|
کدخبر: 215474 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با نایب رییس انجمن برگزار کنندگان نمایشگاهی:

چرا صنعت نمایشگاهی در سال های اخیر پیشرفت نکرده است؟

عاجزی گفت: قطع همکاری ما با فعالان صنعت نمایشگاهی دنیا موجب شده که نتوانیم خودمان را در این صنعت به‌روز کنیم.

نمایشگاه چرا صنعت نمایشگاهی در سال های اخیر پیشرفت نکرده است؟

صنعت نمایشگاهی کشور در سالیان اخیر نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه پیشرفت چشمگیری نداشته و علی رغم تمام تلاش ها و جدیت فعالان و متولیان این حوزه، این صنعت نتوانسته به جایگاه واقعی خود نزدیک شود.

به عنوان مثال هنگامی که در سال ۱۲۸۵ کشور ما به عنوان اولین کشور خاورمیانه، در نمایشگاه بین المللی بریتانیا شرکت کرد، کشورهای همسایه ما در آن سال ها حتی با واژه صنعت نمایشگاهی آشنا هم نبودند. اما امروز همسایگان ما اکسپوهای جهانی برگزار می کنند و ما حتی نامزد برگزاری این رویداد جهانی هم نشدیم. اما به راستی دلیل این موضوع چیست؟

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با علیرضا عاجزی نایب رئیس انجمن برگزار کنندگان نمایشگاهی ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

عاجزی۱

به عنوان نایب رییس انجمن برگزارکنندگان در حال حاضر شرایط صنعت نمایشگاهی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه تا به امروزه حوزه نمایشگاه‌های کشور در قالب یک صنعت به رسمیت شناخته نشده است. این موضوع یک معضل بسیار بزرگ برای فعالیت‌های نمایشگاهی است. امیدواریم که متولیان و دست‌اندرکاران دست به دست یکدیگر دهند تا ما یک صنعت نمایشگاهی پویا داشته باشیم.

ما امروزه با چند چالش اساسی در صنعت نمایشگاهی روبرو هستیم. در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه و مشکل فعالان صنعت نمایشگاهی آثار شیوع ویروس کرونا است. یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که پس از شیوع این ویروس تا کنون دچار آسیب جدی شده، حوزه نمایشگاه‌ها و صنعت نمایشگاهی کشور است. قوانین و مقرراتی از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا وضع شد که برخی از آن‌ها می‌توانست به صورت کارشناسی شده تر باشد و با نظر متخصصان این حوزه اعمال شود. اگر در کمیته اقتصادی این ستاد نگاه جدی‌تری به حوزه نمایشگاه وجود داشت این آسیب‌ها و ضربه‌ها به صنعت نمایشگاهی وارد نمی‌شد. متاسفانه بسیاری از تصمیمات این ستاد پشت درهای بسته گرفته شد. در همین رابطه امیدواریم در دولت سیزدهم که نگاه ویژه‌ای به حوزه تولید و اشتغال در کشور دارد توجه بیشتری به صنعت نمایشگاهی ایجاد شود.

رابطه وضعیت اقتصادی با صنعت نمایشگاهی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نباید فراموش کرد که نمایشگاه‌ها ویترین صنایع تولیدی کشور هستند. اگر ما صنعت کشاورزی قوی و مقتدری داریم باید در کنار آن یک نمایشگاه قوی و کارآمد نیز داشته باشیم تا بتوانیم ظرفیت تولیدات کشور را به نمایش بگذاریم. در کشورهای اروپایی یک شرکت تولیدکننده محصول جدید خود را که بازار تشنه آن است به زمان برگزاری نمایشگاه مرتبط موکول می‌کند. ما نیز باید همین نگاه را در صنعت نمایشگاهی کشور داشته باشیم.

چند سال است که فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشور درگیر مشکلات اقتصادی هستند. متاسفانه ما نوسانات بسیار بالایی در حوزه‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی کشور داشتیم. این موضوع تأثیر مخرب و مستقیمی بر صنعت نمایشگاهی داشته است. امروزه اولویت تولیدکنندگان پایداری خطوط تولید و حفظ نیروهای انسانی متخصص است و باید اذعان داشت که حضور در نمایشگاه‌ها برای شرکت‌های تولیدی از درجه اعتبار ساقط شده است. تحریم‌های سخت و یک‌طرفه نیز تأثیر سوء بسیار گسترده‌ای در بخش‌های مختلف تولید و صنعت گذاشته است. باید با همدلی تلاش کنیم تا از این وضعیت نابسمان اقتصادی که به وجود آمده گذر کنیم. امیدواریم با برنامه‌های خوبی که دولت سیزدهم در دستور کار دارد بخش اعظمی از مشکلات و چالش‌های امروزی برطرف شود.

قطع ارتباط ما با دنیا چه تاثیری بر صنعت نمایشگاهی کشور گذاشته است؟

این موضوع یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در صنعت نمایشگاهی است. قطع همکاری ما با فعالان صنعت نمایشگاهی دنیا موجب شده که نتوانیم خودمان را در این صنعت به‌روز کنیم. سابق بر این که ارتباط سازنده‌ای میان ما و فعالان نمایشگاهی سایر کشورها برقرار بود ما تمام تلاش خود را می‌کردیم که همپای آن کشورها خود را در سطح بین‌المللی بالا بکشیم اما از چند سال گذشته که این رشته ارتباط از هم گسسته، نتوانسته‌ایم هیچ‌گونه نوآوری و پیشرفتی در صنعت نمایشگاهی کشور ایجاد کنیم.

همیشه نقد نباید به سمت متولی و دولت باشد. شاید ما به عنوان فعال بخش خصوصی هم در موضوعاتی مقصر باشیم؛ اما نباید فراموش کرد که این قصور دلایلی دارد و شاید همین موضوع قطع روابط ما با خارج از مرزها موجب شده که عملاً در به روز کردن صنعت نمایشگاهی کشور به توفیق خاصی دست پیدا نکنیم.

امروزه در دنیا جدیدترین سازه‌های نمایشگاهی و... معرفی می‌شوند اما ما از این فضا فاصله بسیار زیادی داریم. اخیراً برخی از شرکت‌های طراحی معماری داخلی سازه‌های جدید و نوینی را معرفی می‌کنند. این اقدام بسیار مثمر ثمر خواهد بود. اما این شرکت‌ها نیز برای بقا با سختی‌ها و مشکلات فراوانی روبرو هستند.

آیا بخش خصوصی در این میان قصوری نداشته؟

داشته!

ما یک فرآیند اجرایی جامع برای صنعت نمایشگاهیمان پیاده نکرده ایم تا بتوانیم در شرایط امروزی از آن استفاده کنیم. در کشورهای اروپایی و آسیای شرقی این فرآیندها وجود دارد و تمام اقدامات مربوط به برگزاری رویداد را پوشش میدهد اما متاسفانه ما همچنان در حال استفاده از روش های سنتی و قدیمی در صنعت نمایشگاهی کشور هستیم. این ایرادی است که مستقیماً به بخش خصوصی وارد است اما نباید فراموش کرد که اگر حمایت‌های کافی در حوزه نمایشگاهی به عمل می‌آمد شاید ما نیز امروزه این امکانات را در صنعت نمایشگاهی کشور داشتیم.

در ایام شیوع ویروس کرونا متوجه شدیم که در سال های اخیر اهمیت صنعت نمایشگاهی کشور به هیچ عنوان مورد توجه متولیان و دولتمردان قرار نگرفته است و نگاه ویژه‌ای به این حوزه وجود نداشته است. امیدواریم که نگاه‌ها تغییر کند و ما شاهد شکوفایی و رونق دوباره صنعت نمایشگاهی کشور باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها