزود: همانطور که در سفر سال قبل رئیس‌جمهوری به استان سمنان نیز مصوب شد، دو مقوله مهم دامداری و گردشگری، مزیت‌های اصلی اقتصادی مهدی‌شهر و ایلات سنگسر محسوب می‌شود که دولت بر روی آن برنامه‌ریزی خوبی داشته است.

افتتاح بومگردی

کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه مصوبه مهدی شهر قطب دامپروری در دست اجرا است و مطالعات آن انجام می‌شود، بیان کرد: چقدر زیبنده است که در کنار همین مصوبه، مقوله گردشگری و بومگردی نیز در دستور کار میراث فرهنگی استان سمنان قرار گیرد که خوشبختانه خبرهای رسیده نشان از این می‌دهد که توجه اخیراً به این بخش افزون شده است.

همتی با بیان اینکه یکی از مصادیق این توجه افتتاح یک بومگردی عشایری ویژه گردشگران است که روز گذشته به بهره‌برداری رسید، گفت: این طرح بسیار قابل توجه و جالب بود چرا که سابقاً چنین مواردی در دستور کار میراث فرهنگی نبود و امروز شاهد هستیم که بالاخره بعد از سال‌ها اعتراض فعالان حوزه گردشگری، این اداره کل تغییر رویه داده و توجه بیشتری به گردشگری کم هزینه به جای افتتاح هتل دارد.

 دامداری و گردشگری، مزیت‌های اصلی مهدی‌شهر

وی با بیان اینکه شرایط امروز اقتصادی دیگر نمی‌گذارد مردم از هتل استقبال کنند در نتیجه امروز زمان توسعه بومگردی و عشایری و روستایی است، بیان کرد: عشایر سنگسر و روستاهای استان سمنان آنقدر مزیت و ظرفیت دارد که اصلاً هیچ نیازی به هیچ مزیت دیگری نباشد لذا روستاها و عشایر استان به تنهایی می‌توانند پذیرای تمام مسافران و گردشگران استان باشند.

ترویج گردشگری ارزان

این کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه در مهدی‌شهر (سنگسر) چهار هتل وجود دارد که ظرفیت خوبی برای گردشگری است اما به واقع باید توجه داشت که دوران پساکرونا و شرایط اقتصادی مردم، کمتر فرصت استفاده از هتل‌ها را می‌دهد، گفت: این شهرستان خوشبختانه دارای ۲۱ اقامتگاه بوم‌گردی و از همه مهم‌تر ۱۵ اقامتگاه سنتی است که نشان می‌دهد مزیت اصلی مهدی‌شهر در کنار دامپروری، گردشگری تعریف شده است.

همتی با بیان اینکه طبق گفته مسئولان استان سمنان یک مجموعه گردشگری کشاورزی نیز در سنگسر فعال است، تاکید کرد: این امر به وضوح نشان می‌دهد که گردشگری مبتنی بر زیست‌بوم فرهنگی و اقتصادی مهدی شهر بالاخره شکل گرفته و می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر شهرستان‌های استان سمنان هم باشد.

وی با بیان اینکه عشایر«سنگسر» پیشگام توسعه بومگردی و گردشگری بومی شده‌اند که باید از آن استقبال کرد، گفت: امیدواریم این مدل که در مهدی‌شهر اجرا شده در دیگر نقاط استان سمنان هم اجرایی شود چرا که در دوران پساکرونا که شرایط اقتصادی نامناسب است می‌تواند در ترویج گردشگری ارزان بسیار تاثیر‌گذار باشد.

روز گذشته یک مجموعه اقامتی عشایری در مهدی‌شهر با حضور مسئولان افتتاح شد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها