|
کدخبر: 270919 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز؛

رمز و راز ارزان سفر کردن در ایران

یکی از اجزا جدانشدنی زندگی افراد سفر کردن است که با توجه به گرانی‌ها، مردم تلاش می کنند، سفر با هزینه مناسب‌تر داشته باشند. در این گزارش به بررسی برخی از سبک‌های سفر پرداخته‌شده است.

گردشگری رمز و راز ارزان سفر کردن در ایران

سفر سبک و روش‌های مختلفی دارد که گردشگران با توجه به سلیقه و نوع بودجه سبک‌های مختلفی را برای سفر انتخاب کنند. هر یک از سبک‌ها دارای مزایا و معایب مختلفی دارد که مختص به خود است. انواع سفر به موارد مختلف دسته‌بندی می‌شود. بعضی سفر‌ها کاری و تعدادی از سفرها تفریحی است. از دیگر عوامل که در سفر مورد توجه قرار می‌گیرد، بودجه‌ای که مسافران برای آن در نظر می‌گیرند.

سفر با تور

یکی از سبک‌های سفر را می‌توان سفر همراه با تورهای گردشگری نام برد. آژانس‌های مسافرتی اغلب به برگزاری تورهای مختلف می‌پردازند؛ از سفرهای یک‌روزه نزدیک تا سفر به اروپا و دور دنیا که اغلب دوست داران خود را دارند.

سفر_تور

از مزایای سفر با تور‌ها این است که زمان گردشگران به‌درستی برنامه‌ریزی می‌شود. در تورهای گردشگری زمان پرت وجود ندارد. وجود تور لیدر در سفرهای گروهی باعث می‌شود تا مقاصد تفریحی و تاریخی به‌درستی شناخته‌ شوند. برای رفتن به این مقاصد برنامه‌ریزی صورت گرفته است و دیگر نیازی نیست که خود گردشگر به بررسی نقاط تفریحی هر شهر بپردازد. تورها اغلب دارای وعده‌های غذایی هستند و ذهن گردشگران از این لحاظ آسوده است. نکته دیگر سفر با تور ارتباط‌گیری افراد با یکدیگر است. خصوصاً برای افرادی که علاقه به دوست‌یابی و روابط اجتماعی دارند، این سبک سفر‌ها بسیار موردتوجه قرار می‌گیرد.

سفر با تور دارای معایبی است که یکی از این موارد را می‌توان زمان‌بندی مشخص برای انجام تفریحات دانست که اگر امکان حضور به هر دلیل را نداشته باشید، آن برنامه را از دست می‌دهید. بسیاری از تورها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شوند که حداکثر جاذبه‌های توریستی یک مکان را درزمانی محدود به مسافران نشان بدهند که باعث خستگی گردشگران در بیشتر مواقع می‌شود.

تورها دارای پکیج‌های متنوعی هستند که گردشگران بسته به هزینه و نوع توقع از امکانات می‌توانند رزرو کنند. با تمام این تفاسیر بسیاری از افراد سفر فردی را به سفر‌های دسته‌جمعی و تورها ترجیح می‌دهند.

سفر انفرادی

بسیاری از افراد حتی اگر مجرد نباشند، گاهی ترجیح می‌دهند که به‌ تنهایی سفر کنند. این نوع از سفر مزیت‌های خاص خود را دارد. مثلاً می‌توانید هر چیزی که خواستید بخورید، هرچقدر خواستید در مقصد موردنظر توقف کنید و از هر جاذبه‌ای که دوست داشتید دیدن کنید. این نوع سفر، آزادی عمل بیشتری به ما می‌دهد و استقلال ما را بیشتر می‌کند. البته افرادی که تنها سفر می‌کنند گاهی ممکن است لحظات سختی را تجربه کنند و نیاز به هم‌سفر را احساس کنند اما درمجموع، سفر تنهایی فرصتی است که چیزهای زیادی به ما می‌آموزد.

در چنین سفرهایی باید برخی از نکات امنیتی را بیشتر موردتوجه قرار داد. مثلاً بهتر است که یک نفر را از برنامه‌ی سفرتان مطلع کنید. کپی از مدارک خود همراه داشته باشید. آدرس و تلفن محل اقامت را همیشه همراه ببرید. مراقب وسایل شخصی خود باشید و کلید و کیف پولتان را هیچ‌وقت فراموش نکنید و جا نگذارید.

حمل‌ونقل

در عمل می‌بینیم که بخش بزرگی از بودجه هر سفر بابت هزینه‌های حمل‌ونقل مصرف می‌شود و بخشی از زمان سفر هم در درون وسایل نقلیه و در حال جابه‌جایی می‌گذرد. برای سفر به مقاصد داخلی تقریباً هر سه وسیله نقلیه به شرطی که بتوانند انتظارات مسافران را برآورده کنند، انتخاب مناسبی هستند. برای انتخاب وسیله نقلیه باید به یک سری موارد توجه داشت. انتخاب زمان سفر بسیار امر مهمی است. به‌طور مثال در زمان نوروز جاده‌ها بسیار شلوغ و بهتر سفر با قطار یا هواپیما انجام شود.

قطار+کرج

انتخاب نوع وسیله حمل‌ونقل بسته به زمان سفر و بودجه متفاوت است. هواپیما در بیشتر مسیرها و تمامی زمان‌ها گران‌تر از دیگر وسیله‌های حمل‌ونقل است که گاهی در زمان‌های خاص می‌توان بلیت با نرخ مناسب‌تر پیدا کرد.

اکثر افراد برای سفر قطار را انتخاب می‌کنند تا در کنار هزینه مناسب‌تر، سفری خاطره‌انگیزتری را تجربه کنند. و بعضی دیگر که سفرهای دست جمعی را انتخاب می‌کنند . آنها ترجیح می‌دهند با وسیله شخصی سفر خود را طی کنند تا از طبیعت و مناظر هم استفاده لازم را داشته باشند.

با توجه به تمام مواردی که گفته شد، سبک‌های مختلف سفر، در شرایط متفاوت وجود دارد. زمان و مقصد در انتخاب نوع سفر و حمل‌ونقل بسیار متفاوت است. در کل همه ما در زندگی روزمره مدام با انواع و اقسام استرس‌ها و تنش‌ها مواجه هستیم و همه این عوامل باعث خستگی و فرسودگی ذهنی می‌شود اما اگر چند روزی به خود مرخصی بدهید و به سفر بروید تازه متوجه ارزش و اهمیت داشته‌ها و آدم‌های دوروبرتان می‌شوید و آرامش و رضایتی لذت‌بخش را تجربه خواهید کرد. به‌قول‌معروف «تا چیزی را از دست ندهید قدر آن را نخواهید دانست! » به‌این‌ترتیب یکی از بهترین فواید سفر کردن آرامش ذهنی و خلاقیتی است که به ما می‌دهد و به ما انرژی لازم برای ادامه زندگی را می‌دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها