|
کدخبر: 271698 نعیمه صفری تبار

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس جامعه هتل‌ها و هتل‌ آپارتمان‌های تهران مطرح شد؛

اقدام حمایتی دولت از هتلداران

یکی از اقدامات و حمایت‌های دولت از بخش گردشگری می‌تواند، معافیت هتل‌ها و مراکز تفریحی از مالیات باشند. این قانون از گذشته وجود داشت و برای بار دیگر این مصوبه تایید شده است.

اقتصاد اقدام حمایتی دولت از هتلداران

به دنبال پیگیری‌های چند ساله و رایزنی‌های گسترده در سال ۱۳۹۸ وزارت گردشگری، تشکل‌های حرفه‌ای مرتبط و فعالان گردشگری، بالاخره نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیه مراکز اقامتی دارای مجوز فعالیت از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (به غیر از هتل‌های ۴ و ۵ ستاره) را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کردند.

در متن نامه مرداد ماه ۱۴۰۱ حجت‌الله مولایاری – مدیرکل دفتر فنی و مدیریت ریسک سازمان امور مالیاتی به مدیرکل مؤدیان متوسط سازمان امور مالیاتی، مطرح شده است: «مطابق نامه مزبور، بر اساس ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون مالیات‌های مستقیم، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری غیر دولتی که از ابتدای سال ۱۳۹۵ از سوی وزارت خانه‌های بهداشت یا گردشگری برای آنها پروانه بهره‌برداری صادر شده، تا پنج سال از زمان صدور پروانه و در مناطق محروم تا ۱۰ سال از زمان صدور مجوز از دستگاه‌های مربوطه، معاف از مالیات هستند و مالیات متعلقه با نرخ صفر برای آنها محاسبه خواهد شد.»

معافیت-مالیاتی-هتل ها

برای بررسی بیشتر این موضوع گسترش نیوز با محمد فرخ‌ مهر رئیس جامعه هتل‌ها و هتل‌ آپارتمان‌های استان تهران به گفت‌و گو پرداخته است.

معافیت مالیاتی وجود ندارد

محمد فرخ‌مهر - رئیس جامعه هتل‌ها و هتل‌ آپارتمان‌های استان تهران در خصوص معافیت مالیاتی هتل‌ها گفت: ما چیزی به اسم معافیت مالیاتی نداریم. یک مصوبه‌ای از قدیم وجود داشت همین را دوباره مصوب و احیا کردند. معافیت برای کسانی که است که هتل جدید را تاسیس کردند و پروانه آنها از سال ۱۳۹۵ به بعد است. آنها از مالیات معاف هستند. قبلا هم یک مصوبه وجود داشت و باز هم مطرح کردند که کسانی که هتلشان را پروانه بهره‌برداری را از سال ۹۵ میگیرند تا ۵ سال از پرداخت مالیات معاف هستند.

فرخ-مهر

وی در ادامه گفت: به طور مثال اگر شخصی سال ۹۵ هتل خود را باز کرده است تا سال ۱۴۰۰ به مدت ۵ سال از پرداخت مالیات معاف است. الان که در سال ۱۴۰۱ هستیم باید آن شخص مالیات خود را پرداخت کند و این قانون برای تمام هتل‌ها صدق نمی‌کند. برای هتل‌ها ۵۰ % بخشودگی مالیات داشتیم که متاسفانه آن را حذف کردند؛ یعنی کل هتل‌ها و محل‌های اقامتی تا ۵۰% درصد از کل مالیاتی که به آنها تعلق می‌گرفت، معاف می‌شدند که آن مصوبه را باطل کردند. هتل‌های مذکور دیگر شامل بخشودگی مالیاتی نمی‌شوند و عملا مالیات هتل‌ها افزایش پیدا کرده است. هتل‌های یک تا ۳ ستاره از مالیات ارزش افزوده معاف هستند و هتل‌های ۴ و ۵ ستاره باید مالیات ارزش افزوده بپردازند.

معافیت مالیاتی هتل‌ها به نفع صنعت گردشگری

رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها تصریح کرد: مسلما این موضوع که هتل‌هایی که از سال ۹۵ به بعد مشمول معافیت مالیاتی ۵ ساله هستند، تاثیر بسیار خوبی در صنعت گردشگری دارد. حال می‌خواهد این معافیت، معافیت مالیاتی باشد و یا حتی معافیت‌های عوارض. قطعا با این مصوبه سرمایه‌گذار توجیه خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد و بیشتر از این موضوع استقبال می‌کنند و مایل به سرمایه‌گذاری در این زمینه هستند. موضوع بعدی این است که هتل‌های موجود هم زمانی که مالیات کمتر بدهند و عوارض کمتر پرداخت کنند و یا معاف مالیاتی باشند روی نرخشان تاثیر می‌گذارد.

فرخ‌مهر در پایان گفت: هتل‌ها کاری که در چنین مواقعی انجام می‌دهند این است که نرخ و نرخ خود را می‌آورند پایین و این مسئله به نفع مصرف‌کننده نیست و هرچه این معافیت‌های مالیاتی بیشتر باشد، هتل‌ها نرخ خود را پایین نگه می‌دارند. بدین صورت قدرت خرید مهمان، رونق اقتصادی بیشتر می‌شود و در کشورهای تازه توسعه یافته مثل ترکیه و امارات هتل‌ها این معافیت‌های مالیاتی را دارند. کشورها عوارض‌ هتل‌ها را بخشودگی می‌زنند، وام هایی که می‌دهند با بهره کمتری پس می‌گیرند. این مسائل خود باعث رونق صنعت و اقتصادی کشورها می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها