|
کدخبر: 193449

چین و امریکا در آستانه یک جنگ عجیب

ژاپن نگران است که برنامه‌های امریکا برای سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری برای تبدیل شدن به قطب تولید تراشه جهان در ضدیت با چین بر بازار نیمه هادی ژاپن هم تأثیر منفی بگذارد.

فناوری چین و امریکا در آستانه یک جنگ عجیب

ژاپن زمانی برترین تولیدکننده انواع نیمه هادی در جهان بود و بیم دارد سرمایه‌گذاری گسترده امریکا در این حوزه ژاپن را بیش از گذشته به حاشیه براند و درآمد آن را در این زمینه باز هم کاهش دهد.

به گفته وزیر صنعت ژاپن، این کشور در سه دهه اخیر فرصت‌های خود را در صنعت نیمه هادی از دست داده و سهم آن از بازار جهانی تراشه‌ها از ۵۰ درصد به ۱۰ درصد سقوط کرده است. زیرا مشتریان می‌توانند نیازهای خود را با هزینه‌های کمتری از کشورهای رقیب تأمین کنند. از سوی دیگر ژاپن نتوانسته محصولاتی با فناوری برتر تولید کند.

در این شرایط نبرد چین و امریکا برای تسلط بر بازار تراشه و نیمه هادی که حاصل اختلافات دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و سیاسی است می‌تواند شرایط را برای ژاپن دشوارتر کند. به خصوص که تراشه‌ها در حوزه‌های مختلفی از تولید تراشه تا موشک کاربرد دارند.

شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن نیز در ماه می‌در این مورد گفته بود: ما نمی‌توانیم آنچه را که تا به حال انجام داده‌ایم، ادامه دهیم و باید امور را در سطح کاملاً متفاوتی انجام دهیم. بررسی‌های دولت ژاپن نشان می‌دهد در صورت تداوم روند فعلی سهم ژاپن از بازار جهانی تراشه تا سال ۲۰۳۰ به صفر می‌رسد. از سوی دیگر گفته می‌شود دولت امریکا قصد دارد برخی شرکت‌های موفق سازنده تراشه در شرق آسیا مانند شرکت تایوانی تی اس ام سی را تشویق کند تا فعالیت‌های خود را در خاک ایالات متحده ادامه دهند. ممکن است این اتفاق برای برخی شرکت‌های موفق ژاپنی نیز رخ دهد.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها