|
کدخبر: 270979 نعیمه صفری تبار

گفت‌وگوی گسترش نیوز با نائب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس؛

نباید تنها به گردشگری زیارتی اکتفا کرد

محمدعلی محسنی بندپی گفت: وقتی صحبت از گردشگری می‌شود، بیشتر مواقع بحث گردشگری بین‌المللی و استفاده از ظرفیت گردشگران خارجی مدنظر است و در زمان تحریم محدودیت ها حوزه پرواز، ترددهای زمینی، دریایی و حتی سفرهای ریلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

گردشگری نباید تنها به گردشگری زیارتی اکتفا کرد

گردشگری، یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های جهان  و جزو کسب‌وکارهای پردرآمد برای کشور محسوب می‌شود. براساس گزارش‌های رسمی گردشگری ۲ برابر نفت سود دارد که هرساله کشورها با جذب گردشگران جدید، درآمد ارزی خود را بالا می‌برد. تحریم‌های اقتصادی ۳۲ ساله علیه کشور ایران، این صنعت را در تنگنا قرار داده است. گسترش نیوز در این رابطه با محمدعلی محسنی بندپی نائب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخته است.

ظرفیت‌های گردشگری باید گسترش یابد

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مردم مازندران در خصوص اثر تحریم ها به حوزه های مختلف گردشگری گفت: وقتی صحبت از گردشگری می‌شود، بیشتر مواقع بحث گردشگری بین‌المللی و استفاده از ظرفیت گردشگران خارجی مدنظر است و در زمان تحریم محدودیت ها حوزه پرواز، ترددهای زمینی، دریایی و حتی سفرهای ریلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. محدودیت‌های ارزی و ترددی از آثار سوء تحریم‌ها است. همچنین بسیاری از شرکت‌های معتبر توریستی در کشورهایی که دچار تحریم هستند، دچار محدودیت‌هایی می‌شوند که برایشان خوشایند نیست. بنابراین تحریم می‌تواند در همه جهات تأثیرگذار باشد. به این‌گونه که هم توریست‌های گردشگری را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و هم توریست‌هایی که به خاطر آثار فرهنگی و میراث فرهنگی به کشورهای مختلف مراجعه می‌کنند. در بحث صنایع‌دستی نیز با مشکل رو به شدیم. بنابراین تحریم‌ها به ذات می‌توانند بنا به دلایل مختلفی محدودیت در گردشگری ایجاد کنند.

بندپی

بندپی اظهار کرد: حتی در گردشگری سلامت هم تحریم‌ها به‌ طور جدی تأثیرگذار است. در واردات تجهیزات پزشکی محدودیت وجود دارد؛ در حوزه داروهای بیماران خاص و یا حتی در بیماران عادی هم این محدودیت‌ها دیده می‌شود. خود به‌ خود گردشگری سلامت علی‌رغم همه زیرساخت‌ها و دامنه‌ها که در کشور وجود دارد،  به‌طور مستقیم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. بنابراین تحریم‌ها نه‌ تنها در همه عرصه‌ها از جمله تولید، اشتغال و توسعه می‌تواند مؤثر باشند؛ در گردشگری هم می‌تواند تأثیرات مخرب خود را بر کشورهایی که گردشگری بین‌المللی دارند بگذارد.

در تمامی حوزه‌ها باید گردشگر داشته باشیم

وی ضمن اشاره به راهکارهایی برای کاهش آسیب‌های ناشی از تحریم بر صنعت گردشگری گفت: درزمان تحریم پرداختن به گردشگران درون کشور و استفاده از حداکثر ظرفیت گردشگری می‌تواند این صنعت را راه بی اندازد. یکی از این را‌ه‌ها در زمان تحریم استفاده از حداکثر ظرفیت گردشگری درون کشور است. غیر از پرداختن به گردشگری بین‌المللی در شرایط فعلی، دومین بحث برقراری ارتباط با کشور‌های همسایه است. به‌ نوعی هم‌اکنون در منطقه با جمعیت حدود ۷۰۰ میلیون نفر بازار خیلی خوبی در حوزه گردشگری داریم و سومین بحث اشتغال‌های فرهنگی ما است که در صحبتی که هفته پیش با سفیر ایران در عراق داشتیم اعلام کردند که ما در کشور عراق ۷میلیون زائر داریم و عراق در کشور ما ۳ میلیون گردشگر و زائر وجود دارد.

نائب رئیس فراکسیون گردشگری در ادامه اضافه کرد: دومین راه‌حل این است کشور تنها به گردشگری زیارتی اکتفا نکند و از سایر بخش‌های گردشگری هم استفاده کند. به‌طور مثال کشور ایران تنها به زائرانی که در زمان مراسم‌های مذهبی مراجعه می‌کنند، بسنده کرده است. ایران از ظرفیت‌های دیگر خود استفاده نمی‌کند. از این ظرفیت‌ها می‌توان هم در توریست سلامت استفاده کرد و هم در گردشگری‌های سیاحتی.

بندپی در پایان گفت: اخیرا با سفیر ایران در عراق جلسه ای داشتیم که بحث استفاده حداکثری از ظرفیت گردشگری در کشور مطرح شد. کشور‌هایی که ما با آن‌ها اشتراک منافع داریم و آن‌ها برای اهداف دیگری وارد کشور ما می‌شوند. از آن ظرفیت هم می‌توان استفاده کرد که سفیر عراق از این موضوع استقبال کرد. بحث بعدی این است که ما خواه‌ناخواه باید به سمت رفع تحریم پیش برویم؛ یعنی مذاکره‌کنندگان باید در نظر داشته باشند که علی‌رغم اینکه ما باید در درون همه بخش‌های اقتصادی، اقتصادمان را درون‌زا برونگرا کنیم اما ما خواه‌ناخواه باید با دنیا تعامل داشته باشیم تا بتوانیم از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

 

  • حسن فیروزه خراسان شمالی ارسالی در

    با سلام و عرض ادب نه تنها درآمد.گسترش و ترویج دین عزیزمان .اما با کدام حمایت با کدام آموزش با کدام سرمایه مالی ...آب در خانه ما گرد جهان میگردیم .دادو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها