|
کدخبر: 117127 شهریار خادمی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

عناصر معدنی سپر مقابله با جنگ تجاری

جنگ تجاری چین با کشور امریکا در پی اختلافات تجاری بین دو کشور رو به افزایش است. در این میان روزنامه ای در کشور چین با انتشار مقاله‌ای هشدار داد که چین آماده است تا از مسیر سلطه خود بر عناصر خاکی کمیاب و مواد معدنی مهمی که در قطعات الکترونیک استفاده می‌شود، به این جنگ تجاری پاسخ دهد.

معدن عناصر معدنی سپر مقابله با جنگ تجاری

در طول سه دهه گذشته یک انفجار بزرگ در کاربرد عناصر نادر خاکی و آلیاژ‌های حاصل از آنها در دستگاه‌های مختلف اتفاق افتاده که مصرف آنها را شدیداً و به‌صورت غیر قابل پیش‌بینی بالا برده و از آنجایی که این فناوری‌ها رو به رشد می‌باشند و کاربردشان منحصر به فرد می‌باشد و موجب شده که مصارف انرژی را پایین‌تر آورده و ابزار‌هایی با وزن کمتر و کوچک‌تر وکارایی بیشتر با این عناصر تولید شوند حال ما در گسترش نیوز نگاهی انداخته‌ایم بر کشمکش و جدال تو ابر قدرت بر سر عناصری کمیاب با گسترش نیوز همراه باشید:

عناصر نادر خاکی در آمار‌های اخیر یک رشد ۵درصدی را تا سال ۲۰۲۰داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور مصرف این مواد به سرعت بالا رفته و در صورتی که مصرف بر تولید فزونی داشته باشد قیمت‌ها بالاتر بروند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که با توجه به پیش‌بینی شرایط آینده بزودی مصرف از تولید فراتر رفته و متاسفانه مذاکرات مسئولان معدنی با دولت‌ها برای تولید بیشتر این مواد در آینده که هزینه بر می‌باشد به نتیجه قابل قبولی نرسیده و یا در حداقل می‌باشدکه به‌نظر می‌رسد، مسیر منطقی و قابل قبولی که احتمالا به نتیجه مطلوب برسد.سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ الکترونیکی مصرف‌کننده این مواد در امر اکتشاف و استحصال این مواد باشد تا آینده‌ای مطمئن را برای مصارف خودشان داشته و موجب کاهش محصولات تولیدی آنهانشده و یا با بالا رفتن قیمت‌های خرید این مواد قیمت‌های محصولات تولیدی افزایش چشمگیری نداشته باشند.

۱۷ عنصر کمیاب

عناصر معدنی کمیاب، گروهی شامل ۱۷ عنصر شیمیایی است که در بسیاری از صنایع، از فناوری‌های نوین گرفته تا تجهیزات نظامی استفاده می‌شود و تنها طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ میلادی، هشتاد درصد از واردات مواد معدنی کمیاب امریکا از کشور چین بوده است.

اگرچه تا کنون تعرفه‌های صادرات این مواد چندان تغییر نکرده است اما این احتمال وجود دارد که با تشدید جنگ تجاری چین و امریکا، ارزش داد و ستد بین‌المللی این مواد بطور چشمگیری افزایش یابد.

همچنین اگرچه تاکنون دولت چین به صراحت اعلام نکرده که فروش مواد معدنی کمیاب خود به امریکا را محدود می‌کند اما رسانه‌های این کشور بر این باورند که این اتفاق به‌زودی روی خواهد داد.

روزنامه مردم در مقاله‌‌ای بر وابستگی ناراحت‌کننده امریکا به مواد معدنی کمیاب چین اشاره کرد و این پرسش را مطرح کرد که «آیا مواد معدنی نادر چین به سلاحی برای این کشور در مقابل فشارهای بدون دلیل ایالت متحده تبدیل خواهد شد؟ پاسخ آشکار است».

پاسخ چین به یک موضوع مهم

در ادامۀ مقاله آمده است که بی‌تردید امریکا می‌خواهد از صنایع ساخته شده به کمک مواد کمیاب چین، علیه چین استفاده کند و مانع از پیشرفت این کشور شود. مردم چین هرگز چنین چیزی را نخواهند پذیرفت. ما به امریکا توصیه می‌کنیم توانایی‌های چین را در محافظت از حق توسعه و منافع خود دست‌کم نگیرد. نگویید که به شما هشدار نداده‌ایم.

رسانه‌های رسمی چین معمولا از عبارت «نگویید که به شما هشدار نداده‌ایم» برای هشدار به رقبای خود آنهم در زمان وقوع اختلافات زیاد استفاده می‌کنند؛ مثلا در زمان اختلافات مرزی این کشور با هند در سال ۲۰۱۷ یا اختلافات چین با ویتنام قبل از حمله به آن کشور در سال ۱۹۷۸ میلادی.

پکن پیش از این نیز از مواد معدنی کمیاب خود به عنوان اهرم فشار استفاده کرده است. از جمله در سال ۲۰۱۰ میلادی پس از وقوع درگیری میان یک کشتی چینی با دو کشتی گارد ساحلی ژاپن در دریای چین شرقی، چین صادرات این محصولات را به ژاپن متوقف کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها