|
کدخبر: 265659 نعیمه صفری تبار

در گفت‌وگو گسترش نیوز با پژوهشگر حوزه گردشگری مطرح شد:

جانی تازه برای صنعت گردشگری با این راهکار

آمارها و ارقام بیانگر افزایش ۴۰ درصدی گردشگران در سال ۲۰۲۱ است ؛ سالی که کرونا به طور کلی همه مشاغل را تعطیل کرد تنها ورود گردشگر به مدت دو تا سه ماه تعطیل شد و بعد از آن مجوزی صادر شد که گردشگران در غالب گردشگر سلامت و گردشگر تجاری فعالیت خود را از سر بگیرند.

گردشگری جانی تازه برای صنعت گردشگری با این راهکار

«علی بهادری جهرمی» چند روز پیش در توئیتی اعلام کرد: تازه‌ترین گزارش نهادهای بین‌المللی نشان می‌دهد، صنعت ‎گردشگری ایران که در سال ۲۰۲۰ منفی ۴۵درصد رشد داشته، در ۲۰۲۱ با رشد ۴۰ درصدی، به ۲۰۲هزار میلیارد تومان رسیده است. میزان اشتغال در این صنعت نیز ۵.۱ درصد افزایش داشته است و گردشگران خارجی ۲.۵میلیارد دلار در ایران خرج کرده‌اند. برای بررسی این آمار با معاون اسبق گردشگری به گفت‌وگو پرداخته‌ایم. با گسترش نیوز همراه باشید.

راه‌در‌‌رویی برای جذب گردشگر در زمان کرونا

ولی تیموری پژوهشگر گردشگری در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با آمار منتشر شده گفت: در سال ۱۳۹۸ درست ۲ ماه قبل از کرونا عدد گردشگری ورودی کشورمان یعنی تعداد خارجی هایی که در قالب گردشگر، وارد کشور شده بودند ۸ میلیون هشتصد وشصت و پنج هزار نفر بودند؛ اگر از این عدد بخواهیم متوسط هزینه کرد گردشگر خارجی در کشور را محاسبه کنیم، هزار وپانصد دلار است. یعنی چیزی حدود ۱۳ میلیارد ۳۰۰ میلیون دلار ارز وارد کشور شد و عددی که در آمارهای جدید در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ آورده شده است دو میلیارد و پانصد میلیون دلار گزارش شده است. سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ علی رغم اینکه فشارهایی از ناحیه ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت وجود داشت و ورود گرشگران خارجی را ممنوع اعلام کردند، ما یک مجوز و فرصت از خود ستاد ملی کرونا گرفته بودیم که در قالب گردشگران تجاری و گردشگری سلامت، خارجی‌ها وکسانی که در این زمان وارد کشور می‌شدند را بپذیریم. نکته دیگر این است که روادید ورود گردشگران خارجی برای غیر از کسانی که تحت عنوان گردشگر تجاری و گردشگران سلامت برای تفریح و بازدید‌های تاریخی اوایل آذر ماه، دولت جدید رسما گرفتن و این عدد مربوط به قبل از آن دوره است.

نگاهی تازه جان گردشگری را نجات می‌دهد

وی تصریح کرد: اگر به صنعت گردشگری کمک شود و یک رویکرد و نگاه مثبتی به صنعت گردشگری اتفاق بیافتد، علی رغم همه مشکلاتی که وجود دارد، این صنعت می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و از نظر اقتصادی کمک ویژه‌ای به کشور کند.

تیموری در ادامه گفت: همانطور که در سال ۱۳۹۸ با تمام مشکلاتی که برای کشور به وجود آمد از جمله سیل و بارندگی که اوایل سال بود و بعد از آن نا آرامی‌های داخلی و سپس خروج امریکا از برجام یا مسائل منطقه‌ای و... راه افتاد. با تمام این مسائل ما چیزی حدود ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز آوری داشتیم. این میزان عدد قابل توجهی است، البته که می‌دانیم این مبلغ یک درصد ظرفیت کشور هم نیست و قطعا باید خیلی بیشتر از این اعداد باشد همین موضوع خود یکی از مسائلی است که اهمیت گردشگری را برای کشورمان در ابعاد اقتصادی و فرهنگی نشان می‌دهد، که انتظار می‌رود برای توسعه آن کار ویژه‌ای باید انجام شود.

ولی-تیموری

رقابت ناعادلانه گردشگری فرهنگی و گردشگری سواحل

تیموری در پاسخ به این سوال که با توجه به آثارباستانی و جهانی که در کشور ثبت شده است چرا گردشگران بیشتر ترکیه را برای سفر انتخاب می‌کنند، گفت: نوع گردشگری و سلیقه هایی که برای سفر وجود دارد در همه جای دنیا متفاوت است. عده‌ای هستند که به آنها گردشگران فرهنگی گفته می‌شود و این‌ها با یک اهداف فرهنگی معمولا به مقاصد سفر می‌کنند، دیگری گردشگرانی هستند که برای تفریح و سفر، سواحل گردشگری را انتخاب می‌کنند که برای پر کردن اوقات فراغت خود و خرید کردن و مسائلی از این دست این کشور را مورد توجه قرار می‌دهند. نکته بعدی این است که نوع خدمات و سلیقه هایی است که گردشگر انتظار دارد و مقایسه مالی که انجام می‌دهد ترجیح می‌دهد به یک کشور خارجی سفر کند تا با همین هزینه به یک شهر در ایران برود.

این پژوهشگر ادامه داد: گردشگری یک فرآیند دو طرفه است یعنی همانطور که ما دوست داریم از کشور‌های مختلف توریست داشته باشیم طبیعتا آن کشور‌ها هم این انتظار را دارند که از کشور ما به آن مقاصد سفر کنند و اتفاقا این روند دو سویه است که اصطلاحا گردشگری را پایدار و متوازن می‌کند. اما نکته مهم اینجاست که ما به عنوان یک مقصد گردشگری چقدر می‌توانیم بین گردشگران ورودی و گردشگران خروجی توازن برقرار کنیم. موفقیت کشورها در حوزه گردشگری آن‌جا خود را نمایان می‌کند که آن کشور چقدر توانایی ایجاد توازن را دارد، باید به میزانی نباشد که فقط گردشگر بدهیم و نتوانیم گردشگری را جذب کنیم. یکی از سیاست هایی که در طول چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

تیموری میزان این توازن را در چند سال اخیر بررسی کرد و گفت: اگر به ۱۰ سال قبل برگردیم تعداد گردشگران خروجی از ایران حدود ۱۰ میلیون نفر بود که تنها ۴میلیون و هشتصد هزار نفر آن گردشگر ورودی را شامل می‌شد. وقتی آمار عدد‌ها را بررسی می‌کنیم، مشاهده می‌شود که در سال ۹۷ برای نخستین بار تعداد گردشگران خروجی از تعداد گردشگران ورودی کمتر بوده است. در این سال با سیاست هایی که اعمال شد این عدد متوازن شد. در سال ۹۷ تعداد گردشگر خروجی به ۷ میلیون و چهارصد نفر رسیده بود و تعداد گردشگر ورودی در همان سال به هفت میلیون و هشتصد هزار نفر بود، یعنی عملا تعداد گردشگران ورودی از خروجی بیشتر بود. این سیاستی بود که در پیش گرفته بودیم و ضمن اینکه مسافران خروجی هم داشتیم ولی با این سیاست‌ها از جمله معرفی مقاصد گردشگری کشور، ایجاد جریان‌سازی در حوزه گردشگری و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شهرهای کوچک، سیاست‌های تاثیر‌گذاری بود که برای ایجاد توازن بین ورودی و خروجی گردشگران انجام شد.

این پژوهشگر در پایان گفت: بخشی از آمار مربوط به افرادی است که از کشور ترکیه به کشورهای دیگر سفر می‌کنند، ولی چون مقصد اول ترکیه است این آمار افزایش می‌یابد. اگر در گردشگری فرهنگی تلاش کنیم شاید بتوانیم بخشی از این گردشگران را جذب کنیم، اما به نظر نمی‌رسد در گردشگری سواحل هم بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها