|
کدخبر: 272669 نعیمه صفری تبار

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران؛

دلایل جلوگیری از ورود مسافران ایرانی به این کشورها / ایرلاین‌ها می‌توانند به مالزی پرواز داشته باشند

مدت‌زمانی است که بحث دیپورت مسافران و گردشگران ایرانی از کشورهای دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. در هفته‌های گذشته تعدادی از مسافران ایرانی از فرودگاه بلغارستان برگشت‌خورده‌اند. در این گزارش به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.

گردشگری دلایل جلوگیری از ورود مسافران ایرانی به این کشورها / ایرلاین‌ها می‌توانند به مالزی پرواز داشته باشند

برگرداندن مسافران از مبدأ هر کشوری به مقصد سایر کشورهای اتحادیه اروپا در هر زمانی ممکن است. پلیس مرزی به هر علتی شواهد و مدارک مسافر را مبنی بر قصد سفر توریستی فرد تائید نکند و فرد مشکوک به بازنگشتن به کشور مبدأ باشد، در فرودگاه برگردانده خواهد شد. البته مدتی است که این مسئله برای مسافران و گردشگران ایرانی مشکل‌ساز شده است. تعدادی از شهروندان ایرانی که به انگیزه توریستی به شهر وارنا در بلغارستان سفرکرده بودند، باوجود آن‌ که ویزای توریستی این کشور را داشتند، در فرودگاه مورد بازجویی پلیس مرزی بلغارستان قرار گرفتند و پس از چند ساعت، از این کشور اخراج شدند و به ایران برگشتند. برای اطلاع بیشتر از این موضوع با حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم. با گسترش نیوز همراه باشید.

تنها داشتن ویزا برای مسافران کافی نیست

حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران پیرامون برگرداندن مسافران ایرانی از فرودگاه بلغارستان گفت: کشور بلغارستان در حوزه کشورهای اروپایی قرار دارد و به همین دلیل فضایی وجود دارد که برخی از گردشگران به مهاجرت غیرقانونی از این طریق فکر می‌کنند.  بعد از این اتفاق‌هایی که شاهدش بودیم یک سری سخت‌گیری‌هایی از سوی کشورها ایجاد شد. البته لزوماً افرادی که از کشور خارج می‌شوند، به این معنا نیست که بروند و دیپورت شوند. این موضوعات تنها سیگنال‌های نیروهای امنیتی آن کشورها را فعال می‌کند که پارامترهایی را در نظر می‌گیرند و اجازه ورود به کشورشان را نمی‌دهند.

حرمت-الله-رفیعی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: طبعاً گرفتن ویزا به معنای ورود صد درصدی مسافر به خاک آن کشور نیست. در کشور خودمان هم شاهد این قبیل اتفاقات هستیم. همه کشور‌ها در بدو ورود با وجود داشتن ویزا، گذرنامه را پلیس چک می‌کند که از لحاظ امنیتی کنترل کنند. فرد اجازه ورود به آن کشور را دارد یا خیر. همچنین چک می‌کنند که فرد سابقه‌ای در کشور دیگر نداشته باشد و تصمیم نهایی آنجا اعمال می‌شود.

ویزا برای گردشگران باید از فیلتر رد شود

رفیعی اضافه کرد: تقریباً دو هفته قبل بود که کشور بلغارستان یک گروه ۱۰ نفرِ از گردشگران را بازگرداندند. جلسه‌ای با این افراد و مدیرعامل آژانسی که اعزام کرده بود هم حضور داشت؛ به نظر می‌رسد یک مقدار سخت‌گیری بیش‌ از اندازه انجام‌ شده است. چند سال گذشته کشور گرجستان با یک خانم ایرانی برخورد بسیار نامناسب را داشتند. معاونت محترم گردشگری رایزنی با سفیر این کشور انجام داد که این مشکلات کمتر پیش آید.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: بر همین اساس مقرر شد که ویزا برای افراد در خود کشور بررسی شود و از همین‌جا اجازه خروج نداشته باشند. شرکتی که کار ویزا را انجام می‌دهد باید این مسائل را لحاظ کند. نفس عمل ایراد داشت که از ورود گردشگران ایرانی جلوگیری شد. برخورد خوبی با آن‌ها انجام نشد اما کار آن‌ها هم خلاف قانون نبود. ما از دفاتر گردشگری خودمان این درخواست را داریم که یک اطلاعاتی از ورود و خروج مسافران داشته باشند و به هر قیمتی و برای کسب درآمد مسافرانی را نفرستند که باعث ایجاد مشکل برای کشور شود.

ایرلاین‌های ایرانی برای ورود به کشور مالزی تحریم نیستند

حرمت الله رفیعی در خصوص قطع پروازها به مقصد مالزی گفت: مالزی مانند بلغارستان یکی از مقاصد گردشگری کشور ما بود و در یک مقطع زمانی هم بسیاری از هم‌وطن‌های ما در آنجا سکونت گزیدند. تقریباً ۳ هزار خانوار در این کشور زندگی می‌کردند اما پس‌ از این که ارزش پولی کشور ما کم شد، از تعداد گردشگران به این مقصد کاسته شد و  کسانی که در این کشور زندگی می‌کردند، ترجیح دادند یا به کشور بازگردد یا مقصد دیگری را برای زندگی انتخاب کنند. در دولت این کشور تغییراتی صورت گرفت و کرونا بهانه‌ای شد تا به‌طور کامل مرزهای مالزی به‌تمامی کشورها بسته شود.  به نظر می‌رسید با این کار بیشتر می‌خواستند جا‌به‌جایی دولت خود را کنترل کند. تمامی افرادی که در مالزی زندگی می‌کردند حتی افراد خود کشور هم کمی با مشکل در تردد روبه‌رو شدند.

وی تصریح کرد: آخرین پرواز به سمت مالزی ۲ هفته پیش انجام شد، بر اساس اعلام قبلی مالزی به علت اجرای تحریم‌های امریکا به ایرلاین‌های ایرانی سوخت ارائه نمی دهد. البته این روند به معنای ممنوعیت ورود هواپیماهای ایرانی به مالزی نیست. همان طور که می دانید، مسیر مالزی طولانی است و هواپیمایی که به این مقصد می‌رود، باید سوخت‌گیری انجام دهد. به طور مثال برای پرواز در مسیرهای کوتاه‌تر، سوخت‌گیری یا در خود ایران انجام می‌شود و یا با هواپیماهایی انجام می‌شود که سوخت را می‌تواند در رفت و برگشت ذخیره داشته باشند. در این چند سالی هم که ایران تحریم بود و به مالزی پرواز داشت، از کشورهای واسطه سوخت‌گیری می‌کردیم. در شرایط فعلی سختگیری‌ها بیشتر شد و به این کشورها هم دیگر اجازه سوخت‌دهی به ایران داده نشد.

رفیعی در پایان گفت: متأسفانه اتفاقی که رخ داد، این بود که نرخ بلیت به این مقصد بسیار سرسام‌آور بالا رفت. ایرلاین‌های واسطه باعث به وجود آمدن این اتفاق شدند و هزینه سفر به مالزی بسیار گران شد.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها